Astronautika: misije

UAE: stiže prvi

9. februara očekuje se da do Marsa stigne prva od tri letilice. Letelica Ujedinjenih Arapskih Emirata „Hope“ ući u orbitu oko Marsa nakon šestomesečnog putovanja od Zemlje i pređenog puta od 490 miliona km.

Taj događaj će označiti početak istorijskog meseca za Crvenu planetu, u kome će tri odvojene misije ući u orbitu ili se spustiti na površinu Marsa. Dve zemlje koje stoje iza ovih misija, UAE i Kina, prvi put će posetiti Mars i time će postati peta i šesta država koje su izvele taj podvig. Treća misija je američka i 15. američka misija na Mars.

Misija Emirata na Mars.

Letiica UAE, Hope neće se spuštati na Mars. Proučavaće iz orbite Marsovu atmosferu sa oko 20.000 km visine. Naučnici se nadaju da će letilica pomoću u našem razumevanju Marsove klime i pomoći u proveri do sada skupljenih podataka o životnoj sredini na Marsu. Svemirska agencija UAE sarađivala je sa međunarodnim timom istraživača sa Univerziteta u Koloradu, Boulder, u planiranju misije i izgradnji svemirske letelice.

Dan kasnije u orbitu stiže i kineska letlica.

KINA: kineska svemirska sonda poslala prvu sliku Marsa

Kineska narodna svemirska agencija objavila je da je bezpilotna letelica „Tjanven-1“ uspešno završila četvrtu korekciju leta, korekciju usporavanja, na putu ka Marsu i da se približila na 1,1 miliona kilometara od Crvene planete, da je daleko od Zemlje 184 miliona kilometara, prešavši put od 465 miliona kilometara. Pre četvrte korekcije, sonda je napravila prvu sliku Marsa i poslala je kineskom operativnom punktu za upravljanje svemirskim letovima.

2Kineska fotografija Marsa. Fotografija je crno-bela, a obuhvata Acidaljan ravnicu, Ravnicu Kris, visoravan Meridiana, krater Skiapareli i Mariner dolinu.

Kineska letelica, lansirana u julu 2020. god. otprilike u isto vreme kada i američka misija. U orbitu Marsa će ući oko 10. februara.

Uprošćeni prikaz prve kineske misija za istraživanje Marsa. 1. Ulazak u orbitu Marsa gravitacionim privlačenjem. 2. Lender se odvaja, padobranom i motorom. 3. Rover nosi radar kojim će se ispitivati tlo Marsa. Predviđeno trajanje misije 90 dana.

Kineska letilica se sastoji iz orbitera, lendera i rovera. Teška je oko 5 tona, 3,7 tona je orbitalna stanica, a 1,3 tone je lender.

Za razliku od Nasinih marsovskih rovera Curiosity, Opportunity, i pristižućeg Perseverance, kineski Rover Tianven-1 dovoljno je mali da se smesti u lender u kome će se spustiti na površinu. Po sletanju, rover sa šest točkova će se odvojiti od lendera i provesti naredna tri meseca u istraživanju okoline mesta sletanja, Utopia Planitia, najvećeg udarnog kratera na planeti. Rover i lender će prenositi podatke sa površine orbiteru, koja će ih slati na Zemlju. Iako kineska svemirska agencija nije dala puno detalja o tačnim naučnim ciljevima svoje misije ali je rečeno da žele da detaljno istraže celu planetu.

SAD: Utabanim stazama svojih prethodnika

18. februara, nešto više od nedelju dana posle prve dve letilice, očekuje se sletanje Nasinog rovera Perseverance (Istrajnost). Odličnu animaciju i prateći tekst kako će sletanje odvijati dali smo ovde. Perseverance je u osnovi samovozeće vozilo na nuklearni pogon. Očekivano vreme trajanja izvora energije je 14 godina. Sagrađen je na velikom i bez premca iskustvu njegovih prethodnika (podsetimo da je njegov prethodnik Opportunity, 15 godina funkcionisao na Marsu, premašivši očekivani životni vek 60 puta). Njegova primarna misija je sakupljanje uzoraka koje će kasnije tokom ove decenije pokupiti druga svemirska letelica i vratiti na Zemlju (Više o tome ovde). Ideja je naći uzorke koji sadrže dokaze da je nekada na Marsu bilo života barem na nivou mikroba. Osim toga, Perseverance nosi nešto novo, mali helikopter nazvan Ingenuity. Nekoliko dana posle sletanja, helikopter će pokušati nekoliko kratkih letova. Ako uspe, to će biti prvi put da je ljudska letelica letela na drugoj planeti (ne računajući sovjetske balone na Veneri). O helikopteru za Mars smo pisali ovde i ovde

Perseverance na Marsu, u svom punom sjaju. Umetnička predstava, ali uskoro i stvarnost. Izvor: NASA.

Perseverance će sleteti u krater Jezero (eng. Jezero) nešto malo posle 21:40 po našem, centralno evropskom vremenu, 18. februara 2021. god.

Dolazak tri misije na Mars u roku od dve nedelje predstavlja istorijski trenutak u istraživanja svemira. Ukazuje na brzi razvoj mogućnosti istraživanja svemira širom sveta i internacionalizaciju istraživanja planeta. Mars je nekada ekskluzivno pripadao SAD-u i SSSR-u, ali sada je postao dostupno odredište za Evropsku uniju, Japan, Indiju, UAE i Kinu. Uspeštan dolazak na Mars i dalje je veliki izazov. Samo 40 procenata misija na Mars bilo uspešno tako da ne postoji garancija da će ove tri misije uspeti. Ali lansiranje tri letelice do Marsa veliko je dostignuće i nagoveštava buduća svemirska istraživanja.