Astronautika: misije

Troje taikonauta na šest mjeseci prema velikoj svemirskoj postaji

shenzhou14 posada

Rano jutros, u 06:45h po našem vremenu (04:45 UT) sa raketodroma Jiuquan, troje kineskih taikonauta poletjelo je u svemirskom brodu Shenzhou 14 raketom Long March 2F ka Kineskoj svemirskoj postaji u šestomjesečnu misiju tijekom koje će se stvari u svemiru promijeniti. Tri minute nakon lansiranja uspješno su prema planu odvojeni raketni busteri. Osam i pol minuta nakon lansiranja glavni raketni motori prestali su sa radom, kineske svemirske letače u željenu orbitu od tog trenutka vodili su manevarski motori. U trinaestoj minuti od starta Shenzhou 14 raširio je svoje fotonaponske panele i postao nezavisan, samodostatan, objekt u svemiru. U trenucima pisanja ovog teksta svemirski brod sa troje putnika nalazi se na eliptičnoj orbiti 200x360km, za nekoliko sati (nedjelja 05.06.2022. poslje podneva) slijedi pristajanje na CSST (China Space Station Tiangong) u potpuno automatskom režimu.

csst2

Chen Dong, Liu Yang i Cai Xuzhe ostati će „gore“ šest punih mjeseci i za to vrijeme prihvatiti dva velika modula sa zadatkom njihova spajanja i uparivanja sa jezgrom CSST. Možemo reći kako ovaj trojac doslovce ima pune ruke posla pred sobom. Po okončanju ovog procesa cijeli kompleks postaje velika svemirska postaja spremna za puni opseg planiranih radova i istraživanja uz kontinuirani boravak troje taikonauta a pri izmjeni posada kratkotrajno do šestero njih. Svemirske ambicije Kine su neskrivene, godinama marljivo i planski rade. Pripremaju se ne samo za boravak u Zemljinoj orbiti već i za ljudsku nastambu oko i na Mjesecu u ne odveć dalekoj budućnosti.

CSST konfiguracija

Godine 2011. SAD su zabranile suradnju sa Kinom na ISSu. Nakon toga kinezi su se potpuno okrenuli sebi uz tijesnu suradnju sa Ruskom Federacijom a nedavno je obznanjen i otvoreni poziv za međunarodnu suradnju. CSST je moguće povremeno vidjeti na našem zvjezdanom nebu dok prolazi iznad naših krajeva kao putujuća zvijezda. Uz teretni bespilotni brod (Tianzhou) koji je sada spojen sa Tianhe glavnim modulom CSST, Shenzhouom 14 u dolasku za koji sat, te tijekom narednih mjeseci kada se spoje veliki moduli Wentian (lipanj) i Mengtian (listopad) biti će to itekako uočljiv, ljudskom rukom stvoren, artefakt na nebu.