Kina je nedavno lansirala prvi modul za sopstvenu svemirsku stanicu (više o tome ovde). Sada se sprema da u orbitu pošalje i veliki svemirski teleskop.

Kineski teleskop će biti pratilac svemirske stanice. Odatle naziv CSST (Kineski teleskop svemirske stanice). Lansiranje je najavljeno za 2024. godinu. Teleskop će imati impresivna ogledalo prečnika 2 metra, što ga čini uporedivim po rezoluciji sa svemirskim teleskopom Habl (2,4 metra). Ali ima 300 puta veće vidno polje od 31 godinu starog Habla. Kamera teleskopa će biti od 2,5 milijarde piksela (2500 Mega piksela).

Kineski svemirski teleskop nalik Hablu. Sa bitnom razlikom što će biti u blizini Kineske svemirske stanice omogućavajući posadi stanice da mu lakše pristupa i obavlja potrebne nadogoradnje i dopune.

Teleskop će samostalno leteti ali će biti u zajedničkoj orbiti sa svemirskom stanicom. To će omogućavati kineskim tajkonautima da pristaju uz njega, da ga dopunjavaju gorivom i da ga nadograđuju. To je velika prednost za CSST, jer je Habl zahtevao brojne misije da bi se popravio, nadogradio i zamenio razne komponente i sisteme.

Kineska agencija Ksinuga prošle godine je javila da se širom Kine grade četiri astronomska centra za prikupljanje i obradu podataka sa svemirskog teleskopa.

CSST će posmatrati u vidljivoj i blago ultraljubičastoj svetlosti. Značajni kosmološki i astronomski ciljevi uključuju istraživanje svojstava tamne materije i tamne energije, strukturu kosmosa i galaksija i njihovu evoluciju, navodi se u radu članova Nacionalne astronomske opservatorije (NAOC) iz 2019. pri Kineskoj akademiji nauke. Takođe će se očekivati da će CSST doprineti otkrivanju i pregledu transneptunskih objekata (TNO) i asteroida u blizini Zemlje.

Kina planira 11 lansiranja tokom 2021. i 2022. godine, od toga četiri misije sa posadom, za izgradnju svemirske stanice.

Izvor: https://www.space.com/china-hubble-class-telescope-for-space-station