Tijekom ljetne astronomske radionice cLARKe-2010, koje provodi i oganizira Astronomska udruga Vidulini, dvanaestero učesnika (učenici, studenti, inženjeri, profesori..) otkrili su šest novih, dosad nepoznatih promjenjivih zvijezda. Otkrića je potvrdila vodeća međunarodna organizacija za istraživanje i dodijelu statusa otkrivača takvih objekata; American Association of variable star observer (AAVSO) iz SAD. Prije početka rada na ovoj problematici pri Vidulini Observatory iz Hrvatske su u posljednjih stotinu godina otkrivene svega dvije nove promijenjive zvijezde.

Tim mladih istraživača i otkrivača činili su; Gregor Srdoč, Jure Bacelj, Andrea Grujić-Jukić, Ana Bacelj, Ivana Kurečić, Petar Gljušćić, Mirna Barač, Erik Šulc, Sandrino Požežanac, Ines Peštaj, Marcela Rasonja i Marino Tumpić.

album Album slika iz radionice

Na slijedećim linkovima pri AAVSO može se pogledati međunarodno priznanje otkrića te popis otkrivača dosad nepoznatih promijenjivih zvijezda. Kraj novootkrivenih dosad nepoznatih promijenjivih zvijezda (zvijezda koje zbog fizikalnih ili kemijskih procesa mijenjaju svoj sjaj) zauvijek će stajati imena mladih hrvatskih astronoma.

Astronomska udruga Vidulini unazad desetak godina organizira i provodi ljetne prirodoslovno-tehničke radionice za djecu i mlade, s naglaskom na astronomiju, pod nazivom cLARKe. Tijekom ove i prošle godine osim edukacije velika se pažnja poklanja praktičnim istraživanjima ekstrasolarnih planeta i promjenjivih zvijezda. Izabrana ekipa mladih ljudi iz cijele Hrvatske u vremenu od 09. do 12. kolovoza pozvana je na ovgodišnje izdanje cLARKe-2010 namijenjen uvođenju u istraživački rad, korištenju vlastite opreme, VSX NEXT, svjetskih baza podataka (Super WASP) te istraživanjima i otkrićima dosad nepoznatih promjenjivih zvijezda.

Po dolasku i smještaju te kratkom odmoru ekipa je već prvog dana radionice tijekom nekoliko sati uvođenja u problematiku, podjele specijaliziranih programskih paketa i pripremljenih baza podataka koje je trebalo analizirati, prionula poslu. Metodologiju rada, način obrade podataka, njihovu verifikaciju, određivanje potencijalnih kandidata i prijavljivanje otkrića dosad nepoznatih promijenjivih zvijezda u AAVSO s polaznicima je odradio Gregor Srdoč.

Srdoč je inače po međunarodnoj rang listi American Exoplanet Archive (AXA) već duže od godinu i pol dana čvrsto drži prvo mjesto u svijetu na području istraživanja planeta drugih zvijezda a najproduktivniji je otkrivač promijenjivih zvijezda iz Hrvatske svih vremena.

Istraživački posao i dosad priznata otkrića tek su početak rada ekipe koja je sudjelovala na cLARKe-2010. Svima njima sada slijedi opetovana analiza zaprimljenh podataka, izdvajanje potencijalnih novih otkrića te u konačnici i nova priznanja od strane AAVSO. Ova ekipa nastaviti će svoj zajednički posao pri Vidulini Observatory na području istraživanja i otkrića i nadalje, koristeći podatke dobijene kako vlastitim robotičkim sustavima tako i onima dostupnim iz baza podataka zvjezdarnica smještenim na Kanarskom otočju, Južnoafričkoj republici.. a u skoroj budućnosti i teleskopa koji se nalaze u svemiru (Kepler).

Osim planiranog i odrađenog posla učesnici cLARKe-2010 u slobodno vrijeme (čitaj; vrijeme koje su sami sebi „ukrali“ za odmor i spavanje) snimali su i istraživali Sunce, Jupiter, Saturn, postavili autonomnu metereološku postaju, nadograđivali i izrađivali montaže za teleskope, a u svemu se uspijelo pronaći i nekoliko sati za opuštajući „brainstorming“ na plaži.

Zanimljivo je napomenuti kako su se ovi mladi astronomi, otkrivači dosad nepoznatih nebeskih objekata sami morali pobrinuti za smještaj, hranu, piće i druge troškove, baš kao u pravoj Hrvatskoj priči-zbilji koja „prati“ vrhunske rezultate na području znanosti. Ipak, simboličnu ali vrijednu pomoć pružili su Tomislav Galant (Podravka), David Meden (Eurotrade), Renato Maretić (Actual IT) i Danilo Erman (Erman-komerc).