'SpaceX', 'SpaceX', SpaceX'... Mask, Mask, Mask... Nije sporno, velika kompanija i još veći čovek, o kojima sam u poslednje vreme i sam bezuspešno pisao. Čitaoci su navijački nastrojeni, 'bravo, sad na Mesec, a onda je tu i Mars...' Sve to je posledica neznanja i nepoznavanja materije i mehanizama funkcionisanja industrije. Ne kažem da sam ja neki znalac ali imam neke informacije, pa bih zato danas nešto rekao o još jednom supermoćnom privatniku i njegovoj kosmičkoj kompaniji, čiji su pristup kosmosu i ambicije potpuno drugačiji. Reč je o Jeffu Bezosu i 'Blue Originu'.

Ne bih da trošim vreme i upoznajem ljude sa Bezosom, ali samo da kažem da je baja 7 godina stariji od Muska i sa nešto manje obrazovanja i mašte ali zato neuporedivo bogatiji, i da će ostati zapamćen kao prvi (i jedini) trilioner na planeti. Posle Prinstona je radio kao menadžer na Wall Streetu, da bi 1994. osnovao prvu online knjižaru koja je danas globalni monstrum sa milion zaposlenih i koja mu je za samo mesec dana tokom korone zaradila $30 milijardi! Jako je teško pratiti karijere takvih glavonja, ali svakako nekom nešto govori podatak da je, recimo, 2013. Bezos dobio od CIA $600 miliona za prava korišćenja Amazonove mreže. Iste godine Amazon je postao najveća online prodavačka mreža na svetu. Njegove deonice su pre korone bile najskuplje u istoriji, a prodajom milion deonica 2016. zaradio je preko $750 miliona. Uskoro je vrednost Amazona na tržištu skočila na preko $100 milijardi, a Bezos je pare koristio za investiranje u nove poslove. Jedan od njih je i otvaranje kompanije 'Blue Origin'.

U početku, plan je bio da se bave turističkim suborbitnim letovima, pa je u Teksasu izgradio fabrike i poligone za svoju raketu nazvanu po prvom Amerikancu koji je stigao u kosmos, Alanu Shepardu. Raketa je trebala da uzleće i sleće vertikalno, tehnologijom koju bi razvila sama kompanija. Od 2015, izvršeno je nekoliko problih letova bez posade i (skoro) svaki put je letilica preskakala Karmanovu granicu od 100 km, a kapsula i buster su uspešno meko aterirali na zemlju.

Ipak, Bezosu su apetiti rasli, kao i zahtevi tržišta, pa 'Blue Origin' diže ruke od turizma i okreće se orbitnim tehnologijama. Odlučio se da se oproba kao snabdevač velikim raketnim motorima za američki megakompaniju ULA[1] (United Launch Alliance). Ponudio im je BE-4 na tečni prirodni gas (metan), čiji bi testovi trebali da budu možda dogodine na novoj ULA-inoj raketi 'Vulcan'. Iste godine je objavljeno da će kompanija projektovati i sopstvenu orbitnu raketu za lansiranja sa Floride, nazvanu 'New Glenn'. Pre tačno godinu dana Bezos je otkrio da finansira planove za lunarni lender koji je nazvao 'Blue Moon', koji bi trebalo da bude spreman do 2024.

'NEW GLENN', DŽINOVSKA RAKETA 'BLUE ORIGINA'

Pre koju godinu, kompanija 'Blue Origin' preduzimača i industrijalca Jeffa Bezosa je odlučila da se suoči sa 'SpaceX-om', kosmičkom kompanijom čiji je vlasnik ništa manji preduzimač, Elon Musk. To je učinila na veliki vrata, najavljujući novu seriju teških raketa pod imenom 'New Glenn'.

1
Rakete 'Novi Glen' kompanije 'Blue Origin Federation, LLC' iz Vašingtona.

'Blue Origin' je do pre desetak godina punio brojne novinske naslove svojom suborbitalnom turističkom raketom 'New Shepard'[2]. Uprkos činjenici da je 'New Shepard' jednostavno bio pretaban 'Falcon 9' od 'SpaceX-a', njegova zasluga je bila u tome što je postala prva raketa koja je mogla vertikalno da sleti nakon što je dosegla granicu kosmosa (osim što je postala prva vertikalna raketa koja je mogla da se ponovo koristi). Do tada su pravi suparnici 'Blue Origina' bili 'Virgin Galactic' i druge suborbitalne turističke kompanije, a ne 'SpaceX'.

