Popularne igraće konzole posjeduju iznimne računalne karakteristike, znatno snažnije od bilo kojeg računala dostupnog danas na tržištu. Vođeni tom činjenicom, skupina istraživača s University of Alabama u Huntsvilleu i University of Massachusetts u Dartmouthu odlučila ih je upotrijebiti kao super-računalo u istraživanju prirode gravitacijskih valova koji još uvijek predstavljaju veliku nepoznanicu u znanstvenim krugovima koji se bave svemirskim istraživanjima.

Kliknite na ilustraciju
Igraće konzole u službi znanstvenih istraživanja

Njihovom odabiru upravo PlayStation 3 za ovakav posao pogodovala je činjenica kako se radi o računalnim platformama na koje se mogu bez ograničenja instalirati raznoliki programi pa tako i oni s istraživačkim ambicijama. Skupina s navedenih sveučilišta umrežila je šesnaest konzola te tako dobila pravo super-računalo koje ima zadatak da objasni gravitacijske valove, prirodu njihova postojanja i širenja svemirskim prostorom. Financijski gledano upotrebom ovakvih igraćih konzola dobiva se višestruko povoljniji omjer cijene opreme po količini obrađenih podataka. Kada bi u svojim istraživanjima koristili neko od specijalno proizvedenih računala ne bi dobili ništa bolje performanse ali bi cijena obrade podataka bila višestruko veća – 5000USD po jednom jedinom pokretanju samo jedne jedine simulacije! Za taj novac istraživači iz Huntsvillea i Dartmoutha uz razumijevanje i donaciju tvrtke Sony sada imaju opremu sposobnu da načini bezbrojne simulacije uz učestalo mijenjanje radnih parametara. Treba spomenuti kako se radi o orginalnim konzolama bez ikakovih modifikacija, samo što se na njima, umjesto zahtjevnih igara "vrte" složeni istraživački računalni programi. Inače, korišćenje ovih igraćih konzola u znanosti nije novost, već neko vrijeme one su našle primjenu u projektu Folding@Home kojime se pokušavaju dobiti odgovori na pitanja kako se u našem tijelu ponašaju enzimi i proteini, razvoj Alzheimerove bolesti, cističnih fibroza i mnoge druge uključujući i istraživanja na temu kravljeg ludila.

PlayStation 3 ima mogućnost spajanja na internet te zainteresirani mogu umjesto igara skinuti istraživačke module i na taj način pripomoći u pravim znanstvenim projektima.

Gravitacijske valove predvidio je još početkom prošlog stoljeća jedan od najvećih znanstvenih umova – Einstein, u svojoj općoj teoriji relativnosti. Hoće li stotinu godina kasnije neka od igraćih konzola primarno načinjena da "pustimo mozak na pašu", dati odgovor na jedno od najkompleksniji pitanja današnjice ostaje da se vidi.

****