Astronautika: misije

'Voyager-2' ostaje sam u
međuzvezdanom kosmosu do 2021.

Baš sam nedavno pisao o Putnicima i mislio sam da više neće biti vesti od njih dok se ne ugase. Ali mafiš – NASA je javila da će 'Voyager-2' ostati bez kontakta sa Zemljom najmanje 11 meseci! Da li to diskretno dižu ruke od njega ili je nešto trivijalnije u pitanju? Pročitaj.

voyager2 1

Dok ovo pišem, na Nasinom sajtu misije piše:

'Voyager 2' Launch Date – Sat, 20 Aug 1977 14:29:00 UTC
Mission Elapsed Time – 42:06:14:18:50:09
Distance from Earth – 123.7080689 AU
Distance from Sun – 123.250965 AU
Velocity with respect to the Sun (estimated) – 34,390.98 mph
One-Way Light Time – 17:08:50 (hh:mm:ss)

Evo o čemu se radi. NASA treba da apgrejduje tanjir 70-metarske radio-antene u Australiji koji članovi tima misije koriste da šalju komande 'Voyageru 2', koji je lansiran 1977. i ušao u međuzvezdani kosmos u novembru 2018. 'Voyager 2' će jezditi tako sam do januara 2021, mada će sonda moći da šalje naučne podatke kući.

Ali NASA nas uverava da ne treba da brinemo o 'Voyageru 2'; on je u stanju da se izbori sa tako dugom izolacijom. Malo je lično smešno da timovi na Zemlji već stoti put nešto apgrejduju i popravljaju, a 'Voyagere' niko ne može ni da podmaže...

'Vratićemo kosmičku letilicu u stanje u kojem će biti sasvim u redu, pod pretpostavkom da će se sve odvijati normalno s njom tokom pada antene', rekla je rukovodilac projekta 'Voyager' Suzanne Dodd, koja ujedno obavlja i dužnost direktora Uprave za međuplanetarnu mrežu pri Nasinoj Laboratoriji za mlazni pogon u Pasadeni u Kaliforniji.

'Ako stvari ne budu išle normalno – što je uvek moguće, posebno kad se radi o staroj kosmičkoj sondi – tada će se na brodu aktivirati zaštita od kvara koja može da reši situaciju', dodao je Dodd.

voyager2 2
DSS43
230-foot-wide (70 m) tanjir DSN antene u Kamberi, jedina je antena koja može da šalje komande ka sondi 'Voyager 2'. DSS43 će biti apgrejdovana od marta 2020. do januara 2021, tako da će 'Voyager 2' biti sam u tom periodu.

Australska radio tanjir je deo Deep Space Networka (DSN), sistema koji NASA koristi za komunikaciju sa svojim mnogobrojnim kosmičkim sondama. Postoje tri DSN lokacije – po jedna u Kaliforniji, Španiji i Australiji.

Svaka lokacija ima više velikih antena. Naprimer, australski kompleks, koji se nalazi oko 25 milja jugozapadno od Kambere, takođe sadrži tri radio-tanjira prečnika 111 stopa (34 m). Ovi od 111 stopa mogu da primaju naučne podatke, ali samo taj od 230 stopa ima poseban odašiljač kadar da usmerava naredbe ka 'Voyageru 2'.

Kalifornijski i španski DSN nisu od pomoći u tom pogledu. 'Voyager 2', koji se trenutno nalazi na više od 18,5 milijardi kilometara od Zemlje, kreće se na dole u odnosu na orbitalnu ravninu naše planete i, prema tome, može se čuje samo sa južne polutke.

Velika australijska antena radi već 48 godina i treba je apgrejdovati, rekli su zvaničnici Nase. Agencija je odlučila da započne sa radom sada – apgrejd bi trebalo da započne 'početkom marta' – jer se 'Voyager 2' nedavno oporavio od problema i opet je zdrav, dodali su zvaničnici.

'Očito je da će 11-mesečna popravaka značajno opteretiti ostale DSN stranice', izjavio je Jeff Berner,glavni inženjer Deep Space Network-a. 'Ali prednost je u tome što će antena u Kanbera, kada se vrati, biti mnogo pouzdanija.'

v3

Apgrejd će unaprediti komunikaciju sa mnogim Nasinim letilicama a samo sa 'Voyagerom 2'. Npr, to će koristiti Nasinom roveru 'Mars 2020', koji bi po rasporedu trebalo da poleti na leto, i program 'Artemis' za lunarno istraživanje sa posadom, koji ima za cilj da spusti dva astronauta u bliizinu Masečevog južnog polja 2024.

