Kada krenete od sjajne Vege prema moćnoj i takođe vrlo sjajnoj zvezdi Altair, negde na tri petine puta, baš u jednoj pukotini Mlečnog puta, videćete lepu, sjajnu skupinu zvezdica. Golim okom te zvezde ne možete razlučiti jer su blizu jedna drugoj, ali pogledajte ih dvogledom i očaraće vas a i nasmejati prizor. To je astsrizam, skup zvezda koji je po svom obliku dobio ime na engleskom: Coathanger, a mi bismo rekli Vešalica za odeću. Zovemo ga i čiviluk što je, smatram, pogrešan naziv jer čiviluk je ipak nešto drugo. U Vojvodini koriste posebno ime – aufinger. Nije baš naša reč, ali to je to.

kaskodanadjemcoathangerfinal

Coathanger je jato zvezda neobičnog rasporeda, smešteno
u sazvežđu Vulpecula, tj. Lisica na našem jeziku. Nalazi se blizu granice sa sazvežđem Sagitta (Strela). Poznato je i pod imenom Al-Sufijevo jato jer ga je prvi primetio i u knjigu upisao persijski astronom Abd al-Rahman al-Sufi. Novija istraživanja pokazuju da ova skupina zvezda nije pravo zvezdano jato, već više međusobno ne povezanih zvezda.

civiluk

Ovaj neobičan skup zvezda pominje veliki persijski astronom al-Sufi u svojoj knjizi o zvezdama stajačicama (Book of Fixed Stras) koju je objavio 964. godine.

Asterizam se sastoji od deset zvezda sjaja od 5-to do 7-me magnitude. Zvezde do 5-te magnitude, pri povoljnim osmatračkim uslovima, vide se i oštrim golim okom, ali za ostale zvezde potreban vam je dvogled ili manji teleskop.

Šest zvezdica su poređane u gotovo pravoj liniji, a preostale četiri zvezde čine „kuku“ ove vešalice.

Coathanger se lepo vidi od jula do avgusta, pa čak i do zadnjih dana septembra što znači da je sad krajnje vreme da ga otkrijete na nebu i uživate u svom otkriću.

Rečnik

Sem pod imenom Coathanger ovaj asterizam je poznat još i pod nazivom Al Sufijevo jato (Al Sufi's Clustar) i Brokijevo jato (Brocchi's Cluster). Ovaj drugi naziv dolazi od imena američkog astronoma amatera D. F. Brokiju (Brocchi) koji je dvadesetih godina prošlog veka nacrtao mapu ovog asterizma.

Još kako da nađem:
Sva tri rasejana jata u Kočijašu je otkrio italijanski astronom Giovanni Batista Hodierna još pre 1654. godine. Ali ta otkrića su zaboravljena pa su ova jata kasnije ponovo otkrivana. M36 i M38 je 1749. otkrio Francuski astronom Le Gentil, a M37 Šarl Mesije 1764. Iako su na prvi
pogled kroz dvogled ova jata ista ona se razlikuju po daljini, broju zvezda koja sadrže i prividnoj magnitudi.

m57-67Ova čuvena nebeska figura ima katalošku oznaku NGC 6720, odnosno M 57, ali je astronomi radije zovu Prstenasta maglina (Ring Nebula).  Kao što vidite, predivna je. Prsten se u raznim varijacijama preliva od narandžaste do žute, u središtu je elegantno plavo obojen krug, a u samom centru tufnica zvezde.

hi-ha-128Ovo su dva predivna otvorena zvezdana jata i omiljena su meta iskusnih nebeskih posmatrača. Zovu ih od milja Hi i Ha (po grčkim oznakama). Ukoliko ih do sada niste tražili i gledali evo nekih činjenica ...