Ovo je, pak, druga fotografija objavljena u Tjednu galaktika.

Priredio i prilagodio:
Zoran Knez
AstroMosor

NGC612

Hubble bilježi jednu rijetku radio galaktiku

Ovu novu sliku koju je snimio NASA-in Svemirski teleskop Hubble ispunja jedna narančasto-plava pruga. Hubbleova sposobnost da vidi ne samo u vidljivom, već i u infracrvenom području, omogućila je nastanak ove fotografije lećaste galaktike NGC 612, koju vidimo okrenutu bočno. Lećaste galaktike posjeduju središnju izbočinu i disk, upravo kao i spiralne, ali u njima nema karakterističnih spiralnih kraka. One obično sadrže stariju populaciju zvijezda i u njima je malo zvjezdorodne aktivnosti. U NGC 612 je većina galaktičkog diska sazdana od prašine i hladnog vodika: tu ravninu na ovoj slici vidimo obojenu narančasto i tamnocrveno. Ova galaktika se nalazi u zviježđu Kipara i lako se vidi s južne Zemljine polukugle.

NGC 612 je aktivna galaktika, što znači da joj je središte više od 100 puta sjajnije od udruženog svjetla svih ostalih zvijezda. Ona je usto i Seyfertova galaktika, što je najčešća vrsta aktivnih galaktika. Seyfertove galaktike odašilju velike količine infracrvenog zračenja, unatoč tome što u vidljivom svjetlu izgledaju normalne. NGC 612 je Seyfertova galaktika tipa II, što znači da tvar u blizini njenog središta obilazi oko njene jezgre prilično spokojno. Zvijezde u ovoj galaktici su neobično mlade: stare su od oko 40 do oko 100 milijuna godina. (Jednostavno je nemoguće da u toj galaktici nema zvijezda koje su puno starije od 100 milijuna godina. Prim. prev.)

NGC 612 je usto jedan izuzetno rijedak primjerak neeliptične radio galaktike, tj. galaktike koja odašilje znatnu količinu radiovalova. U ovom slučaju, ta je emisija povezana s izvorom radiovalova PKS 0131-36. Astronomi su dosad u cijelom svemiru otkrili samo pet takvih lećastih galaktika koje odašilju radiovalove. Jedna od pretpostavki kojima se tumači neobična radiovalna aktivnosti NGC 612 povezuje tu pojavu s nekadašnjim međudjelovanjem te galaktike i jedne susjedne spiralne galaktike. Druga se hipoteza usredotočuje na sjajnu i istaknutu središnju izbočinu NGC 612, koja nalikuje eliptičnim radio galaktikama. Snimajući ovu galaktiku, astronomi se nadaju doznati više o tome što je tjera da odašilje radiovalove.

NGC 612 je otkrio birtanski astronom John Herschel, 1837. godine. Udaljena je od nas oko 400 milijuna godina, te ima masu od oko 1,1 bilijun Sunčevih masa.

NASA's Hubble Space Telescope, ESA, A. Barth (University of California - Irvine), and B. Boizelle (Brigham Young University) ; Processing: Gladys Kober (NASA/Catholic University of America)