Komete

Kometa Leonard u večernjem sumraku

Kometa Leonard 1

Kometa C/2021 A1 (Leonard) je bila najsjajnija kometa u 2021. godini. Posmatrao sam je u dva navrata u decembru - na noćnom nebu pred svitanje 8. decembra kada je bila sjaja 4,6 magnitude i repa dugog 1,5 stepeni, a drugi put 18. decembra nisko na jugozapadnom nebu u večernjem sumraku kada je bila procjenjenog sjaja 3,8 magnitude.

KOMETA: C/2021 A1 (Leonard)

Lenard 1

Razgrnite oblake i na nebu potražite kometu Leonard (C/2021 A1). Ona, kažu izveštaji, može da se vidi i golim okom, ali pod idealnim osmatračkim uslovima. Ipak ne oslanjajte se previše na te priče, samo vi lepo uzmite dvogled i bacite se na traganje za njom.

Kometa 67P/Churyumov-Gerasimenko

1 Teleskop u vrtu

Rano jutro 16. novembra 2021., nešto prije 4 časa. Nebo vedro sa laganim vjetrom. Postavio u vrt stari vlastoručno izrađeni reflektor Mirfak 140/1400mm da potražim kratkoperiodičnu kometu 67P/Churyumov-Gerasimenko koja se po efemeridama nalazila u sjeverozapadnom dijelu sazviježđa Rak blizu granice sa Blizancima.

Gigantska kometa dolazi

Illustration of Comet Bernardinelli Bernstein

Iz dalekih i mračnih predela Sunčevog sistema ka nama juri ogromna kometa, možda i najveća koju smo ikada videli tokom istorije, možda i koja se ikada pojavila na zemaljskom nebu.

Približava nam se megakometa!!!

Nedavno sam pisao o Ortovom oblaku i neistraženom području Sunčevog sistema koje Zemljani zovu Kajperov pojas, i istakao da tamo postoji more ledenih objekata svih vrsta. Iako hipotetička Planeta 9 još nije pronađena, na rubnim delovima našeg sistema svakako postoje neki veliki objekti. Jedan od primera ovog skrivenog bogatstva je nedavno otkriće 2014 UN271, 'komete' koja obećava obaranje višestrukih rekorda. Objekat je prvi put viđen 2014. godine zahvaljujući kampanji za posmatranje DES (Dark Energy Survey), studiji usmerenoj na analizu tamne energije pomoću 4-metrskog teleskopa Víctor M. Blanco, smeštenog u Čileu. Teleskop, opremljen kamerom DECam (Dark Energy Camera), promatra velika područja neba – 2,2° – u vidljivom i infracrvenom području, što ga čini veličanstvenim instrumentom za otkrivanje asteroida i kometa. DES kampanja započela je u avgustu 2013. i završila se u januaru 2019. Nakon završetka kampanje, istraživači Pedro Bernardinelli i Gary Bernstein otkrili su 2014 UN271 kada su počeli s analizom ogromne količine podataka koje je prikupio DES.

Koliko su velike komete?

NoviSad 1

Komete su vrlo mala i vrlo velika tela Sunčevog sistema. Nukleus komete, a to je ono u sredini, čvrsto jezgro komete, u prečniku je obično nekoliko desetina kilometara (tj. obično manje od 60 km).