2
Suborbitna raketa 'New Shepard' sleće vertikalno treći put nakon što je prešla granicu kosmosa.

No Bezosova kompanija je uvek bacala jedno oko na orbitalno tržište, uprkos tajnovitosti oko svojih planova, zbog kojih je 'SpaceX' izgledala kao vrhunski transparentna firma. Početkom 2011. 'Blue Origin' je najavio nameru da razvije orbitalnu raketu pod nazivom 'RBS' (Reusable Booster System) koja bi lansirala sopstveni putnički brod 'SV' (Space Vehicle). Karakteristike 'RBS-a' nisu objavljene, ali je sve ukazivalo da bi njene karakeristike bile uporedive sa lakim 'Atlasom V', iako bi 'RBS' bila malo veća (dodatno gorivo bi se koristilo za ponovnu upotrebu prvog stepena, kao u slučaju 'Falcona 9'). Brod sa posadom 'SV' je na kraju otkazan jer ga 2014. NASA nije odabrala za svoj program Commercial Crew Program, a 'RBS' je samo podelio njegovu sudbinu[3].

3
Projekat višekratne kosmičke rakete 'RBS' kompanije 'Blue Origin'.

A onda se 2014. 'Blue Origin' odlučio za tangencijalniji i suptilniji put za dosezanje orbite. Umesto da krene sa razvojem orbitalne rakete od nule, Bezosova kompanija je odlučila da predstavi novi motor BE-4 na metan i tečni kiseonik koji bi mogle da koriste i rakete drugih kompanija[4]. Prvobitno je motor bio bezecovan za novu ULA-inu tešku raketu 'Vulcan', ali su i drugi želeli vojne milijarde pa se povela bitka sa motorom AR1kompanije 'Aerojet Rocketdyne'. [Konačno, u septembru 2018, BE-4 je pobedio i odabran je za pokretanje I stepena 'Vulcana'[5]]. U svakom slučaju, Bezos je nastavio sa svojom ambicijom da razvije vlastitu orbitnu raketu koja bi koristila BE-4 motor u prvom stepenu, a BE-3 – 'New Shepardov' motor na tečni vodonik i kiseonik – u drugom.

Planovi za ovu raketu su objavljeni 2015. godine. Bord 'Blue Origina' je najavio da bi nova orbitna raketa mogla da poleti do kraja decenije, sa lansirnog kompleksa 36 vazduhoplovne baze Cape Canaveral (koji se sastoji od 2 rampe za lansiranje). Iako je Bezos odbijao da objavi nosivost nove rakete – procenjeno je da je manja od 'Falcona 9', ali niko nije bio siguran – jasno je stavio do znanja da će njen prvi stepen koristiti tehnologiju rakete 'Novi Shepard' i biti za višekratnu upotrebu. Poruka je bila jasna: Bezos je službeno ušao na teritoriju koju je do tada držao isključivo Musk.

4
Dvostepena orbitna raketa 'New Glenn' bi trebala da pojeli 2021. Kompanija već ima nekoliko zakazanih lansiranja 

Međutim, uprkos mogućnostima ponovne upotrebe, 'Blue Originova' orbitna raketa je bila daleko od ambicioznih i grandioznih planova 'SpaceX-a', uključujući 'Falcon Heavy', brod 'Dragon 2'[6] i buduću džinovsku raketu 'BFR'[7], kao i tajanstveni Marsov putnički brod 'MCT'[8]. Ali Bezos je, nesumnjivo svestan velikog ponora koji je razdvajao dve kompanije, odlučio da 'napravi Maska' i preduzeo ogroman skok s najavom nove serije 'New Glenn' (usput, ime se odnosi na Johna Glenna, prvog američkog astronauta u orbiti, logičan dodatak 'Novom Shepardu', nazvanom po Alanu Shepardu, prvom astronautu Nase u kosmosu).

Nova raketa 'New Glenn' mnogo je veća od bilo čega što je 'Blue Origin' ikad napravio. Prvi stepen 'New Glenna' će imati ni manje ni više nego 7 metara u prečniku, doduše daleko od 10 metara 'Saturna V', ali puno više od 3,7 metara 'Falcona 9'. Prvi stepen bi imao 7 motora BE-4 i, gle čuda, biće reusable zahvaljujući šestonožnom mehaniznu za sletanje. Inženjeri kažu da bi svaki I stepen mogao da se koristi u stotinjak misija.                

5
Ruski kerozinski motor RD-180 proizvođača NPO 'Emergomaša' (levo). Njegova zamena bi trebalo da bude motor BE-4 'Blue Origina' i ULA-e. Plan Amerikanaca ja da dva BE-4 prave veći potisak od RD-180.

