Biljke su spremne, čeka se na čovjeka

Hrana 2

Svemirski letači od Jurija Gagarina na ovamo, bez iznimke, svoju su hranu nosili sa sobom u svemirskim brodovima, ili im je ona dostavljana transportnim brodovima na svemirske postaje. To je poprilično skup i tehničko-organizacijski zahtjevan posao, izvediv do neke mjere. Gdje je granica?

Na koju smo godinu daleko od novih šetača na Mjesecu, na koje desetljeće od prvih šetača na Marsu, na koje stoljeće od onih koji će još dalje uranjati u hladnu tminu svemira ka zvijezdama. Tu je granica!

Istina, ljudi mogu otići do Mjeseca, boraviti tamo neko kraće vrijeme i vratiti se na Zemlju. Za takvu im odiseju nekako još i možemo osigurati kisik, vodu, hranu u svemirskim prometalima. Iole ozbiljniji, duži, smisleniji, boravak na Mjesečevoj površini ili u međuplanetarnom prostoru prevazilazi naše mogućnosti da „hranu nosimo sa sobom u torbi”. Morati ćemo izgraditi biofarme, zatvorene samodostatne ekosustave koji će proizvoditi kisik, vodu, hranu. Učinkovito, sigurno, kvalitetno.

Počeci našeg igranja sa biofarmama datiraju još u rane osamdesete, sve do današnjih dana. U svemirskim postajama eksperimentalno se uzgajaju živežne namirnice, ruže. Doduše nije baš sve bilo po planu, pauk Arabela u jedinoj američkoj svemirskoj postaji (SKYLAB) tamo se našao niotkud.

Hrana 3

Eksperimente s područja astrobiologije godinama u bliskosvemirskim uvjetima provode u Centru za astrobiologiju (CAB) pri Istarskom svemirskom programu (AUV). Pionirski su to još uvijek koraci ka pravim farmama u svemiru. „Ljestvicu smrti” pomjerili su; Kinezi! Njihova je robotička letjelica Change-4 (2019.) na tamu stranu Mjeseca alunirala biokontejner. Pamuk, krompiri, uljana repica proklijali su i započeli rast tamo gdje su mnogi mislili kako to neće biti moguće, a uz njih i prateće životinjice, insekti, kukci! Kako roboti još uvijek ne jedu ljudsku hranu eksperiment je u cijelosti uspio. Znanstvenici sada znaju kako će naše biljke i životinje omogućiti ljudima da „tamo daleko” formiraju svoje, od Zemlje, nezavisne kolonije.

Uskoro na našem portalu čitajte kako se u bliskosvemirskim uvjetima ponaša orginalno, netretirano istarske durum pšenice. Desetak je talijanskih srednjih i osnovnih škola te nekoliko drugih institucija pred završnom evaluacijom eksperimenta. Pšenica, ljudi u svemiru, istarks pšenica?! DA.

Hrana 1