'Ova popravka je neophodna radi podrške misijama koje NASA planira da razvije i lansira u budućnosti, kao i za održavanje misija koje su danas operativne,' kaže Dodd.

'Voyager 2' i njegov blizanac, 'Voyager 1', lansirani su u razmaku od dve nedelje 1977. godine kako bi izveli neviđenu 'Veliku turneju' do divovskih planeta Sunčevog sistema - Jupitera, Saturna, Urana i Neptuna. Dvojac je ispunio ovaj zadatak, a zatim nastavio da leti, sve do međuzvezdanog prostora.

'Voyager 1' je stigao do ove istraživačke granice u avgustu 2012. godine, postajući prvi objekat stvoren od čoveka koji je ikada napustio heliosferu, veliki mehur magnetskih polja i naelektrisanih čestica koje Sunce duva oko sebe. 'Voyager 2' je uradio isto oko šest godina kasnije.

Ova dva broda nemaju dovoljno struje, a članovi misijskog tima su isključili preko polovine naučnih instrumenata kako bi maksimizovali preostale resurse i produžili životni vek sondi. Obe svemirske letiice verovatno imaju dovoljno snage da nastave prikupljanje podataka do 2024, smatraju članovi tima misije.

Epopeja VOYAGER elektronska knjiga o Vojadžeima (Draško Dragović)

Voyager 2 nastavio sa radom nakon isključivanja instrumenata radi uštede energije, javlja NASA

+1 #6 ddragovic 08-03-2020 20:50
hahaha , Mikija za predsednika!
Bravo
0 #5 ddragovic 08-03-2020 20:49
Ih Neđo, za JPL je to tolika rutina da ne bi verovao. To rade levom rukom već decenijama. Ne može da im promakne ništa.
Možda da pronađeš priču o 'Pioneerovoj anomaliji' (ima i na sajtu) pa da tu vidiš nešto što ima veze s tvojim pitanjem. Sonde 'Pioneer' nisu bile tamo gde su trebale! Niko nije godinama znao šta se dešava, pa su čak počeli da sumnjaju i u kosmičke konstante koje važe već 3 stoleća... Jako zanimljivo.
Hvala na javljanju
+2 #4 Miki 07-03-2020 14:04
Voyager 1 je valjda iznad ravni ekliptike, pa je moguća komunikacija i sa severnih stanica DSN-a. Dvojka je južno, a to pokriva samo Australijska stanica.

Možda i grešim...
Neđo
+2 #3 Neđo 07-03-2020 13:26
Poslao sam juce jos jedan komentar ali izgleda da nije stigao iz nekog razloga. To sa budjenjem 1 mjesecno zvuci logicno, koliko sam citao u onoj 'knjizi' koju ste objavili o New Horizons misiji, od 2007. pa nedje do 2014. su ga budili samo povremeno dok nije stigao do Plutona...tako da bi to bila zapravo slicna stvar.

E sad, ako bi bilo 11 mjeseci hibernacije, interesuje me kako bi bio uspostavljen ponovni kontakt sa letjelicom? Umjesto poznate tacke A bio bi u nekoj nepoznatoj tacki B, koja se vjerovatno moze izracunati, ali moze biti i gomila nepredvidjenih stvari, ukoliko se nije kretao istom brzinom, ukoliko se desila neka izmjena putanje usled nekih nepoznatih razloga i slicno.
0 #2 ddragovic 07-03-2020 12:17
Da Neđo to je logično pitanje koje se odmah nameće ali - nigde ne piše kako! Mislim da će oni njih da softverski pripreme za 11-mesečnu hibernaciju i da ih ostave da miruju, a da će ih 1 mesečno ili nedeljno buditi da prošalju telemetriju. Posle 40 godina izdržaće da ih niko ne zivka...
Neđo
+2 #1 Neđo 06-03-2020 22:22
Kako se komunicira sa Vojadzerom 1? Zar nije takodje preko DSN?