7
Nova raketa 'Glenn'.

8
Prvi stepen će biti sposoban da bude lansiran čak 100 puta!

'Novi Glenn' dolazi u dve verzije – jedna dvostepena visoka 82 metra, a druga trostepena visoka 95 metara. Drugi stepen će imati isti prečnik kao prvi i nosiće dva kriogena motora BE-3U, dok će treći stepen imati jedan BE-3U optimizovan za rad u vakuumu. Sa tim dimenzijama, 'New Glenn' će biti divovski lanser usporediv sa 'Saturnom V'[9]. U prvo vreme Bezos nije najavljivao nosivost svoje nove igračke, ali snaga sedam motora BE-4 I stepena stvara nešto manji potiska od 27 motora Merlin-1D 'SpaceX-ovog' 'Falcon Heavya' (koji može da ponese 50 tona u nisku orbitu), pa se u tom trenutku verovalo da je njegova stvarna nosivost ne bi trebao puno da se razlikuje od rakete 'SpaceX-a'. Pa čemu onda ova gigantska visina? Zato što će 'New Glenn' da koristi jednostavan dizajn sa nekoliko stepeni, dok 'Falcon Heavy' predstavlja složeni dizajn s nekoliko blokova bustera u prvom stepenu. Drugi faktor je što metan zauzima veću zapreminu od kerozina (iako manje od vodonika).

Predstavljanje 'New Glenna' je iznenadilo i domaće i strane posmatrače. Analitičari su očekivali da će 'New Glenn' biti relativno mala raketa, koja bi prema tadašnjim procenama imala manju nosivost od 'Falcona 9'. No, 'New Glenn' se pojavio puno veći od očekivanog.

Glavna prepreka s kojom se raketa suočava nesumnjivo je njezin biznis plan. 'Falcon 9' se pokazao kao raketa koja se poput rukavica prilagođava potrebama svojih kupaca, odn. kompanija koje žele da smeste svoje satelite u geostacionarnu orbitu i Nase (brodovi 'Dragon' i 'Crew Dragon'). Maskov plan je od početka bio da financira svoje ambicioznije projekte – 'Falcon Heavy', 'BFR' i 'MCT' – novcem koji će da zarađuje od 'Falcona 9'. No, 'New Glenn' je jednostavno prevelik da bi se takmičio u istoj kategoriji sa 'Falconon 9', iako će sigurno moći da potraži nišu na tržištu teških comsata ili se odluči za višekratna lansiranja. Drugim rečima, 'New Glenn' bi mogao da bude direktna konkurencija 'Falconu Heavy'.

2018. Bezos je već imao četiri sigurne mušterije za 'Glenna': evropski 'Eutelsat S.A.', trećeg po veličini operatora satelita na svetu, tajlandsku naučnu kompaniju 'Mu Space Co.'koja je već letela sa 'New Shepardom', zatim najveću japansku satelitsku pal kompaniju 'SKY Perfect JSAT', i na kraju slavnu britansku komunikacionu kompaniju 'OneWeb', koja je planirala da lansira mrežu od 650 satelita. Nažalost, početkom godine kompanija je bankrotirala i od tog posla neće biti ništa… Ipak, kanadska kompanija 'Telesat'potpisala je veliki multi-launch ugovor…

Bezos je prilikom potpisivanja svojih ugovora smislio i jedan trik, neuobičajen na komercijalnom tržištu. Kompanija obećava da će moći da ispoštuje kadencu od 8 lansiranja godišnje, ali ako zakupljivač ne bude vremenski stizao da isporuči korisni teret na vreme, 'Blue' će odložiti lansiranje bez povećanja cene.

Nepotrebno je reći da bi 'New Glenn' predstavljao sjajno polazište za tešku raketu koja bi koristila više blokova kao prvi stepen, baš kao što 'Falcon Heavy' koristi tri prva stepena 'Falcona 9'. Ovaj budući lanser bi mogao da dobije ime 'New Armstrong' i mogao bi da se takmiči sa Nasinim 'SLS-om' (70 tona u niskoj orbiti u početnoj verziji) ili 'SpaceX-ovim' 'Starlinerom'. Drugi faktor koji treba uzeti u obzir jeste da 'Blue Originu'nedostaje Nasino financiranje u kojem 'SpaceX' uživa kroz ugovore sa letilicama 'Dragon' i 'Crew Dragon' (o 'Boeingovom' dopingu sam već pisao). Trenutno je NASA glavni izvor prihoda za 'SpaceX', dok 'Blue Origin', bez obzira koliko novca Bezos imao[10], nema ništa uporedivo sa tim (sumnjam da bi čak i suborbitna turistička poslovanja s 'New Shepardom' bilo uporedivo).

Bez obzira na to, napravili bismo veliku pogrešku ako bismo odlučili da podcenimo planove 'Plavog porekla'. Moto kompanije je 'Gradatim ferociter' – tj. 'Korak po korak žestoko' – i Bezos je to do sada poštovao. 'Blue Origin' je finansirao novu fabriku motora i raketa na Floridi – koja je dopunila pogon u Seattlu – i sledi svoju ideju da prilagodi floridsku rampu 36 za svoje orbitne planove. Hoćemo li da budemo svedoci malog 'rata' između Maska i Bezosa? 'Novi Glenn' protiv 'Falcon Heavyja'. Uložite svoje opklade.


https://youtu.be/N5i-f-D_A-M

9
Prvi BE-4 na metan i tečni kiseonik je spreman.

10
'Novi Glenn'
 će da ima 7 motora BE-4 u prvom stepenu.

I kao da mu sve ovo nije bilo dovoljno, Bezos je pre godinu-dve objavio planove za razvoj infrastrukture čiji će cilj biti iskorišćavanje leda čiji depoziti postoje na južnom polu Meseca. Ideja nije nova, mada je to bio prvi put da se Bezos pominje u vezi s tim. Iako nije pružio neke posebne tehnološke detalje, bio je to nesumnjivo odgovor na lunarne planove 'SpaceX-a', kompanije koja se do sada, za razliku od 'Blue Origina', koncentrisala na Mars umesto na Mesec. U narednim godinama ćemo saznati da li će 'Blue Origin' uspeti da ostvari svoje planove i koliko daleko će otići rivalstvo sa 'SpaceX-om'.

11
Maketa lendera 'Blue Moon' o verzija sa roverom.


https://youtu.be/hmk1oHzvNKA

 

[1] Za potrebe Ministarstva odbrane i Nase, kompaniju su 2006. zajednički otvorili 'Lockheed Martin Space Systems' i 'Boeing Defense, Space & Security'. Proizvode rakete 'Delta IV Heavy' i 'Atlas V'. Kompanija guta vojne pare (svake godine lansiranja su sve skuplja) iako svake godine dobijaju $1 milijardu za unapređenje i održavanje. Vazduhoplovstvo je 2013. bez konkursa dalo $11 mld. za 36 raketa, na šta se Mask bunio. Tvrdio je da ULA uzima po $460 mil. po lansiranju, a da je on nudio $90 mil. Ali... vojska je vojska, a Mask je privatnik.

[2] Prvi let 'New Sheparda' je obavljen aprila 2015. na visinu od ~95 km (za to je Bezos dao $500 mil. iz svog džepa), a posle 7 meseci i drugi na visinu od preko 100 km. Raketni buster se uspešno vratio vertikalno na Zemlju brzinom od 35 km/h i sleteo s greškom od samo 1,5 m. U aprilu 2016. isti buster je poleteo ponovo, treći put i opet tačno sleteo. Do početka ove godine raketa je imala 12 uspešnih lansiranja.

[3] U prethodnim pričama na ovu temu već sam objasnio da je NASA protežirala i financijski podržala sa stotinama miliona 'Boeing' i njihov projekat 'Starliner', kao i 'SpaceX' i njihov 'Crew Dragon'.

[4] Čitava priča ima više slojeva, o kojima ne bih sada i ovde. Elem, 'Blue' je tada potpisao 'mastan' ugovor sa ULA-om o zajedničkom razvoju motora kojim bi se rešili zavisnosti od ruskih RD-180, koji su standardni pokretači 'Atlasa V'. ULA je 'Boeingovo' čedo, i glavni provajder lansiranja za vojsku i Nasu. 

[5] Koliko znam, raketa neće poleteti još najmanje godinu dana, kada bi trebalo da ponese lunarni lender 'Peregrine' privatne kompanije 'Astrobotic'.

[6] 'Dragon 2' je klasa višekratnog broda koja je proistekla iz teretnog broda 'Dragon 1'. Ima dve varijante: 'Crew Dragon' sa 7 astronauta, i 'Cargo Dragon', teretni brod.

[7] Pre nekoliko godina, Mask je svoju buduću ogromnu raketu nazvao 'Big Fucking Rocket'. Imala bi prečnik 9 m i radila bi na metan. Za raketu se 2018. zainteresovala vojska. Vazduhoplovna komanda je bila zainteresovana stupidnom mogućnošću da 'BFR' odnese teret od 150 t bilo gde na planeti za manje od ½ sata. Razvojem motora, ova raketa je prerasla u raketu 'Starship'.

[8] Musk je 2012. najavio 'Mars Colonial Transporter' (MCT) privatni projekat raketnog sistema koji bi odneo ljude na Mars. Jedna ta raketa bi imala 9 motora 'Raptor', kao što 'Falcon 9' ima 9 motora 'Merlin', i imala bi 3 puta veći prečnik od 'Falcona 9'. Tri takva jezgra bi činila prvi stepen (imao bi ukupno 27 motora) i trebalo bi da ponese 100 tona na Mars. Mask je 2016. obećavao da će prvi bespilotni 'MCT' poleteti 2022, a da će putnici krenuti 2024.

[9] Takođe i sa raketama 'Delta IV Heavy', 'Falcon Heavy', 'Dugi Marš 5', 'Saturn C-3' i 'Vulcan'.

[10] Bezos od 2017. svake godine ušpricava po $1 milijardu u svoju kosmičku kompaniju. Prve godine je investirao čak $2,5 milijarde. Treba da kažem i da mu je Ratno vazduhoplovstvo uplatilo pola milijarde za program National Security Space Launch (NSSL).

 

Draško Dragović
Author: Draško Dragović
Dipl inž. Drago (Draško) I. Dragović, napisao je više naučno popularnih knjiga, te više stotina članaka za Astronomski magazin i Astronomiju, a učestvovao je i u nekoliko radio i TV emisija i intervjua. Interesuje ga pre svega astronautika i fizika, ali i sve teme savremenih tehnologija XXI veka, čiji detalji i problematika često nisu poznati široj čitalačkoj publici. Izgradio je svoj stil, lak i neformalan, često duhovit i lucidan. Uvek je spreman na saradnju sa svojim čitaocima i otvoren za sve vidove komunikacije i pomoći. Dragovićeve najpoznatije knjige su "KALENDAR KROZ ISTORIJU", "MOLIM TE OBJASNI MI" i nova enciklopedija "NEKA VELIKA OTKRIĆA I PRONALASCI KOJA SU PROMENILA ISTORIJU ČOVEČANSTVA"

Zadnji tekstovi:


Komentari   

dr
0 #11 dr 11-07-2020 13:56
"da je baja 7 godina stariji od Muska i sa nešto manje obrazovanja i mašte ali zato neuporedivo bogatiji, i da će ostati zapamćen kao prvi (i jedini) trilioner na planeti"

To stoji da je neuporedljivo bogatiji, ali... Bogatsvo Muska brzo raste u zadnje vreme, sada je vec 7 - mi na listi sa 70,5 milijardi. Poraslo je za 6 milijardi. Cini mi se da ce uskoro i Mask postati trilioner.

https://www.bloomberg.com/billionaires/
ddragovic
+2 #10 ddragovic 15-06-2020 22:30
L-C hvala što čitaš i komentarišeš. Ipak za polemiku bih potrošio makar isto prostora koliko i ti a sigurno i mnogo više, što nemam ni vremena ni ambicije.
- Činjenica je da su u jednom trenutku SVI textovi na prvoj stranici sajta bili posvećeni jednom te istom - 'prvom' američkom lansiranju i Masku, što je po meni lično bilo previše frenetično. Svaka čast pojedincima poput tebe, Marina, nemirka i sl.
- Takođe, Bezos JESTE prvii jedini trilioner na planeti.
- Bezosovo lično bogatstvo je uvećalo za 24-30 milijardi. Pošto je on vlasnik samo dela (ne znam tačno, recimo 10-15%) lako ćeš da izračunaš koliko je Amazon napredovao...
Itd itd...
Drugarski ti i toplo preporučujem da kad već imaš ideje i podatke izabereš aktuelnu temu i napišeš to što imaš o tome. Ja sam sad upao među američke privatnike i njihovom angožovanju za let na Mesec, pa napiši i ti nešto o njima. Jako su zanimljivi.
Javi se ponovo.
Pozdrav
Louis_Cypher
+2 #9 Louis_Cypher 15-06-2020 20:19
Inače planovi Blue Origina su mnogo širi nego što se pokazuje javno, kao što rekoh jednom ranije mislim da ih interesuje da postanu neka vrsta korporativne imperije u svemiru koja bi pokrila širok opseg djelovanja, ne samo lansiranje ili prizemljivanje na Mjesec. Na primjer u prezentacijama za Blue Moon su pokazivali svoje rovere, a procurio je podatak da je glavni inžinjer iza Opportunity rovera prešao iz NASA-e u Blue Origin i mogu se kladiti da radi na njihovim roverima za detekciju leda na polovima Mjeseca. Postrojenja koja grade na Kejpu idu na potpunu autonomiju, neće da imaju nikakvog kooperanta od koga će da zavise.

