Iako je Barack Obama početkom februara zaključio priču oko NASAina skorog povratka na Mjesec programom Constellation, pojedini dijelovi i sustavi u koje su utrošene milijarde dolara ipak imaju nade da prežive odustajanje od velikog projekta.

orbital1 Umjetnički prikaz spasilačkog sustava Orbital na djelu

Jedan od tih sustava je i spasilački sustav za komandni brod i astronaute u njemu. Riječ je o sigurnosnom sustavu, raketi, koja se nalazi na vrhu svih pilotiranih svemirskih brodova a njezina je namjena da u slučaju kvara na raketi nosaču doslovce s nje brzo i efikasno otrgne kapsulu s astronautima te ju sigurno odpremi podalje od moguće eksplozije.

Iz Orbital Sciences Corporation najavili su kako nastavljaju raditi na njihovom sustavu, planiranom za svemirski brod Orion, a koj će se uz sitne preinake moći prilagoditi za bilo koji drugi svemirski brd s ljudskom posadom. Spasilački sustav biti će potreban na svim takvim brodovima a nema smisla „izmišljati toplu vodu", izjavio je Barry Beneski, glasnogovornik iz Orbitala. Ukupni troškovi razvoja ovog sustava procjenjuju se na 300-tinjak milijuna USD. Iako je program Constellation otkazan niti NASA još uvijek nije prestala raditi na njemu. Neka od istraživanja i testovi koji su bili pred završnim fazama ipak će se obaviti tijekom ove godine, kao tehnološki demonstratori za buduće projekte.

orbital2 Shema rada spasilačkog sustava za astronaute tvrtke Orbital

Da u svemu tome ima nade za Orbitalov spasilački kompleks svakako govori u prilog da su velike tvrtke, od starih znanaca poput Boeinga i Lockheed Martina te novi poput Orbitala i Space Exploration Technologies Corp. (SpaceX) već bacili ruke i glave na vlastite ili udružene projekte pilotiranih letjelica koje će njima donjeti i financijsku korist. Beneski dodaje kako će se njihov sustav u cijelosti ponuditi inženjerima novih svemirskih brodova da inkorporiraju postojeća iskustva. U narednim mjesecima izvršiti će se i praktično istraživanje uspješnosti Orbitalova sustava pri simuliranom otkazu rakete nosača. S druge strane Orbital i SpaceX zajednički rade na novoj raketi koja mora krajem 2011. dopremiti bespilotni brod do ISSa. Zanimljivo je spomenuti kako se Ruska tehnologija iz sredine šesdesetih godina prošlog stoljeća također našla uključena u projekt i to u vidu derivata raketnih motora prvobitno konstruiranih za veliku raketu N1 koja je trebala Ruse odbaciti do Mjeseca. Nakon što su amerikanci pobijedili u toj utrci projekt N1 je napušten da bi pedeset godina kasnije nanovo oživio kroz prijenos znanja konstrukcije raketnih motora NK33.

Pomalo ironično, ali tehnološki i financijski opravdano spasilački sustav napuštenog programa Constellation jedini ima sve šanse da skoro u cijelosti zaživi punim plućima. Nadajmo se samo da nikada neće morati svoju djelotvornost iskušati u praksi!