Zvezde

Betelgez potamneo

b1

Skorašnja fotometrijska posmatranja ukazuju na primetno opadanje sjaja Betelgeza počevši od oktobra meseca 2019-te godine

Otkriće ugljenika oko mladih galaksija

20191216 fujimoto alma cii hst header 1

Radio teleskop Atakama veliki milimetarsko/submilimetarski niz (ALMA) detektovao je gigantske oblake gasovitog ugljenika u prečniku većem od 30 000 svetlosnih godina oko mladih galaksija. Ovo je prva potvrda da su se atomi ugljenika, nastali u zvezdama u ranom univerzumu proširili dalje od galaksija. Nijedna teorijska studija nije predvidela ugljenik oko rastućih galaksija, što dovodi u pitanje naše trenutno razumevanje evolucije kosmosa.

Novi podaci o bliskim susjedima

najblize zvijezde 15ly smPetnaest svjetlosnih godina uokolo Sunca

Nema ni par stoljeca otkako smo shvatili da su zvijezde dalje nego što smo mislili, puno dalje. Od iskrica i vatrica na nebu preko pukotina na platnu nebeskog svoda i raznih slonova, kornjača i sve druge sile navodnih objašnjenja do moderne znanosti o zvijezdama dug je put.

Šta će biti kada Betelgez eksplodira

betelgezBetelgez, crveni džin, prikazan na snimku Svemirskog teleskopa Habla udaljen je oko 500 svetlosnih godina i nalazi se u sazvežđu Orion. Očekuje se da će ova ogromna zvezda uskoro završiti svoj život kao supernova i normalno je da se pitamo da li će efekti takve eksplozije predstavljati problem za život na Zemlji.

Odmetnuta zvezda

kbBrzina bekstva sa ili od nekog nebeskog tela (planete, Sunca, galaksije…) je određena masom i jačinom njegovog gravitacionog polja.