Ovaj slajd je procurio prije par godina, samo što je sada ovaj raspored vjerovatno još gušći. Pažljivo pregledajte.

https://external-preview.redd.it/a5Dq3AB9vuggQjvUZxSa_bqO2nk2hW1QD58VkSaVfas.jpg?auto=webp&s=e3b8847482ae1a44da354343c762d9619965d9c9
Louis_Cypher
+1 #8 Louis_Cypher 15-06-2020 17:21
Što se tiče rata između Maska i Bezosa, već se odvija sa nekoliko završenih bitaka koje je Mask dobio. Jedna je i povezana sa legendarnim lansirnim kompleksom 39A sa koga su kretale gotovo sve Apollo misije (osim 10) oko koga su se obojica gložili ali je Bezos izvukao deblji kraj da bi mu vojska onda dala penzionisani kompleks 36 koji je sravnjen sa zemljom i sada se gradi nova rampa i hangar za integraciju. Još jedan pokazatelj grdne ambicije jer su ogromni, kao i vodeni toranj što se upisao u Ginisa. Ono što je manje poznato je da u blizini restauriraju testnu rampu za raketne motore i ona će pored one glavne u Hantsvilu (isto ostavština legendarnog Apolla) i one u Teksasu koje već koriste da omogući paralelno testiranje većeg broja motora.
Citat:
Pre nekoliko godina, Mask je svoju buduću ogromnu raketu nazvao 'Big Fucking Rocket'. Imala bi prečnik 9 m i radila bi na metan. Za raketu se 2018. zainteresovala vojska. Vazduhoplovna komanda je bila zainteresovana stupidnom mogućnošću da 'BFR' odnese teret od 150 t bilo gde na planeti za manje od ½ sata. Razvojem motora, ova raketa je prerasla u raketu 'Starship'.
Kolokvijalni naziv inspirisan video igrom Doom. Oficijelno je bio poznat kao Big Falcon Rocket. Inače mjenjao je naziv nekoliko puta.
Mars Colonial Transporter/MCT > Interplanetary Transport System/ITS > Big Falcon Rocket/BFR > Super Heavy/Starship.
Louis_Cypher
+1 #7 Louis_Cypher 15-06-2020 17:21
Trenutno je NASA glavni izvor prihoda za 'SpaceX', dok 'Blue Origin', bez obzira koliko novca Bezos imao[10], nema ništa uporedivo sa tim (sumnjam da bi čak i suborbitna turistička poslovanja s 'New Shepardom' bilo uporedivo).
Mask je politički odlično povezan kako sa kongresom tako i sa raznim investitorima, dok je Bezos bio apolitičan. Sa druge strane Bezos ima jako puno sivog kapitala, Trampova vladavina mu je kao i ostalim IT gigantima donijela velike profite (Tramponi se izgleda pokušavao ucuriti onom krupnom kapitalu koji je bio kategorički protiv njega 2016-te), čovjek nije platio poreza više od 3 godine. Plus što se lobistički gura u krugove tradicionalni aerokosmičkih giganata, nije on džaba napravio farbiku za motore u Hantsvilu, Alabami. Pozdrav za senatora Šelbija. Tako da se Mask ispod političke korektnosti bode rogovima sa tradicionalnim gigantima dok im Bezos na finjaka i uz saradnju sprema svilen gajtan.
Citat:
'Blue Origin' je finansirao novu fabriku motora i raketa na Floridi – koja je dopunila pogon u Seattlu – i sledi svoju ideju da prilagodi floridsku rampu 36 za svoje orbitne planove. Hoćemo li da budemo svedoci malog 'rata' između Maska i Bezosa?
Rakete i ko zna šta još, pošto su pogoni koje prave na Kejpu OGROMNI, a motori u "raketnom gradu" Hantsvilu u Alabami, baš su nedavno završili zgradu i opremaju je, rad na motorima navodno kreće u julu. To je bio uslov koji je Bezos postavio željnim političarima iz savezne države, dobićete fabriku, radna mjesta i keš ako ULA ugradi naše motore u Vulcan. Tako i bi.
Louis_Cypher
+1 #6 Louis_Cypher 15-06-2020 17:20
Citat:
Nepotrebno je reći da bi 'New Glenn' predstavljao sjajno polazište za tešku raketu koja bi koristila više blokova kao prvi stepen, baš kao što 'Falcon Heavy' koristi tri prva stepena 'Falcona 9'. Ovaj budući lanser bi mogao da dobije ime 'New Armstrong' i mogao bi da se takmiči sa Nasinim 'SLS-om' (70 tona u niskoj orbiti u početnoj verziji)
