Ove godine u produkciji Netflix kanala emitovana je adaptacija svetski popularnog NF romana „Problem tri tela“ kineskog autora Ćisin Lija (ovde i ovde). Međutim još u zimu prošle godine (2023), u produkciji grupe kineskih medijskih kuća, pojavila se znatno duža i detaljnija obrada ovog romana koja može da se prati preko Interneta. To je serija koju ovde opisujemo i preporučujemo za ljubitelje naučne fantastike i filmskog žanra uopšte.
Pre desetak godina, kada je postalo jasno da je roman „Problem 3 tela“ svetski bestseler, kineska producentska kuća Yoozoo film počela je sa snimanjem TV serije po ovoj knjizi. Posle nekoliko meseci snimanje je prekinuto i taj materijal nikada nije viđen. Ali je zato ta firma napravila ugovor sa Netflixom za zajedničku produkciju.
U međuvremenu, druga kineska producentska kuća, Tencent video, uz investicije trećih, četvrtih i petih, napravila je svoju seriju, takozvanu „kinesku“, koja je kako smo rekli, izašla prošle godine. Novija i kraća seriju koja može da se vidi preko Netflix-a, takozvana „američka“, ostvarena je investicijama sa obe strane Pacifika, uključujući Netflix, razne individualne investitore, i obe prethodno pomenute kineske firme.
Razlog za dve serije je logičan. Gotovo sva radnja romana „Problem tri tela“ događa se u Kini a i kada se ode u druge krajeve, heroji i lideri su likovi iz Kine. Međutim većina gledalaca u SAD i drugim zapadnim zemljama nije navikla da gleda filmove ili TV serije sa prevodom. Da bi se efikasno pokrilo i to tržište napravljena je serija na engleskom jeziku. I jednoj i drugoj strani stalo je do zarade.
Dve serije se veoma razlikuju po dužini i po nivou detalja u odnosu na knjigu. Netflix serija ima samo osam epizoda i po utisku ovog gledaoca bila bi još bolja da se završila sa šestom epizodom. U celini, to je dobra i sažeta adaptacija romana. Tencent serija ima 30 epizoda i predstavlja daleko verniju, detaljniju i emotivno jaču preradu iz književnog formata u filmski.
Deo radnje u knjizi odigrava se u doba Kulturne revolucije, a deo u savremeno vreme i takođe najvećim delom u Kini. U Netflix seriji najveći deo radnje u naše vreme prebačen je u London i Veliku Britaniju. Sa gledišta narativa i tema, to ima smisla i tom promenom ništa suštinski od onoga što je u knjizi nije izgubljeno.
Ali među kineskom publikom, koja poznaje Netflix seriju preko piratskih sajtova i kroz druge obilaske kineske Internet cenzure, ova promena izazvala je veliko negodovanje. Jer u knjizi, kao i u Tencent produkciji probleme rešavaju nanofizičar i detektiv iz Bejdžinga, a ne iz Londona. Lik tog detektiva i glumac koji ga igra, postali su tako popularni u Kini da se planira nova kriminalistička serija bazirana na njima.
Obe adaptacije dodale su likove kojih nema u knjizi. U Tencent verziji to su dva simpatična ženska lika koja su pojačala elemente humora a u isto vreme proširile utisak kako teče život u Bejdžingu u naše vreme.
U Tencent seriji vidimo kineske a ne nečije druge laboratorije, akcelerator, opservatoriju, radare… Kada radnja ulazi u rasplet, internacionalnim skupom vojnika, policajaca i obaveštajaca ne rukovodi američki ili NATO general, već kineski. Kada je vreme za akciju, to ne rade američki Navy SEALS ili britanski SAS, već kineski „Snežni leopardi.“ Kineskim dečacima mora da je zalupalo srce.
Da opet kažemo da sve to nema veze sa glavnim temama romana. Ali takvi komercijalni elementi utiču na to kako su jedna i druga serija primljene u ovoj ili onoj sredini. Za nas, sa strane, interesantno je i poučno videti i takvu permutaciju. Ni gori ni bolji svet, samo malo drugačiji.
Međutim prava snaga Tencent serije je u njihovoj obradi NF tema. Grubo gledano, u ovom žanru postoje dva glavna pravca. Jedan pristup je da se u formatu priče prikažu interesantna naučna ili tehnološka dostignuća. Drugi pravac koristi kontekst svemira, tehnologije ili budućnosti da istraži svoje vreme i unutrašnji život likova u tom vremenu. Oba ugla su zastupljena u romanu Ćisin Lija.
