Astronautika: misije

Prolasci ISSa vidljivi narednih večeri iz naših krajeva

CST100 prilaz ISS

Nakon godina pokušaja i promašaja, djelomičnih uspjeha a  u svjetlu aktualnih, ozbiljnih kritika nadzornih organa, Boeingov Zvjezdani brod (Starliner) napokon je 21.05.2022. uspješno pristao na Međunarodnu svemirsku postaju te donio 227kg potrepština posadi. Iako je brod letio u bespilotnom, automatiziranom, režimu u njemu se ipak nalazi jedan član posade; Rosie the Rocketeer, astronaut-lutka sa senzorima koji bilježe parametre  tijekom lansiranja, leta, boravka u svemiru, slijetanja kako bi se imao uvid u ono što čeka buduće astronaute Starlinera na misijama, čak sedmero njih se udobno može smjestiti unutar broda.

CST100 lansiranje OFT2

CST-100 Starliner, kako glasi puni naziv ove letjelice, poletio je raketom Atlas 5 (19.05.2022.) s lansirne rampe 41 raketodroma Cape Canaveral na Floridi u misiju OFT-2 (Orbital Test Flight). Tijekom leta u orbiti, prilasku ISSu, procesu spajanja bilo je podosta tehničkih problema. Otkazi manevarskih raketnih motora, gubitak orijentacije broda, neprepoznavanje trajektorije prilaska na spajanje, neispravnost spojnog modula.. Prilikom testnih letova ovakve stvari nisu neočekivane niti neuobičajne. Kontrola leta na zemlji, brodska računala i astronauti u svemiru uspjeli su sve te probleme riješiti a to je ujedno i potvrda funkcioniranja cjeline čak i kada pojedini sklopovi otkazuju.

CST100 spojeno sa ISS

Starlineru predstoji skorašnji povratak na Zemlju, ne prije 25.05.2022. i zahtjevno slijetanje uz korištenje nekoliko padobranskih sustava te završni doticaj sa kopnom kojeg osiguravaju specijalni „zračni jastuci“. Ovisno o uspjehu ove misije i tehničke analize donjeti će se odluka o narednom letu sa ljudskom posadom. Optimistične izjave iz Boeinga najavljuju let Starlinera sa posadom krajem ove godine, vrlo je moguće da to ipak bude tijekom 2023. Uz odgodu ili ne amerikanci će po uvođenju u operativnu upotrebu ove letjelice imati na raspolaganju dva tipa svemirskih brodova sposobnih da u svemir lansiraju astronaute (Dragon i Starliner).

Međunarodnu svemirsku postaju sa spojenim Starlinerom možemo narednih večeri vidjeti iznad naših krajeva prilikom preleta, kao sporoputujuću bešumnu zvijezdu, donosimo tabelu prolazaka. Uz napomenu da se putanja ISSa iz tehničkih razloga može mijenjati što rezultira promjenom vremena i trajektorije preleta!

iss svibanj 2022 vremena preleta