Ngc5866 hst

O

vo je prilično sjajna galaksija: lentikularna ili spiralna, ne zna se pouzdano. Mi je gledamo iz njene glaktičke ravni te ne vidimo njenu strukturu i ne znamo dali su i koliko razvijeni njeni spiralni kraci. Upravo zbog toga je i teško utvrditi njen tip.

Galaksija nosi oznaku NGC 5866, ali je astronomi radije zovu M 102 po oznaci iz Mesijeovog kataloga.

Ovu glaksiju je otkrio Pjer Mešan ili Čarls Mesije 1781, a nezavisno od njih dvojice i Viliam Heršel ali 1788. godine. U oči upada duga tamna pruga smeštena u ravni galaksije. Nju čine naukpine gasa i prašina što je karakteristično za spiralne galaksije, a neuobičajeno za lentikularne. Ipak, o njenom tipu možemo samo da nagađamo i zaključujemo na osnovu onog što od nje do nas dopire.

Ova galaksije se nalazi na oko 50 milina svetlosnih godina daleko od nas u sazvežđu Draco (Zmaj), a njen prividni prečnik (onaj koji vidimo, pošto je glaksije zapravo znatno veća) se širi na oko 60 hiljada svetlosnih godina. To je za trećinu manje od prečnika našeg Mlečnog puta. Međutim njena masa odgovara masi naše galaksije zbog izuzetnog bogatstva gasom i prašinom. Ogromna količina gasa i prašine zaklanja dobar deo svetlosti koju emituju zvezde sa unutrašnjeg dela diska. Kroz halo NGC 5866 se jasno uočavaju galaksije koje su udaljene od nekoliko miliona do milijardu svetlosnih godina od nje.

Lentikularne galaksije su poseban tip galaskija koje se po svojoj morfološkoj strukturi nalaze nagde između spiralnih i eliptičnih glaksija. (Tipovi galaksija)