Zvezde

Astrofoto u nemogućim uslovima

astrofoto label

M45 ili u narodu poznatije kao Plejade je zvezdano jato vidljivo golim okom. U zavisnosti od količine svetlosnog zagađenja, moguće je videti ga slabije ili intenzivnije. Oko 6 zvezda ovog jata su vidljive golim okom dok se 9 ili čak 12 mogu videti u savršenim posmatračkim uslovima. 1579. god, pre otkrica teleskopa, astronom Mestlin je precizno nacrtao polozaje 11 zvezda, a kasnije je Kepler nacrtao tacan polozaj cak 14 zvezda iz ovog jata, Verovatno najraniji zapis o ovom jatu potiče od Hesioda, 800 godine pre nove ere. Takođe se Plejade pominju i u Bibliji i u Homerovoj Odiseji.

Betelgez potamneo

b1

Skorašnja fotometrijska posmatranja ukazuju na primetno opadanje sjaja Betelgeza počevši od oktobra meseca 2019-te godine

Otkriće ugljenika oko mladih galaksija

20191216 fujimoto alma cii hst header 1

Radio teleskop Atakama veliki milimetarsko/submilimetarski niz (ALMA) detektovao je gigantske oblake gasovitog ugljenika u prečniku većem od 30 000 svetlosnih godina oko mladih galaksija. Ovo je prva potvrda da su se atomi ugljenika, nastali u zvezdama u ranom univerzumu proširili dalje od galaksija. Nijedna teorijska studija nije predvidela ugljenik oko rastućih galaksija, što dovodi u pitanje naše trenutno razumevanje evolucije kosmosa.

Novi podaci o bliskim susjedima

najblize zvijezde 15ly smPetnaest svjetlosnih godina uokolo Sunca

Nema ni par stoljeca otkako smo shvatili da su zvijezde dalje nego što smo mislili, puno dalje. Od iskrica i vatrica na nebu preko pukotina na platnu nebeskog svoda i raznih slonova, kornjača i sve druge sile navodnih objašnjenja do moderne znanosti o zvijezdama dug je put.