Uskoro ćemo moći da, prema svim prognozama, nakon zalaska Sunca posmatramo kometu C/2011 L4 PANSTARRS. Kometa je otkrivena 2011. godine pomoću teleskopa  Pan-STARRS na Havajima i tada je imala magnitudu 19. Prvobitne prognoze su bile da će dostići možda i negativnu magnitudu, ali su sada stvari malo drugačije.

Kometa je već vidljiva na južnoj polulopti, a to se vidi i na fotografiji ispod, koja je snimljena 17. februara. U perihelu će biti 10. marta i tada će njena magnituda dostići cifru 2. To je dovoljno da je možemo posmatrati golim okom. Međutim, primećen je određen pad sjaja komete, pa smo od procene negativne magnitude došli do +2, čak možda i +3. To možemo videti na dijagramu ispod slike.

Panstarrs-Rob-Kaufman-Feb17
Snimljeno 17.02.2013. godine iz Australije – foto: Rob Kaufman

Dijagram kretanja magnitude:

panstarrs-seichi-revisedv21-400x284
foto: Seiichi Yoshida

Pošto će kometa biti blizu Sunca i moći će da se posmatra kratko nakon njegovog zalaska, potrebno je pažljivo odabrati mesto sa koga će se kometa posmatrati. Dakle, najbolje je biti na određenoj visini, van grada i tamo gde nam okolna brda, pa čak i drveće neće praviti probleme. Nešto slično kao na slici ispod:

twilight-horizons-2anno3-1024x376

foto: Bob King

Sada možemo pogledati kako bi njen položaj u odnosu na zapadni horizont mogao biti u danima koji će biti najpovoljniji za posmatranje za nas. Neće sigurno sijati kao na slici, ali bi trebalo da zauzme te položaje. Prikazan je položaj Meseca i Sunce:

panstarrs-prognoza

Foto: NASA

Kako će se njen položaj menjati iz dana u dan pogledajte na sledećim odlično urađenim slikama >>>> ovde, dok na sledećoj adresi možete pratiti promenu magnitude od dana kada je otkrivena >>>> ovde.

Ukoliko imate neki bolji dvogled možete ga upotrebiti da upotpunite posmatranje, a odličan bi bio i amaterski teleskop. Bilo kakav. Naravno, ne zaboravite da postavite i fotoaparate.

S obzirom da je ovakav astronomski događaj veoma redak, bila bi velika šteta da se desi nešto nepredviđeno, kao na primer sa kometom ELENIN.

Vedro nebo.