Komete

Kometa C/2017 K2 (PANSTARRS)

1. C2017 K2 PANSTARRS orbCrop

Najsjajnija kometa koja se trenutačno može amaterskim teleskopom posmatrati na nebu je kometa C/2017 K2 (PANSTARRS). Kometa je otkrivena 21. maja 2017. godine na snimku 1,8 m Ritchey-Chretien teleskopom projekta PanSTARRS kao objekt 21 magnitude u sazvježđu Zmaj.

Neobična kometa 73P/Schwassmann–Wachmann

KometaKometa 73P/Schwassmann–Wachmann (mi bismo rekli 73P/Švasman-Vahman), je periodična kometa (periodično se pojavljuje na našem nebu). Pronađena je 2. maja 1930. godine, njen afel (najudaljenija tačka od Zemlje) je na 5,2107 AJ, a perihel (najbliža tačka) na 0,9721 AJ, kreće se pod uglom od 11,237 stepeni, ime nosi po dvojici astronoma sa hamburške opservatorije koji su je i otkrili itd. dolazi nam ponovo u posetu ove godine 25. avgusta. Interesantna je jer je 1995. godine počela da se raspada!

4 komete u 3 sata posmatranja

sl3

Prema zapisanim podacima, više puta u istoriji mojih posmatranja kometa, tokom jedne posmatračke noći uočene su po dvije komete. Pet puta su uočene po tri komete, a jednom četiri komete. Ovo je bilo drugo posmatranje u kojem su za tri časa posmatranja uočene četiri komete.

Kometa Leonard u večernjem sumraku

Kometa Leonard 1

Kometa C/2021 A1 (Leonard) je bila najsjajnija kometa u 2021. godini. Posmatrao sam je u dva navrata u decembru - na noćnom nebu pred svitanje 8. decembra kada je bila sjaja 4,6 magnitude i repa dugog 1,5 stepeni, a drugi put 18. decembra nisko na jugozapadnom nebu u večernjem sumraku kada je bila procjenjenog sjaja 3,8 magnitude.

KOMETA: C/2021 A1 (Leonard)

Lenard 1

Razgrnite oblake i na nebu potražite kometu Leonard (C/2021 A1). Ona, kažu izveštaji, može da se vidi i golim okom, ali pod idealnim osmatračkim uslovima. Ipak ne oslanjajte se previše na te priče, samo vi lepo uzmite dvogled i bacite se na traganje za njom.

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko

1 Teleskop u vrtu

Rano jutro 16. novembra 2021., nešto prije 4 časa. Nebo vedro sa laganim vjetrom. Postavio u vrt stari vlastoručno izrađeni reflektor Mirfak 140/1400mm da potražim kratkoperiodičnu kometu 67P/Churyumov-Gerasimenko koja se po efemeridama nalazila u sjeverozapadnom dijelu sazviježđa Rak blizu granice sa Blizancima.

Gigantska kometa dolazi

Illustration of Comet Bernardinelli Bernstein

Iz dalekih i mračnih predela Sunčevog sistema ka nama juri ogromna kometa, možda i najveća koju smo ikada videli tokom istorije, možda i koja se ikada pojavila na zemaljskom nebu.

Približava nam se megakometa!!!

Nedavno sam pisao o Ortovom oblaku i neistraženom području Sunčevog sistema koje Zemljani zovu Kajperov pojas, i istakao da tamo postoji more ledenih objekata svih vrsta. Iako hipotetička Planeta 9 još nije pronađena, na rubnim delovima našeg sistema svakako postoje neki veliki objekti. Jedan od primera ovog skrivenog bogatstva je nedavno otkriće 2014 UN271, 'komete' koja obećava obaranje višestrukih rekorda. Objekat je prvi put viđen 2014. godine zahvaljujući kampanji za posmatranje DES (Dark Energy Survey), studiji usmerenoj na analizu tamne energije pomoću 4-metrskog teleskopa Víctor M. Blanco, smeštenog u Čileu. Teleskop, opremljen kamerom DECam (Dark Energy Camera), promatra velika područja neba – 2,2° – u vidljivom i infracrvenom području, što ga čini veličanstvenim instrumentom za otkrivanje asteroida i kometa. DES kampanja započela je u avgustu 2013. i završila se u januaru 2019. Nakon završetka kampanje, istraživači Pedro Bernardinelli i Gary Bernstein otkrili su 2014 UN271 kada su počeli s analizom ogromne količine podataka koje je prikupio DES.

Koliko su velike komete?

NoviSad 1

Komete su vrlo mala i vrlo velika tela Sunčevog sistema. Nukleus komete, a to je ono u sredini, čvrsto jezgro komete, u prečniku je obično nekoliko desetina kilometara (tj. obično manje od 60 km).