Svaka planeta zanimljiva je i osobena na svoj način. Pročitajte 10 zanimljivih činjenica o Saturnu.

1. Saturn je najmanje gusta planeta u Solarnom sistemu.
Kada biste zaronili Saturn u bazen vode on bi plutao pošto je njegova gustina skoro duplo manja od gustine vode.
2. Saturn liči na spljoštenu loptu.
Skoro. Dok Zemlja još i deluje okruglo, Saturn, zbog toga što mnogo brže rotira oko svoje ose, ima spljošteniji izgled od naše planete.
3. Galileo je mislio da su Saturnovi prstenovi u stvari, njegovi sateliti.
Kada ga je prvi put ugledao početkom XVII veka njemu se učinilo da vidi dva tela tik uz planetu. Greška je sasvim razumljiva, jer tada jednostavno nije imao bolji teleskop da bi jasno uočio šta to zapravo vidi.
4. Saturn je posećen samo 4 puta do sada.
Pa ni toliko. Tek je 2004. godine letelica Cassini ušla u orbitu oko Saturna i napravila predivne fotografije planete, njegovih prstenova i meseca, dok su prethodna tri puta letelice samo proletele pored njega, onako, na blic.
5. Saturn ima 61 mesec. 62 meseca.
On je za sada druga planeta po broju meseca (prednjači Jupiter sa 65). Zapravo, ovo nije realna brojka pošto sigurno ima znatno više satelita, ili meseca koji čekaju da ih astronomi uoče i izračunaju im orbite.
6. Ne zna se sasvim precizno koliko traje dan na Saturnu.
Odrediti rotacionu brzinu Saturna je izuzetno težak posao. Zbog njegove nepregledne površine umesto najjednostavnijeg praćenja kruženja jednog karakterističnog kratera oko Saturnove ose, astronomi moraju da mere rotaciju njegovog magnetnog polja. Uglavnom, računa se da se Saturn oko svoje ose okrene za 10 sati i 39 minuta.
7. Još uvek je misterija kako su nastali Sauturnovi prstenovi.
Trenutno o tome postoje dve teorije. Prva teorija je teorija o raspalom mesecu koja pretpostavlja da je jedan od Saturnovih prirodnih satelita upao u nisku orbitu gde su ga rastrgale Saturnove plimne sile. Jedna varijacija ove teorije je da se mesec raspao nakon sudara sa kometom. Druga teorija oslanja se na pretpostavku da su prsteni tu od nastanka planeta, te su ostatak materije od originalne nebularne mase od koje je Saturn nastao. Ova teorija danas nije šire prihvaćena jer se smatra da prsteni tokom miliona godina postanu nestabilni, te da su zbog toga nedavna tvorevina.
8. Prsteni s vremena na vreme nestaju.
Ne bukvalno, naravno. Oni se samo prilikom kretanja planete oko Sunca postave u takav položaj prema nama da nam se prikazuju kao tanka linija.
9. Saturn možete videti golim okom.
Jedna je od pet planeta koje možete videti na noćnom nebu bez opreme.

10. Moguć je život u blizini Saturna.
Sam Saturn je suviše surova planeta da bi na njemu nastao život, ali je zato vrlo moguć na jednom od njegovih meseca: Enceladus-a. Cassini je tokom svoje posete ovoj planeti otkrio tečnu vodu na Enceladusovom severnom polu. Poznato je da gde ima vode, tu je moguć i život.

SATURN