U sredu 27. juna ove godine Saturn ulazi u opoziciju sa Suncem. Tada će se nalaziti u sazvežđu Sagittarisus i biće na najmenjem mogućem rastojanju od Zemlje (naravno samo u ovom krugu planete oko Sunca). Za ona koji vole precizne podatke to će se desiti u 17:03 UT, a rastojanje od nas do Saturna iznosiće će 1.354 miliona kilometara.

saturn mesec

Tog dana Mesec će od Saturna biti udaljen tek tri stepena, što će čitavoj slici dati posebnu draž.

Na početku ere teleskopa astronome je zbunjivala nepostojanost Saturnovih prstenova i njihov običaj da ponekad nestanu. Danas znamo da je to samo iluzija: ne gubi Satrun svoje prstenove, nego menja položaj, tj. nagib prema Zemlji pa su ponekad ti prstenovi okrenuti sasvim postrance prema nama, a kako su inače veoma tanki, mi ih tada sa Zemlje jednostavno ne vidimo.

saturn prstenovi
Izglde Saturna 27. juna ove godine. Prstenovi su nagnuti ka nama i lepo se vidi njihova osnovna struktura.

Sada nije takvo vreme i Saturn će svoj prstenove sakriti tek tamo negde 2025. godine. Danas se oni jasno vide. Prema nama nagnuti su za 26 stepeni i sasvim lepo se u prstenovima vidi i Kasinijeva pukotina.

Inače Saturn je gasni gigant koji se okrene jednom u nešto više od deset sati. Najveća je planeta Sunčevog sitema posle Jupitera.

S sateliti

Obratite pažnju i na Saturnove sateliteoni su posebna priča. Ima ih 62 koliko ih je do sada otkriveno. Najveći je zagonetni Titan, prečnika 5151 kilometar koji matičnu planetu obiđe za oko 16 dana a sa Zemlje se lako vidi teleskopom već od 5 cm. Njegova magnituda je +8,5. Potražite ga.

Da se pitaju naučnici bi dali sve novce samo da odu tamo, ili bar da pošalju nekog robota. Titan po vojoj prirodi mnogo liči na maldu Zemlju u vreme kada se na njoj rađao život.

Istina, na Titan se već spustila jedna sonda (Hajgens) 2004. ali ona je samo dodatno zagolicala maštu naučnika. Malo je to. Astrobiolozi ozbiljno razmišljaju o mogućnosti da tamo postoji nešto živo. Imajte to na umu kada ovih noći budete gledali Titana.

opozicijaKU astronomiji opozicija označava položaj nekog tela kada se ono nalazi suprotno od nekog drugog tela. To je na primer slučaj kada se Jupiter nalazi suprotno od Sunca – gledano sa Zemlje, pa je poredak ovaj: Sunce – Zemlja – Jupiter. Tada kažemo da je Jupiter u opoziciji sa Suncem.

Posmatrano sa Zemlje u opoziciju sa Suncem mogu da dođu samo spoljašnje planete (i druga tela), a to su one koje se oko Sunca kreću izvan Zemljine orbite: Mars, Jupiter, Saturn itd.

Opozicija sa Suncem je odličan period za posmatranje nekog tela, jer je ono tada preko cele noći na našem nebu i jer nam je tada i najbliže i jer je na najvišoj tački neba oko ponoći kada ga posmatramo kroz tanje slojeve atmosfere (razume se, kada je tek nad horizontom onda svetlost sa datog tela prolazi duži put kroz atmosferu)

Saturnovi prstenovi - krunski nakit -  D. Dragović, članak o Saturnovim prstenovima.

10 činjenica o Saturnu