Lansiranja dve sledeće posade Medjunarodne kosmičke stanice (MKS) planirana ovog proleća i povratak posada koje se trenutno nalaze na MKS odlaže se za 45 dana. Novi datum lansiranja je 15. maj.

Razlog ove nove promena u redosledu misija je povezan sa isticanjem vazduha tokom testiranja sletajućeg aparata (SA) kosmičkog transportnog broda “Sajuz-TMA-04M” na hermetičnost.

Ovim brodom su 30. marta trebali u kosmos da polete Genadij Padalka, Sergej Revin (obojica kosmonauti “Roskosmosa”) i Džozef Akaba (NASA).

Prema nezvaničnim informacijama, uzrok ovog propusta je ljudski faktor koji je zatajio prilikom instaliranja pneumatskih šema SA. U RKK “Energija” kažu da se novi SA nalazi u fazi finalnih testiranja pre transporta na kosmodrom, ali će za završetak svih ispitivanja trebati još oko 40-45 dana.

Expedition_30_crew_portrait
Expedicija 30
Trenutno se na MKS nalaze članovi 30. ekspedicije – komandant stanice Deniel Burbank (NASA) i brodski inženjeri Anton Škaplerov, Anatolij Ivanjišin, Oleg Kononjenko (svi iz “Roskosmosa”), Andre Kajpers (ESA/Holandija) i Donald Petit (NASA).

Prema starom grafiku, povratak Škaplerova, Ivanjišina i Burbanka sa MKS bio je planiran 16. marta posle neuobičajeno kratke misije od samo 120 dana. Tipično trajanje osnovne misije na MKS je oko 160 dana. Razlog zbog koga je ova misija skraćena je zbog gubitka teretnog broda “Progres” kada je došlo do pomeranja misija.

Novim planom, sada zbog problema sa SA broda “Sajuz TMA-04M” ova misija je produžena za 45 dana, tako da će biti završena posle “standardnih” 165 dana krajem aprila. Oko dve nedelje posle njihovog povratka, sredinom maja u kosmos kreće “Sajuz TMA-04M” sa Padalkom, Revinom i Akabom. U to vreme po starom grafiku misija, sa MKS je trebala da se vrati posada u sastavu Kononjenko, Kajpers i Petit, medjutim i njihov povratak će biti pomeren za isti period.

Konačno, pomera se lansiranje i sledeće eskpedicije MKS ranije planirano za 29. maj. Jurij Malenčenko (“Roskosmos”), Sunita Vilijams (NASA) i Akihido Hoside (JAXA/Japan) će krenuti prema MKS 45 dana posle planiranog roka.

Dok se na Zemlji priprema alternativni plan lansiranja i povratka kosmonauta sa MKS, prema komandama iz moskovskog Centra upravljanja letom (CUP) u cilju da se izbegne potencijalni sudar sa delovima kineskog satelita “Fengjun-1C” srednja visine orbite stanice je povećana 29. januara za 1,7 km i sada iznosi 391,6 km. Zanimljivo je da je redovna korekcija orbite MKS bila planirana za 2. februar, tako da se od nje odustalo budući da je ona neplanirano obavljena da bi se izbegao sudar.

Inače dan pre ove korekcije orbite, sa MKS je spojen teretni brod “Progres M-14M” koji je na stanicu doneo 2669 kg neophodnih materijala za nastavak operacija na MKS.

iss2011