IC405 Mark Johnston1

By Azhikerdude - Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=114111641

Krajem 19. veka, u sazvežđu Auriga, Džon Martin Šeberl je otkrio predivnu maglinu IC 405- Šebrel (John Martin Schaeberle 1853 —1924) je bio američki astronom iz kraljevine Virtemberga. Istu maglinu su, nezavisno jedan od drugog (u ono davno vreme nije bilo interneta pa je tako nešto bilo ne samo moguće, nego česta pojava da nešto otkrijete, pa tek nakon nekoliko meseci saznate da je to već negde ubeležio neko drugi) dakle otkrili su i Maks Volf i Eugen fon Gothard.

IC405

Ovo IC u oznaci magline je akronim od Index Catalogues koji je opet dodatak NGC (Novom generalnom katalogu), a 405 je broj pod kojim je ova maglina zabeležena. Međutim, takve oznake, koliko su potrebne, toliko su i nemaštovite i teško upamtljive, pa mnogi objekti, naročito ako su vizualno privlačni, imaju i svoje vlastite nazive. Ova magline, IC 405 je zato mnogo poznatija pod imenom Maglina plamene zvezde (Flaming Star Nebula). Ona je kombinacija emisione i refleksione magline. Nju osvetljava neobična promenljiva zvezda AE Aurigae.

Maglina na našem nebu, zauzima prostor 37′ puta 19′ u prečniku, udaljena je 1500 svetlosnih godina i njena svetlost koju vidimo danas potekla je sa nje u vreme početka srednjeg veka.

Maglina o kojoj pričamo dostupna je amaterskim teleskopima, čak i onim skromnijih performansi, teleskopom od 2,4 inča, jer njen sjaj iznosi oko 6 m (što je inače na pravu vidljivosti golim okom). Međutim to je tako danas, sa modernom optikom. U vreme kada je maglina bila otkrivena astronomi su morali da se dobro pomuče da bi je uočili. Svakako da biste posmatrali IC 405 morate da birate tamno osmatračko mesto i prozračno nebo.

Inače, kad ste već kod IC 405 potraćite AE Aurigae. Zapazićete je kao najsjajniju zvezdicu unutar magline. To je izuzetno vrela zvezda ćijz magnitude varira do 5,4 do 6,1, što i nije naročito upadljivo, ali zvezda je interesantna zbog brzine kretanja kroz prostor (što, naravno, nećete uočiti). Pre oko dva miliona godina ona je izbačena u prostor ogromnom brzinom nekog sudara dva binarna sistema. AE Aurigae trenutno proleće pored IC 405 i osvetljava njen gas. Ali koda jednog dana ona odjezdi dalje, onda će i ova maglina da izbledi.

HaRGB cropped