Astronautika: misije

Kao što je pre nekoliko dana najavila, Severna Koreja je uspešno 7. februara 2016. lansirala svoj drugi veštački satelit "Kvangmjongsong-4".

Lansiranje je obavljeno sa kosmodroma Sohe (Sohae) pomoću rakete-nosača "Inha-3" (Unha - "Mlečni put") u 9 časova po lokalnom vremenu. Kosmodrom se nalazi na zapadu Severne Koreje, u provinciji Severni Pjongjang. Dvet minuta i 46 sekundi kasnije, satelit "Kvangmjongsong-4" (Kwangmyo'nsgso'ng - "Sjajna zvezda" prema poemi koju je napisao Kim IL Sung) je dospeo na polarnu obitu parametara 465 x 501km, sa nagibom od 97,4 stepeni i periodom jednog obilaska od 94 minuta i 24 sekunde. To je inače tipična orbita za aparate daljinskog sondiranja zemljine površine.

Dan pre lansiranja, novinske agencije su javile da je Kim D`ong Un potpisao ukaz o lansiranju drugog severnokorejskog satelita.

Raketa-nosač "Inha-3" je trostepeni lanser na tečno gorivo (kerozin + azotna kiselina) visine 30m, prečnika 2,4m i mase od oko 90t. Prvi stepen ima četiri motora klase "Nodong", dok se na drugom stepenu nalazi ruski raketni motor klase "Skud" (Scud). Tre}i stepen je, pretpostavlja se modifikovana iranska raketa "Safir".

North Korean Unha 3 rocket at launch padRaketa-nosač "Inha-3" na lansirnoj rampi

novinari

Grupa novinara u poseti lansirnoj@ Sjeverna Koreja... rampi sa raketom "Inha-3"

start

Start rakete-nosača "Inha-3"

Lansiranje je obavljeno sa takozvanog zapadnog istraživačkog poligona Sohe (Tončhan-ni), koji se nalazi u šumskoj oblasti nedaleko od severne granice sa Kinom, 200km severozapadno od Pjongjanga i 70km zapadno od velikog atomskog centra Jonben. Površina poligona je oko 6km2. U sastav poligona ulazi jedna lansirna rampa, kompleks za testiranje raketnih motora, hangar za proveru rada sistema i punkt kontrole lansiranja.

kontrola

U Kontroli lansiranja centra Sohe

Pretpostavlja se da je drugi severnokorejski satelit "Kvangmjongsong-4" modernizovana verzije ove porodice satelita na čijem razvoju in`enjeri rade još od sredine 1980-ih. Njegova masa je procenjena na oko 200kg, otprilike duplo više od prethodnika br. 3.

satelitJedan od retkih snimaka satelita "Kvangmjongsong" (na ovoj slici je satelit br. 3)

Ranije, Pjongjang je koristio raketni poligon Tonhe (Tonghae), u provinciji Hamgen-Pukto, na istočnoj obali Korejsko poluostrva. Ovaj centar je pet puta manje površine od poligona Sohe, a u zapadnoj štampi se takodje zove i Musudan-ni, po imenu obli`njeg sela. Prvi severnokorejski kosmički start obavljen je upravo iz centra Tonhe 31. avgusta 1998. raketom-nosčem "Pektusan-1" (Paektusan). Raketa je imalla visinu od 22m, prečnik od 1,8m i masu od oko 21t. Koristan teret je bio satelit "Kvangmjongsong-1" koji, i pored tvrdnje Severne Koreje da je uspešno dospeo na obitu i tamo ostao oko dve godine, nikada nije registrovan od strane kosmičkih posmatračkih mre`a. Pretpostavlja se da je tokom rada tre}eg stepena došlo do problema i da satelit nije uspeo da dospe na orbitu.

Facilities at Musudan riMapa raketnog poligona Tonhe - levo je monat`ni hangar, desno lansirna rampa

Kvangmjongsong1"Kvangmjongsong-1"

Sa kosmodroma Tonhe je 5. aprila 2009. obavljen i drugi kosmički start pomoću rakete "Inha-2" kada je u kosmos treba da bude izbačen eksperimentalni satelit veze "Kvangmjongsong-2". Pretpostavlja se da je i ovo drugo lansiranje bilo neuspešno i da su raketa i satelit pali u Tihi okean.

k4"Kvangmjongsong-2"

Prvo lansiranje sa novog zapadnog raketnog poligona Sohe obavljeno je 13. aprila 2012. Nosač je bila raketa "Inha-3", a koristan teret satelit "Kvangmjongsong-3" za daljinsko sondiranje Zemlje sa polarne orbite. Medjutim, jednu minutu posle poletanja, raketa se raspala a njeni delovi su pali u okean. Tako je neuspehom završen treći pokušaj Severne Koreje da u kosmos lansira svoj prvi veštački satelit.

Konačno, 12. decembra 2012. raketa-nosač "Inha-3" je na orbitu izbacila novu verziju satelita "Kvangmjongsong-3" čime je Severna Koreja postala članica kosmičkog kluba.nada seal

Sjeverna Koreja htjeli mi to ili ne postala deseta članica svemirskog kluba

Severna Koreja postala članica kosmičkog kluba

Severna Koreja odlaže lansiranje rakete dugog dometa?

Sjeverna Koreja spremna za novi raketni pokus