Crne rupe

Magnetno polje supermasivne crne rupe u galaksiji M87

CRM87334

Da bi se snimila supermasivna crna rupa u centru galaksije M87, povezano je osam teleskopa širom sveta u virtuelni teleskop veličine Zemlje koji je nazvan Horizont događaja (EHT). Rezultat je prva slika crne rupe koja je objavljena 10. aprila 2019. godine. Snimak centra galaksije M87, udaljene 55 miliona svetlosnih godina prikazuje svetlu prstenastu strukturu sa tamnim centralnim regionom, senkom crne rupe.

Hoće li nas progutati crna rupa?

CrnaRupa crop

Crne rupe su proždrljiva tela, monstruozni svemirski objekti, koji sve, baš sve pred sobom gutaju i u tome su nezasiti. Ako vas crna rupa zahvati ne postoji čak ni u najmaštovitijim naučnim teorijama nikakva šansa da je izbegnete i budete pojedeni. A sa svakim proždranim objektom crna rupa postaje veća i alavija, a time i sve opasnija.

Najbliža crna rupa

crna rupa art

...Jedna od tih nalazi se na 1000 svetlosnih godina daleko od nas i to je najbliža crna rupa za koju znamo. Ona se nalazi u zvezdanom sistemu koji se inače vidi i golim okom (magnituda +5,6). To je HR 6819 u sazvežđu Telescopium, smeštenom na južnom nebu.

Zvezde u orbiti oko crne rupe

crnarupaKalifornijski fakultet (University of California, Los Angeles) objavio je GIF koji svedoči o nevarovatnoj snazi crnih rupa. Animacija je nastala na osnovu 20-godišneg snimana prolaska zvezda pored crne rupe u blizini centra naše galaksije. Snimanje je obavljeno sa Kek teleskopom na Havajima.

Nasiini hipnotički GIF-ovi crne rupe

bh1

Ove sjajne animacije delo su Nasinih umetnika. Prikazuju kako gravitacija crne rupe iskrivljuje naš pogled. Ako kliknete na sliku u novom prozoru će se prikazati GIF animacija. Sve ovo animacija uradio je Jeremy Schnittman pomoću posebnog softvera iz Nasinog centra za svemirske legove Godard.

Šta vidimo kada gledamo u crnu rupu?

bh3Astrofizika se bavi okolinom crnih rupa. Tu se materijal koji pada na crne rupe zgušnjava, zagreva usled svoje viskoznosti i emituje obilje energije u celom spektru elektromagnetskog zračenja. Zato su astrofizičari u stanju da tu nešto vide i da studiraju procese u okolini crne rupe. Sada, kada smo konačno u stanju da vidimo samu crnu rupu, u šta u stvari gledamo? Izgleda skoro dosadno, kao mrak bez detalja? Daleko od toga.

Kako je bilo moguće videti crnu rupu?

cr1

Deseti april 2019 je datum koji će ući u istoriju. Do tada smo samo crtali i animirali crne rupe, od tog dana postoji bar jedna realna koju smo videli. Kako je došlo do tog neverovatnog poduhvata? Zašto baš sada? Zašto baš ta crna rupa? Kako se ispostavlja, sva priča može da se shvati kroz par lako razmljivih brojeva.