E-ELT
Računalni model izgleda novog mamutskog teleskopa

European Southern Observatory (ESO) u završnoj je fazi projektiranja najvećeg svjetskog teleskopa pod nazivom; European Extremely Large Telescope (E-ELT). Riječ je teleskopu mase 5.000tona koji se sastoji od 984 pojedinačna računalno upravljana zrcala ekvivalenta jednog zrcala promjera 42metra! Adaptivna optika, šest lasera koji će stvarati umjetne zvijezde kako bi opto-elektronska oprema "ispeglala" atmosferske turbulencije i neutralizirala smetnje omogućiti će ovom mamutskom teleskopu stotinu puta bolje performanse od najnovijeg izdanja Hubbleova svemirskog teleskopa!

Prema proračunima ovaj bi uređaj trebao omogućiti astronomima da vide diskove planeta oko drugih zvijezda, kao i praćenje aktivnosti (detekcija zvjezdanih pjega) na zvijezdama u našoj galaktici. Razlučivost će mu biti reda veličine da će moći jasno snimiti pojedinačne zvijezde u zbijenim globularnim jatima čak i u drugim galaktikama lokalne grupe.

E-ELT-usporedba
Red veličine, E-ELT i avion za interkontinentalne letove

Godine 2018 bi ovo čudo tehnike trebalo započeti svoj operativni rad. Novo poglavlje astronomije pod nazivom galaktička arheologija dobiti će pravo oruđe za svoj rad.

Nekoliko milijuna eura je već potrošeno na izrade različitih koncepcija E-ELT-a. U konačnici ovaj bi teleskop trebao stajati više od milijarde eura, za što postoje dijelom osigurana sredstva.
Zanimljivo je napomenuti kako sve tehnologije potrebne da bi ovaj teleskop odradio posao za koji je namjenjen u ovom trenutku zapravo ne postoje. One se razvijaju paralelno s razvjem samog projekta. To u konačnici pretpostavlja izvrsnost ovakvog sustava ali i neumitne probleme koji će nastati tijekom njegove izrade.

E-ELT-i-divovi-s-paranala
Usporedba E-ELT i velikih teleskopa ESO s Paranala

Jedan na prvi pogled zanemariv problem je i kako transportirati silne tisuće i tisuće tona visokoosjetljive opreme na nekoliko tisuća metara visoku planinu, bez ikakove prateće prometne i druge infrastrukture, gdje će biti smješten.

O Paranalu