New Glenn HEAVY je moguć što bi po nekom mom razmišljanju omogućilo slanje ne samo Blue Moon-a nego i svemirske kapsule koju BO planira ISTOVREMENO ka Mjesecu bez potrebe za odvojenim misijama koje bi se spajale u lunarnoj orbiti ili na Getaway stanici. Neka ovo bude moja špekulacija iako su najavili programe ljudske posade u dugoročni plan. Na druoj strani mislim da će New Armstrong biti potpuno novi dizajn koji će imati jednostepeni dizajn prvog stepena. Pitanje je da li će koristiti BE-4 koji je vrlo veliki tako da bi već 14-20 motora u prvom stepenu bilo dovoljno da se pokrije mašina veća od Super Heavy stepena kod Starship-a od SpaceX-a. BO trenutno ima luft u numerisanju motora između BE-4 i BE-7 koji su uveliko u razvoju. Da li će ti hipotetički BE-5 i BE-6 motori biti za sledeću generaciju superteške rakete, pitanje je.
Citat:
...ili 'SpaceX-ovim' 'Starlinerom'.
Starshipom. :P Lapsus tastaturus.
Louis_Cypher
0 #5 Louis_Cypher 15-06-2020 17:19
Citat:
Pa čemu onda ova gigantska visina? Zato što će 'New Glenn' da koristi jednostavan dizajn sa nekoliko stepeni, dok 'Falcon Heavy' predstavlja složeni dizajn s nekoliko blokova bustera u prvom stepenu. Drugi faktor je što metan zauzima veću zapreminu od kerozina (iako manje od vodonika).
To ima i prednosti jer što je veća i šira raketa to je otpornija na vremenske neprilike. Nije džaba ekipa iz Blue Origin podvukla da će im raketa moći da se lansira i prizemlji u svim vremenskim uslovima. Zato kod SpaceX-a ide odgoda čim se malo naoblači, nebitno da li oko lansirne rampe ili oko platforme na moru.
Citat:
'New Glenn' je jednostavno prevelik da bi se takmičio u istoj kategoriji sa 'Falconon 9', iako će sigurno moći da potraži nišu na tržištu teških comsata ili se odluči za višekratna lansiranja. Drugim rečima, 'New Glenn' bi mogao da bude direktna konkurencija 'Falconu Heavy'.
Sa ovim se definitivno ne slažem, mislim da će BO da se direktno bode sa SX po pitanju svih lansirnih ugovora. Raketa im jeste ogromna ali koristi vrlo čista goriva što olakšava novu upotrebu (nema čađi i većeg zakrčenja kao kod konkurencije, ima odvojeno postrojenje za remont i čišćenje). Takođe je od starta dizajnirana za znatno veći broj upotrebna nego F9 tako da će i sa cijenom moći biti konkuretni. O lobiranju da ne govorimo. Tako da je moguće da će ići da maznu sve što mogu i od F9 i FH. Pored toga planiraju i lansiranje po dva velika satelita odvojena adapterom, kao što trenutno radi Ariane (kuku lele ne samo nokautiranim Rusima nego i Evropljanima u ovom poslu).
Louis_Cypher
0 #4 Louis_Cypher 15-06-2020 17:18
Citat:
snaga sedam motora BE-4 I stepena stvara nešto manji potiska od 27 motora Merlin-1D 'SpaceX-ovog' 'Falcon Heavya' (koji može da ponese 50 tona u nisku orbitu), pa se u tom trenutku verovalo da je njegova stvarna nosivost ne bi trebao puno da se razlikuje od rakete 'SpaceX-a'.
Ovo je već pipav teren gdje se mnogi fanovi SpaceX-a okliznu. Prvo, Falcon Heavy ima navodno nosivost od 30 tona u višekratnom modu i čak 63 u jednokratnom ali ja nisam siguran da bi ta težina mogla da bude izbačena u NZO u praksi. Pokrov za teret je relativno mali, a i gornji stepen rakete nije dovoljno ojačan da bi mogao da iznese takve terete, rekao bih. Šotvelova je nedavno pominjala da bi možda htjeli još neka unapređenja da odrade na gornjem stepenu i sumnjam da se radi upravo o strukturalnom jačanju istog da bi mogao da iznese zahtjevne misije koje planira Ministarstvo Odbrane. Štaviše najavili su znatno veći pokrov za teret za te misije. Čisto kuriozitet - pitam se da li će lansirati Starlink satelite u toj varijanti i koliko bi ih moglo stati u taj novi teretni prostor.
Na drugoj strani New Glenn je od starta projektovan za 45 tona NZO nosivosti što je zapravo konzervativna procjena jer njegovi moćni BE-4 motori imaju dosta prostora za dalji razvoj tako da bi vremenom mogli podići nosivost na preko 55-60 tona. Tada bi NG postao prva višekratna raketa (određene insinuacije govore da ne planiraju jednokratne misije sa gubljenjem stepena kao što ponekad radi SpaceX) koja bi istovremeno pokrila srednju, tešku i supertešku kategoriju (barem donji dio zadnje). Tako damislim da bi Bezosov ljubimac mogao koracima od sedam milja da preskoči Falcon porodicu. A to su samo sirovi brojevi, ima tu još nekih prednosti.
