uvodna
Snimio sam Saturn i njegove satelite i tranzit Jupiterovog satelita Io i njegove sjene, iznad oblačnog sloja Jupiterove guste atmosfere.

Noć 12. na 13. kolovoza 2021. godine bila je kao i svaka druga astronomska noć. Ovaj puta bez mjesečine, vedra i bistra. Kao stvorena za snimanja. Odlučio sam snimati planete Saturn i Jupiter. Tih dana su se oba planeta nalazila u opoziciji. Dobro, Saturn je bio nešto ranije, a Jupiter nešto kasnije, no to je praktički nevidljiva razlika. Oba planeta su sada u odličnom položaju za promatranja i ostat će tako do zime.

Saturn i društvo

I kako rekoh, te noći sam okrenuo svoje teleskope prema Saturnu, i iznenadio se koliko je atmosfera bila mirna. Saturn je samo malo treperio. Iako nije bio u najvišoj točki na nebu, kada bismo rekli da je tada najbolje za promatrati ga, kod mene to baš i nje tako. Naime, kada je u najvišoj točki, nalazi se baš iznad susjedove kuće. A paklene vrućine koje su vladale tih dana, zagrijali su mu kuću toliko da je zrak iznad nje naprosto vrio. Termike su bile nesnosne. I kada se Saturn nađe iznad nje, treperenje zraka je takvo da onemogući bilo kakvo snimanje. To sam naučio nekoliko noći prije. Nikako nisam uspijevao snimiti dobru astrofotografiju Saturna.

21-474-83-0-C-K

Za razliku od njega, Jupiter je na osjetno višem položaju na nebu i time u odličnom položaju za snimanja. Iskoristio sam tu priliku i odlučio iskoristiti povoljne uvjete za snimanja. Saturn se malo migoljio u termici no vidio se dosta dobro. Osim što sam snimao sami planet, odlučio sam pokušati snimiti i neke od njegovih satelita. U neposrednoj blizini su bili sateliti Dione, Rhea i Titan. Bilo ih je još nekoliko, no sjaj im je bio toliko slabašan da se nisu mogli snimiti.

21-475-84-0-M-K

Da bih uspio snimiti Saturnove satelite kameru sam podesio tako da Saturn bude preeksponiran na snimcima, ali su zbog toga "isplivala" ova tri satelita. U obradi sam kombinirao više snimaka kako bih napravio kompozitni snimak na kojemu se jasno vidi cijelo to Saturnovo društvance na okupu. I tu astrofotografiju možete vidjeti ovdje.

Jupiterova bliža obitelj

U Stellariumu sam pogledao što će se zanimljivo događati u Jupiterovom bližem susjedstvu. I pun pogodak. Vidio sam da će se vidjeti Jupiterova Velika crvena pjega, a kao bonus, tu će biti i Jupiterov satelit Io koji će izvoditi svoj "ples" točno između Jupitera i Zemlje pa sam odlučio i to pokušati snimiti. I uspjelo mi je. U pogonu su bila oba teleskopa.

21-472-81-0-M-K

21-477-86-0-M-K

Snimao sam uglavnom teleskopom Sky-Watcher Maksutov MAK 127/1500 mm. Koristio sam astrokameru ZWO ASI462MC u primarnom fokusu teleskopa, ali sam koristio i barlow TS APO 2,5x kako bih teleskopu produžio žarišnu duljinu na 6250 mm. Tako je bilo i s teleskopom Celestron 11 SCT 280/2800. Svakih nekoliko desetaka minuta sam napravio nekoliko serija snimanja iz kojih bih obradom izvukao ono najbolje od toga i izradio animaciju koju ovdje sada možete vidjeti. Na snimcima se jasno vidi Io i njegova sjena kako putuju ispred Jupitera.

21-478-87-0-M-K

21-478-87-1-M-K

21-479-88-0-M-K

21-479-88-1-M-K

I u živo, prilikom snimanja se to jako lijepo moglo vidjeti na zaslonu monitora. Istinski sam uživao u tim prekrasnim prizorima pa mi nije bilo teško to raditi do pred svitanje. Ubrzo nakon zadnje serije snimanja, počeo se pojavljivati astronomski sumrak pred jutro i bilo je vrijeme da prekinem sa snimanjima i zatvorim zvjezdarnicu Apollo.

ezgif.com resize

Sada sam imao danima što raditi. Obrada je malo potrajala jer je bilo nekoliko stotina gigabajta materijala za obradu, ali mi to nije teško palo. Tako je to u astronomskom životu. A vama želim da uživate u ovim toplim ljetnim noćima u pogledu na zvjezdano nebo. Ima se što za vidjeti i promatrati. Iskoristite to.

Opozicija Jupitera