James Webb zasjeo na „orbitalnu fotelju“  L2

jwst 322

Najskuplji i najveći svemirski teleskop ikad lansiran u svemir;  James Webb Space Telescope (JWST) o kojem smo pisali u više navrata proputovao je milijun i pol kilometara te se sada nalazi na svom odredištu. Zasjeo je u „orbitalnu fotelju“ na Langrangeovoj točci L2 odakle će narednih dvadesetak godina izučavati svemir kakav još nismo vidjeli.

JWST je primarno predviđen da svemir istražuje u infracrvenom dijelu elektromagnetskog spektra stoga je njegovo pozicioniranje daleko od Zemlje i toplinskih izvora koji bi ga u tome ometali bilo imperativ. Suprotno opće uvriježenom mišljenju koje proizilazi iz ZF filmova, naše letjelice u svemiru svoje motore koriste tek manji dio vremena. Nemamo mogućnosti da letjelice opskrbimo velikim količinama goriva za klasične raketne motore da bi oni radili godinama. Znanstvenici stoga pribjegavaju drugim metodama i koriste ono što se nudi „na terenu“. U slučaju JWST on se sada nalazi na „točci“ L2 koja predstavlja uzani prostor u kojem se gravitacijske sile Zemlje i Sunca poništavaju (vidite Lagranžove tačke). Tako ova letjelica „niti može natrag niti naprijed“. Balansira poput hodača na žici između dva nebodera koji svoj pogled usmjerava uokolo tražeći nove i nove zanimljivosti.

jwst 337

Tijekom puta uspješno je odrađen postupak složenog otpakiravanja dijelova teleskopa. Za vrijeme lansiranja on je bio sklopljen u čahuru, sada se svi vitalni elementi nalaze otvoreni te se pripremaju za inauguracijski, znanstveni, početak rada u lipnju ove godine. Predstoji tu još puno posla u narednim mjesecima (fina podešavanja, kalibracija senzora, hlađenje..) prije nego na našem portalu pokažemo kako izgleda svemir kojeg do sada nismo vidjeli.

10 pitanja o Webbu...