Louis_Cypher
0 #3 Louis_Cypher 15-06-2020 17:17
Citat:
Ipak, Bezosu su apetiti rasli, kao i zahtevi tržišta, pa 'Blue Origin' diže ruke od turizma i okreće se orbitnim tehnologijama.
Ne diže, i dalje se planirjau turističke misije sa New Shepard kao i brojni eksperimenti za NASA-u i treće stranke, možda i pokoji vojni projekat ali je pomenuta raketa i kapsula naglo dobila još 3-4 potrebna testiranja na spisku ciljeva prije ljudske posade, što je čudno imajući u vidu da su više puta najavili polijetanje ljudi prije kraja 2019-te. Postoji ta glasina da je rad na projektu usporen jer je dosta ljudi prebačeno na Blue Moon gdje se vrti mnogo veći novac ali teško je potvrditi takve glasine.
Citat:
Ponudio im je BE-4 na tečni prirodni gas (metan), čiji bi testovi trebali da budu možda dogodine na novoj ULA-inoj raketi 'Vulcan'.
Zapravo početkom godine je najavljeno da će prva dva funkcionalna prototipa isporučiti ULA-i u maju ove 2020-te godine da bi testirali integraciju i povezivanje ali ništa se ne desi, ućutali se i jedni i drugi.
Citat:
Bezos je nastavio sa svojom ambicijom da razvije vlastitu orbitnu raketu koja bi koristila BE-4 motor u prvom stepenu, a BE-3 – 'New Shepardov' motor na tečni vodonik i kiseonik – u drugom.
Da, prvobitno je trebala da bude vakuumska verzija BE-4 koji bi išao takođe na metan kao i prvi stepen ali onda su se odlučili za vakuumsku verziju motora koja je već korištena na New Shepard i koji će ići na vodonik.
Citat:
'Novi Glenn' dolazi u dve verzije – jedna dvostepena visoka 82 metra, a druga trostepena visoka 95 metara. Drugi stepen će imati isti prečnik kao prvi i nosiće dva kriogena motora BE-3U, dok će treći stepen imati jedan BE-3U optimizovan za rad u vakuumu.
Trostepena verzija rakete je otkazana u januaru 2019-te, biće samo dvostepena koja je svakako i više nego dovoljna da pokrije sve trajektorije i terete.
Louis_Cypher
+1 #2 Louis_Cypher 15-06-2020 17:17
Citat:
1994. osnovao prvu online knjižaru koja je danas globalni monstrum sa milion zaposlenih i koja mu je za samo mesec dana tokom korone zaradila $30 milijardi!
Ovo će prije biti da je ukupna vrijednost kompanije porasla za toliko ili je u pitanju rast prodaje od 30%. Nјegovo lično bogatstvo se sigurno nije toliko povećalo, u pitanju je porast od 6 milijardi. Basnoslovna suma svakako ali čisto da se zna. Svemir je finansijski vrlo zahtjevan biznis, to treba imati u vidu.
Citat:
...nešto govori podatak da je, recimo, 2013. Bezos dobio od CIA $600 miliona za prava korišćenja Amazonove mreže. Iste godine Amazon je postao najveća online prodavačka mreža na svetu. Njegove deonice su pre korone bile najskuplje u istoriji, a prodajom milion deonica 2016. zaradio je preko $750 miliona. Uskoro je vrednost Amazona na tržištu skočila na preko $100 milijardi, a Bezos je pare koristio za investiranje u nove poslove. Jedan od njih je i otvaranje kompanije 'Blue Origin'.
Vremenska distorzija, Blue Origin je nastao čak 2000-te, što će reći znatno prije 2013-16 vremenskog okvira koji ste naveli. Imali su čak i testove malih prototipova u periodu 2000-2010. Tako da je on pokazivao interes za te stvari i dok mu je kapital bio znatno manji nego danas. Štaviše ja sam jednom pomislio da su veliki uspjesi SpaceX-a motivisali Bezosa da iloži ozbiljniji kapital u svoju svemirsku kompaniju kada je vidio funkcionalnost poslovanja kod Maska, pošto on (Bezos) ima dugu istoriju ulaganja na sve strane u razne biznise od čega često ne bude ništa ali ozbiljniji rad na projektima i prije velikih uspjeha Maskove kompanije pokazuje da tu ima dima odavno. Moguće je da postoji indirektno sinergijsko djelovanje između njih dvojice, čak su se i sastajali davno, prije nego što su počeli da ratuju preko Tvitera(i suda). SpaceX je nastao 2 godine nakon Blue Origin, a Bezos je počeo ozbiljan kapital da ulaže nakon što je jureći Mask pokazao funkcionisanje posla.

Dodaj komentar


Sigurnosni kod
Osveži