Otkriće objavljeno u Astronomy & Astrophyzics, 9. januara 2018. ukazuje da je period rotacije zvezde Betelgez oko 30 godina.

btgz

betelgeuseBetelgez, sa prečnikom 1000 i masom oko 15 puta većim od našeg Sunca je jedna od najvećih poznatih zvezda. Nalazi se na udaljenosti 700 svetlosnih godina, u sazvežđu Orion. Svoje postojanje će završiti u narednih 10 000 do 100 000 godina u eksploziji supernove. Tada će svoj spoljašnji deo izbaciti u okolni prostor a unutrašnji, inplozijom urušiti u sopstveno jezgo.

Međunarodni tim na čelu sa Pierre Kervella (Pariska opservatorija) na ALMA interferometru na podmilimetarskim talasnim dužinama, posmatrao je radio emisiju molekula silicijum monoksida (SiO) i ugljen monoksida (CO) u atmosferi Betelgeza.

Merenjem Doplerovog pomaka spektralnih linija koje emituju ovi molekuli, astronomi su zapazili da nam se severozapadni deo zvezde približava (plavi pomak) brzinom od 5 km/s a jugoistočni deo odlazi od nas (crveni pomak) istom brzinom. Ovo je karakteristična posledica rotacije zvezde.

Rotacija zvezde utiče na to koliko svog materijala ona emituje u okolni prostor. Takođe donosi više goriva u svom jezgru za održavanje nuklearne fuzije i povećava svoj životni vek.

Veliko svetlo vruće mesto u polarnoj zoni i izbačena prašina, poravnati sa pravcem ose rotacije Betelgeza ukazuju da je polarna kapa zvezde region u kom ona gubi masu. Opservacija u narednim godinama omogućiće testiranje ove hipoteze i razumevanje osnovnih mehanizama.

Slika (narandžaste boje) pokazuje površinu zvijezde i prisustvo vrućeg mesta, dok plave boje ukazuju na prisustvo prašine stvorene od izbačenog materijala zvijezda.

Izvor:  Paris Observatory