Kako prenosi TASS (ruska novinska agencija), Ruska državna svemirska korporacija Roskosmos pregovara sa Kinom i drugim međunarodnim partnerima o stvaranju zajedničke baze na Mesecu, rekao je direktor Roskosmosa Dmitrij Rogozin na svom kanalu Telegram.

„Vodimo razgovore sa svim međunarodnim partnerima, pre svega Kinom, o uspostavljanju baze za istraživanje Meseca“, napisao je Rogozin. Takođe je naveo da su pilotirani letovi na Mesec predviđeni za 2028. god.

Rusija Kina1

Ruski predsednik Putin i kineski predsednik Ksi. Saradnja Rusije i Kine je na najvišem ekonomskom, naučnom, vojnom a uskoro i na kosmičkom nivou.

Ranije je glasnogovornik Kineske narodne svemirske administracije (CNSA) Ksu Hongliang izjavio da će Kina nastaviti sa istraživanjem Meseca i da planira da ujedini napore sa Rusijom u sprovođenju odgovarajućih projekata.

U novembru 2017. godine, Roskosmos i CNSA potpisali su program svemirske saradnje za period 2018-2022. Program uključuje šest odeljenja sa podgrupama za rad u njima. U decembru 2020. Rogozin je tokom okruglog stola u Savetu Ruske Federacije (gornji dom parlamenta) rekao da je Kina još u junu ponudila Evropi da se uključi u istraživanje Meseca.

Rusija odbila saradnu na Artemisu

Pretodni Nasin administrator Jim Bridenstine neumorno je radio na formiranju međunarodne koalicije koja bi podržala program Artemis, program povratka čoveka na Mesec. Potpisao je zajedničku izjava o namerama za program Artemis sa Japanom, Kanadom, članicama Evropske unije, Velikom Britanijom, Izraelom, Indijom i Australijom.

Rusija je stari partner Sjedinjenih Država na Međunarodnoj kosmičkoj stanici, i bila bi prirodni partner za Artemis. Međutim Rusija je odlučila da se ne uključi u program Artemis. Prema navodima Ars Technica, Dmitrij Rogozin bio je zajedljiv u vezi sa idejom da se Rusija pridruži koaliciji Artemis, ocenjujući američku misiju da se vrati na Mesec kao „politički projekat“ koji nije međunarodni i koji podseća na NATO.

Možemo da razumemo Rogozinovu izjavu, jer u pozivanju država da se uključe u program Artemis, Jim Bridenstin jeste pozvao Rusiju ali nije pozvao Kinu (uživo sam slušao taj njegov govor). Od ranije znamo da SAD nisu dozvolile uključenje Kine u Međunarodnu kosmičku stanicu. Odsustvo Kine je stavilo Rusiju na izbor sa kime će na Mesec. Odlučila se za Kinu.

Rusija Kina2

Mesec. Trka za baze na Mesecu je počela.

Sa američke strane odbijanje Rusije se smatra ludošću i navode primer MKS koja ne bi opstala da se Amerikanci pod Klintonom nisu uključili i pružili potrebnu pomoć. Demokrate, po običaju, nisu u početku bile za održanje u životu MKS, ali su ipak shvatili geostrateški, naučni i ekonomski značaj navodeći kako je MKS primer šta međunarodna saradnja može da postigne (ali bez Kine).

Američko uskraćivanje Kini da učestvuje u kosmičkoj saradnji dovelo je do asimetričnih odgovora. Kina ove godine počinje instalaciju svoje kosmičke stanice. Rusija istupa iz američke međunarodne koalicije i nastavlja saradnju sa Kinom.

Prepoznajmo jasno formiranje dva pola kosmičke moći: američki i kineski. Takođe da nema Srbije, Crne Gore, BIH i Makedonije nigde ni u planovima kada je kosmos u pitanju. Trebalo bi da Hrvatska i Slovenija kao članice EU, imaju neku ulogu u Artemis programu.

Izvori: