Crne rupe

Najvažnije o crnim rupama

Teško je smisliti nešto tako čudno kao što su crne rupe. To je mogla da napravi samo priroda. Napisano je hiljade knjiga i članaka o crnim rupama, ali opet ono što o njima zaista znamo jeste da su to objekti u svemiru sa neverovatno snažnom gravitacijom. Toliko snažnom da ju je teško objasniti. Zato ćete u priči o crnoj rupi uvek neizostavno čuti reč svetlost. Dakle, to je tako snažna gravitacija da (sad sledi čuvena rečenica): ništa njoj, ništa, čak ni svetlost, ne može da utekne. Znači, kada se nešto materijalno dovoljno približi takvoj rupi – gotovo je; tako nešto zauvek nestaje u rupi. Crnoj rupi jedino mašta može da pobegne.

Opširnije: Najvažnije o crnim rupama

Write comment (1 Comment)

Supermasivna crna rupa M87*, godinu dana kasnije

crnerupe

Kolaboracija Event Horizon Telescope (EHT) je objavila nove slike supermasivne crne rupe M87* u centru galaksije M87, koristeći podatke iz posmatranja u aprilu 2018. Uz učešće nedavno puštenog u rad Grenlandskog teleskopa i poboljšanja snimanja u čitavom nizu, posmatranja iz 2018. daju novi pogled na M87*. Rad je objavljen u Astronomy & Astrophysics. Svetli prsten okružuje senku crne rupe, kako predviđa opšta teorija relativnosti. Svetli prsten se pomerio za oko 30° u poređenju sa slikama iz 2017. godine, što je u skladu sa teorijskim razumevanjem varijabilnosti turbulentnog materijala oko crnih rupa.

Opširnije: Supermasivna crna rupa M87*, godinu dana kasnije

Write comment (1 Comment)

Činjenice o crnim rupama (II)

Messier 87 Hubble WikiSky

Crne rupe spadaju u najčudnije objekte u svemiru. To su masivni objekti sa toliko snažnom gravitacijom da sve materijalno privlači i usisava i ništa, baš ništa iz nje ne može da izađe. Najčešći tipovi crnih rupa su crne rupe mase zvezde i supermasivne crne rupe. Crne rupe zvezdane mase nastaju kada eksplodiraju masivne zvezde, ostavljajući iza sebe crnu rupu sa masom od samo nekoliko sunaca. Supermasivne crne rupe postoje u srcima galaksija i imaju masu od čak nekoliko milioina Sunca, pa čak i mnogo više od toga.

Opširnije: Činjenice o crnim rupama (II)

Write comment (0 Comments)

Astronomi otkrili jedan od najvećih džetova crne rupe na nebu

M87 jet

Na samo 93 miliona svetlosnih godina daleko od nas, što je u razmerama kosmosa u susedstvu Mlačnog puta, astronomi Univerziteta Zapadni Sidnej, Australija, otkrili su jedan od najdužih džetova crne rupe na čitavom nebu. Mlaz se proteže milion svetlosnih godina u dužinu, a udaljava se od crne rupe ogromnom brzinom, brzinom bliskoj brzini svetlosti.

Opširnije: Astronomi otkrili jedan od najvećih džetova crne rupe na nebu