Unutar američkog segmenta Međunarodne kosmičke stanice (MKS) danas izjutra došlo je do iznenadnog porasta pritiska, što bi moglo biti povezano sa isticanjem otrovnog amonijaka iz sistema hlađenja. Astronauti su prešli u ruski deo MKS i zatvorili američki segment. Kontrola misije u Hjustonu analizira situaciju.

Prve indikacije da nešto nije u redu sa sistemom za hlađenje u američkom segmentu MKS registrovane su danas, 14. januara 2015. u 04.00 izjutra po istočnoameričkom vremenu. Tada su kontrolori misije u Hjustonu primetili porast pritiska u kolu termičkog kontrolnog sistema B. Ubrzo posle toga, registrovan je porast pritiska unutar američkog dela, koji bi, prema jednom od najgorih scenarija u proceni rizika na MKS, mogao biti povezan sa isticanjem amonijaka. Posle alarma, astronautima Beriju Vilmoru (Barry Wilmore), koji je komandant stanice, Teri Virts (Terry Wirts) i Italijanka Samanta Kristoforeti (Samantha Christoforreti) je odmah naloženo da napuste podhitno američki deo stanice, pređu u ruski deo i za sobom zatvore vrata između dva dela MKS-a.

ISS-drama

Prema šturoj informaciji objavljenoj na sajtu NASA-e, ovo je urađeno da bi se posada obezbedila u slučaju najgore moguće situacije, dok timovi inženjera u Hjustonu proveravaju sve relevantne informacije. Pored toga, aparatura koja nije od posebnog značaja za funkcionisanje MKS na američkom segmentu je isključena iz napajanja.

U 07.02 izjutra, komandantu ekspedicije MKS-42 Vilmoru iz Hjustona je rečeno da se za još uvek ne zna šta se desilo na američkom segmentu stanice. Nije jasno dali je alarm aktiviran zbog isticanja amonijaka, ili je reč o lažnom signalu zbog eventualnog kvara na nekom od senzora, ili je došlo do problema u kompjuterskoj relejnoj kutija odakle se raznoraznim sistemima stanice šalju podaci i komande.

Istovremeno, na sajtu "Roskosmosa" je danas u 14:22č po moskovskom vremenu objavljena vest koju prenosimo u celini:

O situaciji na Međunarodnoj kosmičkoj stanici

14.01.2015 14:22

Na američkom segmentu Međunarodne kosmičke stanice oko 11.44 po moskovskom vremenu došlo je do izbacivanja opasnih supstanci iz sistema hlađenja u atmosferu stanice. Trenutno, američki segment MKS je izolovan, posada je bezbedna i nalazi se na ruskom segmentu. Koncentracija primesa u atmosferi ruskog segmenta MKS se nalazi u granicama dozvoljenih vrednosti.

"Bezbednost posade je bila obezbeđena zahvaljujući koordinisanim i operativnim akcijama samih kosmonauta i astronauta, a takođe i operativnih grupa upravljanja u Moskvi i Hjustonu. Dalje korake na američkom segmentu treba da pripremi američka strana. Sada, Kontrola misije u Hjustonu analizira informaciju o stanju američkog segmenta MKS", rekao je načelnik ruskog Centra upravljanja letovima (CUP) Maksim Matjušin.

Iz ruskog CUP-a jedan neimonovani izvor je agenciji RIA Novosti rekao da isticanje amonijaka na MKS ne može da dovede do ugrožavanja zdravlja članova posade. "Stepen zagađenosti sada procenjuju stručnjaci. Ali već sada se precizno može reći da nema opasnosti po zdravlje posade", rekao je taj izvor. Astonauti Vilmor, Virts i Kristoforetijeva se sada nalaze na ruskom segmentu skupa sa kosmonautima Aleksandrom Samokutjajevim, Jelenom Serovom i Antonom Škaplerovim.

Zanimljivo je da dok ovo pišemo NASA nije potvrdila informaciju o isticanju "opasnih supstanci", kako je navedeno u vesti na sajtu "Roskosmosa". Potvrđeno je, kao što smo gore videli u jedinoj trenutnoj vesti na sajtu NASA-e da je registrovan pad pritiska u konturi sistema hlađenja, što bi moglo značiti da je došlo do isticanja amonijaka unutar atmosfere stanice.

Iz ruskog CUP-a takođe kažu da nema potrebe za evakuacijom kompletne posade sa stanice pomoću kosmičkih brodova "Sajuz". Već se govori o neplaniranim izlascima američkih astronauta u otvoreni kosmos da bi isticanje amonijaka bilo zaustavljeno. Trenutni grafik vanbrodskih aktivnosti američkih astronauta obuhvatao je tri planirana izlaska astronauta Virtsa i Vilmora u februaru (16, 20. i 25. februara). Sasvim je moguće međutim da pre ovih bude obavljen barem jedan neplaniran izlazak.

Sa MKS je u ponedeljak, 12. januara spojen automatski teretni brod Dragon koji je na stanicu doneo oko dve tone neophodnog materijala za nastavak operacija. Teretni brod ostaje spojen uz američki segment, uz modul Harmony (Node-2), dok ruski CUP ne namerava da promeni plan korekcije orbite MKS koja je planirana 28. januara.

Sistem za hlađenje koji koristi tečni amonijak je jedna od rak-rana američkog segmenta MKS. U proteklih nekoliko godina, isticanje amonijaka iz spoljašnje konture sistema hlađenja doneo je mnogo glavobolje, kako kontrolorima u Hjustonu i astronautima na stanici. Sistem za hlađenje obavlja vitalnu funkciju na stanici, jer odvodi toplotu koja nastaje radom aparature, preko radijatora u slobodan kosmički prostor. Tečni amonijak se sve vreme upumpava pomoću dve modula sa pumpama kroz sistem cevi postavljen na centralnu rešetkastu konstrukciju stanice. Na modulu Destiny hladni amonijak preuzima toplotu koju iz unutrašnosti stanice odvodi voda koja struji kroz cevi intrenog sistema hlađenja. Tu se takođe nalaze dve pumpe kojim cirkuliše voda kroz unutrašnje cevi internog sistema hlađenja američkih modula. Ranije, dok smo govorili o problemima sa sistemom za hlađenje, naglasili da se američki sistem sastoji od spoljašnjeg aktivnog termičkog kontrolnog sistema (EATCS) koji kontroliše unutrašnju temperaturu, odnosno razmenu toplote, u svim modulima američkog segmenta, u koji takođe ulaze japanski (Kibo) i evropski (Columbus) modul. Sistem EATCS se satoji od dve nezavisne konture (kolo A i kolo B), koje koriste mehaničke pumpe koje upumpavaju tečni amonijak u zatvoreno kolo hlađenja

Postavlja se pitanje, ako se voda koristi u unutrašnjem sistemu za hlađenje američkog segmenta, a tečni amonijak u spoljašnjem, kako je moglo doći, kao što navode ruski izvori, do isticanja amonijaka unutar stanice? Ako je to tačno, onda je moguće da je došlo do kvara na toplotnom konvertoru preko koga su unutrašnji ("vodeni") i spoljašnji ("amonijački") sistemi hlađenja povezani. Preko njega dolazi do razmene toplote između dva sistema i odvođenja toplote iz unutrašnjosti američkog segmenta u spoljašnji kosmos.

Poslednje vesti govore da će astronauti Vilmor, Virts i Kristoforetijeva prenoćiti na ruskom segmentu stanice, a da će američki deo ostati tokom noći izolovan. Takođe, NASA je na svom tviteru opovrgla vest koju je plasirao "Roskosmos" preko svog sajta. "Isticanja amonijaka na MKS nije potvrđeno. Astronauti su javili o povećanju pritiska u konturi hlađenja". Ova vest praktično potvrđuje našu sumnju o tome kako je mogao tečni amonijak, koji ne protiče unutar modula da bude oslobođen unutar stanice. Međutim, ima nezvaničnih informacija da je došlo do razhermetizacije konture hlađenja, što tek treba da bude potvrđeno od strane NASA-e.

PosadaČlanovi posade MKS-42 u ruskom modulu "Zvezda" - u prednjem planu je Kristoforetijeva, desno lebdi Virts, u šarenoj majci u sredini je Škaplerov, levo Samokutjajev, a u zadnjem planu Serova