U Netflix serija, ova prva tehnička strana, urađena je vizuelno impresivnije ali sažeto, i bez efektnih detalja koji su dati u knjizi. U Tencent seriji sva tri ključna tehnička detalja obrađena su pažljivo, pametno i vizuelno efektno:
Fantastična ideja za komunikaciju sa vanzemaljcima, koja vešto nadgrađuje par poznatih fizičkih efekata; tragično rešenje da se sakrije ta komunikacija, predstavljeno kao maštovito i potpuno realistično korišćenje svima poznate fizike; i najzad monstruozan metod kojim se došlo do informacije o vanzemaljcima, gde je opet, kako je red, napravljen samo jedan, hipotetičan ali sasvim moguć korak ispred savremene fizike.
Ko se seća kako agent 007 u „Godfingeru“ pokušava na silu da zaustavi odbrojavanje do atomske eksplozije? U Tencent seriji, u ključnom momentu, nanofizičar, vadi papir i olovku da obavi kraći proračun, a generali ćute i čekaju. I komično i efektno.
Međutim, još veća vrednost Tencent serije leži u prikazu ove druge, ljudske dimenzije NF žanra.
Neko može da pomisli da Ćisin Li mistificira problem tri tela? To jeste fizički interesantna i istorijski važna situacija, ali je danas veoma dobro shvaćena. Suština je u sledećem. Ako pratimo položaj planete oko matične zvezde, da bi znali njen položaj na tri decimale, obično treba da znamo njen početni položaj isto bar na tri decimale i da računamo sa četiri ili pet. To važi i kada je putanja krug ili ako je elipsa. Tada je lako predskazati i kada dolazi ovo ili ono godišnje doba, kada je toplo a kada je hladno, itd.
Problem tri tela spada u vrstu fizičkih problema kada je to samo ponekad moguće. Situacija opisana u knjizi je striktno govoreći problem četiri tela: trojna zvezda i planeta. Pošto svaka zvezda vuče planetu ka sebi, a sve tri zvezde privlače jedna drugu pa se kreću oko zajedničkog centra mase, nije više lako predskazati gde će se planeta naći u budućnosti, kakva će godišnja doba biti tada, da li će biti toplo ili hladno, itd.
Three-body problem 3D simulation (with planet) (youtube.com)
Zavisno od momenta kada smo počeli praćenje planete da bi znali njen kasniji položaj sa tačnošću od tri decimale treba da znamo početni položaj sa tačnošću i od deset ili dvadeset decimala i da računamo sa dvanaest ili dvadeset dve decimale!
Fizičari zovu takve situacije „haotičnim.“ Ne radi se naravno ni o kakvom suštinskom gubitku razumevanja šta se dešava, zakoni fizike koje znamo i dalje važe, ali s praktične strane situacija je dramatično složenija pa takvu vrstu problema treba prepoznati i razviti nove, specijalne metode za njihovo praćenje.
Pogledajmo sada kako to izgleda stanovnicima jedne takve planete. Ako ne razumeju karakteristike svog planetarnog sistema ili ako nisu u stanju da sprovedu proračune sa dovoljnom tačnošću, smena godišnjih doba, kada je toplo a kada je hladno, kada okeani isparavaju a kada je sve smrznuto, sve to liči na seriju na izgled neočekivanih i haotičnih promena. Šta se događa? Zašto? Kako je moguće predvideti dolazak ove ili one epohe da možemo da se pripremimo kao što se ovde na Zemlji spremamo za leto ili zimu?
Kada se živi kroz epohu prosperiteta ili epohu haosa, i jedno i drugo ostavlja trag na ljudsku psihu, na naš doživljaj sveta, na našu filozofiju, na naša maštanja i naše ponašanje.
Međutim, iste su posledice kada iz bilo kog drugog uzroka naš svet prolazi kroz epohe prosperiteta i epohe haosa. Što se na našoj planeti dešavalo od pamtiveka a u Kini u prošlom veku možda više nego bilo gde drugde na Zemlji. Zato knjiga Ćisin Lija i Tencent serija daju suštinski kineski NF ugao i zato ih treba čitati i videti.
Posebno je značajno što je do ove produkcije došlo u periodu kada je u Kini u toku politika povratka na pooštrenu kontrolu s vrha, što kako kažu posmatrači, dovodi ne samo do gušenja slobode izražavanja nego i do primetnog slabljenja produktivnosti i tempa rasta kineske privrede. Da sušimo ili da kvasimo?
Po podacima na Internetu, već polovinom prošle godine Tencent seriju je u samoj Kini videlo oko 100 miliona gledalaca. Nadajmo se da će je van Kine videti bar deset puta više.
U nekim zemljama ova serija je već dostupna preko redovnih kablovskih kanala pa će možda tako biti i kod nas. Do tada, Tencent produkciju „Problema tri tela“ moguće je videti na Youtube sa engleskim prevodom. Na naš prevod se još čeka.