Zvezde

Superkompjuterska simulacija uništenja zvezda

5

Naučnici su upotrebili superkompjuter da simuliraju susret osam vrsta zvezdi sa crnom rupom. Cilj im je bio da naprave što realističniji prikaz onoga šta se dešava kada se zvezda previše približi crnoj rupi. Gravitacione sile stvaraju razorne plimske talase koji zvezdu razbijaju u struju gasa. Ovo je prvi put da simulacija uzima u obzir Ajnštajnovu opštu teoriju relativnosti i virtualnu zvezdu sa realnom unutrašnjom strukturom.

Šta su to promenljive zvezde

ezgif.com gif makerPromenljive zvezde su one koje, više ili manje pravilno, menjaju svoj sjaj tokom vremena a koje se meri satima, danima, pa i godinama, s tima da ta promena nije posledica nekih pojava u atmosferi Zemlje. Od svih postojećih zvezda svega jedan posto njih su promenljive.

Vreme Plejada

imena

Baxter osmatracPlejade su nebeski dragulj, najlepši koji se na nebu može videti golim okom. Ili dvogledom. Dvogled je idealan za Plejade, zato što teleskopi imaju po pravili veće uveličanje pa je vidno polje manje i u njega ne može da se smeste sve zvezdice ovog jata. Potražite Plejade, sada je vreme za njih.

Najsjajnije zvezde na zemaljskom nebu

zvezded crop

Sledi spisak 20 najsjajnijih zvezda posmatrano sa Zemlje (to je prividni sjaj, a postoji i apsolutni o čemu ćemo nekom drugom prilikom). Navedeme vrednosti su dobijene preko Hipparcos sky survey. Promenljive zvezde su označene sa var. Kod dvojnih zvezda označen je sjaj samo sjajnije komponente. Linkovi vode na članke u Vikipediji.

Orion

Picture 1

Orionu čovek mora da se divi. Moćan je, veličanstven i lep. Zbog svojih sjajnih zvezda i veličine lako se uočava na nebu. Poznat je od davnina, pa ga i Homer pominje u Ilijadi. Orion spada u najstarija sazvežđa.

Zvezde: Zračenje, magnitude i sjajnost

zvezdebelezavanje

Sve informacije koje imamo o nekom nebeskom objektu dobijamo analizom energije koje ono zrači. Radio talasi, vidljiva svetlost, toplota, X-zraci i gama-zraci predstavljaju oblike elektromagnetnog zračenja – energije koja se u obliku talasa prenosi kroz svemir. Elektromagnetni spektar je potpuna oblast talasnih dužina elektromagnetnog zračenja od vrlo dugog kao što su radio talasi pa do vrlo kratkog kao gama-zraci. Zemljina atmosfera je propusna za zračenje najvećeg dela talasnih dužina i ove oblasti se mogu posmatrati sa Zemlje. Zračenje ostalih talasnih dužina se proučava pomoću instrumenata koji su postavljeni van Zemljine atmosfere.

Činjenice o Betelgezu

Betelgez375Betelgez (Betelgeuse) je zvezda, supergigant, jedna od najpoznatijih. Druga je po sjaju u sazvežđu Orion (prva je Rigel) i deveta, odnosno, deseta uopšte na našem noćnom nebu. Njen sjaj varira između +0,0 i +1,6 m i ona je promenljiva.

Zvjezdani komšiluk