Astronautika: misije

Postoje odlični planovi za ovu godinu što se svemirskih misija tiče.

Uzorci asteroida Bennu se vraćaju na Zemlju

osirisrextag
NASA/Goddard/University of Arizona

Sećate li se misije OSIRIS-REx? Već smo zaboravili detalje te misije pa se o njima možemo podsetiti ovde: Vodič kroz misiju OSIRIS-REx

Dakle, 2016. Nasa je pokrenula misiju čiji cilj je bio da stigne do asteroida Bennu oktobra 2020. i prikupi uzorke njegovih stena. Ovaj asteriod je izabaran za posetu zbog svojih godina. Asteroid je vrlo star, nastao je pre 4,5 milijardi godina, tj. jedva deset miliona godina nakon formiranja Sunčevog sistema i naučnike interesuje njegov sastav jer on govori o najranijem dobu našeg solarnog sistema.

Misija OSIRIS.REx treba da se vrati na Zemlju 24. septembra ove godine i to sa uzorcima asteroida. Mora se međutim isaći da neće biti veliko iznenađenje ako se datum povratka letelice i odloži.

Bennu je mali asteroid. U prečniku ima oko 500 metara. Naučnici su izračunali veoravatnoću da umesto uzoraka ovde na Zemlji dobijemo čak i ceo asteroid, ali je ta mogućnost na našu sreću ipak mala. Dakle, šanse da se ovaj asteroid sruši na nas su 1 prema 1750, ali i to tek u drugoj polovini 22. veka.

SpaceXi Boeing šalju ljude u svemir

CrewDragon 1
SpaceX

Dve kompanije, dva koncepta i dalje se takmiče. Spejs Eks je u prednosti nad Boingom, jer je već uspeo da bezbedno pošalje ljudsku posadu u svemir, na Međunarodnu svemirsku stanicu, a u februaru će pokušati i svoje šesto lansiranje ljudske posade ka Stanici. Ali Boing pokušava da smanji tu prednost tako što će sa svojom letelicom Starliner u svemir takođe poslati ljudsku posadu u kojoj će se naći i dva Nasina astronauta. Ukoliko ta operacija prođe kako je planirano Starliner će otvoriti svoju redovnu liniju za ISS.

Kineski svemirski teleskop Xuntian

china xuntian ed66ecd
Credit: Jaimito130805 / Wiki

U poslednjem kvartalu 2023. kineska svemirska agencija će lansirati Ksuntian (što znači 'istražiti nebo').

Teleskop je na mnogo načina sličan starom svemirskom teleskopu Hubble – njegovo ogledalo je široko dva metra, slika u vidljivom i blisko ultraljubičastom, i dizajniran je da bude višenamenski – ali njegove kamere imaju 300 puta veću rezoluciju od svog prethodnika.

Ksuntian će leteti u istoj orbiti, iako odvojeno od nedavno završene svemirske stanice Tiangong, i moći će da pristane za popravke i nadogradnje, što znači da bi mogao da radi dugo nakon svog početnog životnog veka.

Evropsa misija Euklid

Euclid infrared observatory 9bfac16

Dva velika nova svemirska teleskopa kreću u svemir 2023. godine, počevši od ESA-inog teleskopa Euclid, koji će duboko osmatrati tamnu stranu Univerzuma – tamnu materiju i tamnu energiju.

Dok je tamna materija čudna supstanca koja drži galaksije na okupu, tamna energija je sila koja izgleda da ih razdvaja, ubrzavajući širenje Univerzuma.

Međutim, iako su ovi mračni rođaci decenijama bili deo našeg razumevanja Univerzuma, mi zapravo ne znamo šta su.

Euklid će pomoći astronomima da razumeju ove misteriozne sile ispitivanjem milijardi galaksija, čijoj je svetlosti trebalo više od 10 milijardi godina da stigne do nas.

Više zemalja letina Mesec

Chandrayaan3lander
Indian Space Research Organisation

Postoji plan da Rusi pošalju sondu na Mesec. To oni nisu radilo od 1976. godine kada su na suseda poslali Lunu 24. Sada Rusi planiraju nastavak osvajanja Meseca sa lenderom Luna 25 i to ove godine. Cilj je okolina kratera Boguslawsky. Ali, videćemo. Rusi su sada zauzeti besomučnim ratovanjem u Ukrajini i nije baš jasno kako pored tog rata mogu da se bave kosmonautikom.

Indija takođe ima ambicije da pošalje lunarnu misiju sredinom ili bar do kraja ove godine. To bi trebalo da bude treća indijska misija na Mesec. Bilo je planirano da Chandraiaan 3 krene u svoju avanturu avgusta 2022. ali je lansiranje odloženo zbog dodatnog testiranja. Chandraiaan 3 treba da sleti blizu južnog pola Meseca.

Sjedinjene Država planiraju da na Mesec pošalju dva svoja lendera. Interesantno je što će u slučaju uspeha to biti prve američke letelice na Mesecu još od Apola 17 koji je na Luni bio 1972. godine.

Evropska JUICE misija

Juicemission
ESA

Aprila 2023. Evropska svemirska agencija šalje misiju Jupiter Icy Moons Explorer (JUICE) na Jupiter i okolinu. U orbitu najveće planete letelica treba da uđe 2031. godine, a zatim da se baci na proučavanje tri velika meseca: Ganimeda, Evrope i Kalista.

JUICE će da proleti pored Ganimeda i Kalista najmanje 12 puta, a pored Evrope najmanje dva puta. U završnici devet meseci će kružiti oko Ganimeda i to će, u slučaju uspeha, biti prvi put da neka letelica kruži oko satelita – ukoliko se izuzme naš Mesec.

Spacexšalje Starship u orbitu

StarshipSpaceX
SpaceX

SpejsIks je ostvario početne uspehe u osvajanju svemira, ali time se, naravno, ne zadovoljava. Ambicije su zapravo velike. Krajem februara ili početkom marta u svemir treba da krene Starship, moćna letelica za višekratnu upotrebu. Sastoji se od prvog stepena Super Heavy i drugog stepena Starship. Starship će da isporučuje satelite u orbitu oko Zemlje, da nosi teret, ali i posadu na Mesec, ali sve sa idejom da se letelica potpuno osposobi za let na Mars.