Astronautika: misije

Nakon stanke od devet godina ponovo u svemir

CD dragon 1 na falcon 9

Odbrojavanje do lansiranja pilotiranog svemirskog broda Dragon s Floride je započelo. Provode se posljednje predlansirne pripreme koje će nakon stanke od punih devet godina Amerikancima omogućiti da samostalno lete u svemir.

Kada je 2011. završila era raketoplana Amerikanci su bili osuđeni da rusima plaćaju nemale novce kako bi ih ovi u svojim svemirskim brodovima klase Soyuz (pre)vozili na Međunarodnu svemirsku postaju i natrag. Dugi je niz godina NASA lutala u bespućima svemirske Neozbiljnosti što će i kako i čime ponovo u svemir. Projekti i planovi su nastajali i nestajali a čak je i laičkim poznavateljima astronautike bilo jasno da su deset godina lutali kao guske u magli i napokon (ispravno) odlučili. NASA će poslati ljude u svemir ali se posao podijelio i privatnim tvrtkama. Bilo je jasno kako će doći do višegodišnjeg kašnjenja programa, ali kada napokon dođe vrijeme za nove tehnologije Amerikanci će biti spremi za let u Zemljinu orbitu, dalje do Mjeseca ali s vremenom i dobrim temeljima jednog dana u ne tako (pre)dalekoj budućnosti i ka Marsu (pa i drugim svjetovima, zašto ne?!)

CD dragon 1 doug hurley bob behnken TESLA

Florida, Kennedy-jev svemirski centar, na lansirnoj rampi 39A (ista ona s koje su astronauti polijetali k Mjesecu prije više od pedeset godina) stoji raketa Falcon 9 na čijem je vrhu svemirski brod Crew Dragon. Dvoje astronauta Doug Hurley i Bob Behnken prvi su amerikanci kojima je pripala čast i opasnost da polete u svemir novom generacijom pilotiranih svemirskih brodova. Hurley ima status zapovjednika broda a Behnken zapovjednika operativnih procedura. Radi se o rikantnoj misiji u kojoj se mora ispitati ponašanje letjelice tijekom lansiranja, leta u svemiru, pristupa i ostanka te odvajanja od ISSa te naposljetku i procedure slijetanja. Ovisno o trenutačnoj situaciji misija može biti skraćena i na samo lansiranje sa hitnim slijetanjem. Po spajanju na ISS izvršiti će se inspekcija broda a planirano je da astronauti i brod ostanu u svemiru četiti mjeseca. U slučaju oštećenja broda i nemogućnosti njegova sigurna povratka na Zemlju, Doug Hurley i Bob Behnken morati će sačekati na ruski ili američki „taksi“ kojima će natrag. Dragon je proizvela tvrtka SpaceX, u njemu ima mjesta za sedam pa čak i osam astronauta ali će se u NASAinim misijama koristiti samo četiri mjesta.

CD dragon 1 doug hurley bob behnken

Lansiranje Crew Dragona planirano je za srijedu, 27. maja u 21:33 (GMT+1) po našem vremenu s prijenosom uživo na brojnim internet video kanalima. Više o svemu u narednim danima na našem portalu. Ovo nije „samo“ lansiranje novog svemirskog broda, kad Crew Dragon poleti čovječanstvo kreće u novu etapu svemirskih istraživanja. Ovaj puta ne samo da odemo i čim prije se vratimo iz svemira nego da tamo negdje daleko (napokon) i ostanemo.

0 #4 dragant 28-05-2020 18:05
Znam za to i hteo sam da spomenem. Jedina 3 čoveka koja su poginula u svemiru. Dok su se spremali za ulazak u zemljinu atmosferu, vazduh je naglo iscureo van broda, nisu stigli da zatvore otvor ni da stave kacige na glavu. Desetine sekundi su dovoljne za gubitak svesti u vakumu. Opet se pokazuje da je za sigurnost posade, siguran brod na prvom mestu, tek potom skafander. Za takvu situaciju dovoljno bi bili i ovi novi SpaceX skafanderi. U vezi SpaceX skafandera, nisam našao sliku odela bez kacije ili astronauta samo u odelu bez kacige, što je bio standard za slikanje decenijama. Možda je utvrđeno da je ta opcija nedopustiva, da ako kaciga nije na svom mestu, džaba skafander..
Jovan
0 #3 Jovan 28-05-2020 00:41
Setimo se katastrofe Sojuza 11. Da su imali skafandere kakve Sojuz ima sada, preziveli bi sigurno
0 #2 dragant 27-05-2020 18:56
Setimo se katastrofa Kolumbije i Čelidžera. Pokazalo se da je slaba vajda od super sigurnih skafandera. Jedino što pruža sigurnost posadi je siguran brod. Ako uporedimo sa pučinom, opet je najvažnije siguran brod. Na pučini skafander je pojas za spasavanje. Oba služe da se ne udavimo dok ne stigne pomoć. Šansa za pomoć na pučini je solidna. U orbiti? Mala šansa da bi ikakav skafander omogućio preživljavanje do dolaska pomoći. Možda iz ovakvog razmišljanja dolaze ovi novi minimalistički skafanderi.
+3 #1 ddragovic 24-05-2020 12:03
Ne navijam za privatnike u kosmosu jer verujem da je to posao države.
Najveći pomak u odnosu na prethodna putovanja Amera u nebo načinjen je po pitanju skafandera. Ovi izgledaju kao neka protivpožarna odela, što ne znači da nisu i to. Videćemo ih kad uprte kiseonik.
Nekako su mi stari skafanderi ostali sinonim sigurnosti i osvajanja kosmosa.
Verovatno zbog silnog betoniranja, nisi dao svoju procenu misije