Astronautika: misije

Svemirski prostor obično nam predstavljaju kao veliko tamno, ledeno „ništa", no u stvarnosti to baš i nije tako, naročito ne u Zemljinoj orbiti.

Tek koju stotinu kilometara iznad naših glava na desetke tisuća objekata stvorenih ljudskom rukom „marljivo" kruži oko naše planete. Za nekoliko tisuća većih organizirana je cijela služba koja ih prati, katalogizira i vodi brigu o njihovim položajima kako ne bi došlo do sudara. No gužva u svemiru je poprilična i već danas suočeni smo s neophodnošću riješenja ove problematike. Rastresit raspored ovih objekata (operativni i isluženi sateliti, dijelovi raketa nosača..) otežava njihovo prikupljanje a čekanje da Sunčev vjetar i Zemljina gravitacija naprave svoj dio posla sve dok isti ne zagrebu gornje slojeve atmosfere i izgore u njoj jako je dug proces. Riješenje se ne nazire no istraživači iz Engleske pokušati će slijedeće godine s idejom „svemirskog jedra" kao čistača ne bi li se problem barem doveo u prihvatljive okvire rizika po buduće nepilotirane i pilotirane misije.

cubesail1
Čistač u svemiru i njegovi tvorci

Satelit, tehnološki- demonstrator pod nazivom CubeSail biti će lansiran sljedeće godine. Riječ je o poznatom sustavu tkz „kocka-satelita" (cube sat) koji bi u svemiru razvio svojevrsna jedra površine 25 m2. Prilikom svojeg orbitiranja specijalno plastično jedro bi počistilo sve objekte koji se nađu na njegovoj putanji a ostatak posla odradio bi Sunčev vjetar. Bilo da je riječ o poguravanju takve letjelice i prikupljenog svemirskog smeća prema Zemlji (u atmosferu gdje će izgorjeti) ili dalje od nje (u svemirska prostranstva gdje neće smetati).

Iz tima zaduženog za gradnju ove letjelice (Surrey Space Centre) kažu kako bi se ovaj koncept, pokaže li se uspješnim, mogli primjeniti na znatno veće modele svemirskih čistača s raketnim pogonom što bi letjelici omogućavalo da mijenja putanju i počisti što veći dio Zemljine orbite od neželjenih objekata. Nadodaju kako je njihov sustav veoma jednostavan, tehnički lako izvodljiv i što je još važnije jeftin. Koliko će biti učinkovit to tek treba provjeriti u praksi. Uspiju li u svom naumu očekuje ih zahtjevan i dobro plaćen posao čistača u svemiru. Ako nadodamo podatak da se količina svemirskog smeća procjenjuje na 6.000 tona pomalo shvaćamo o kakvom se velikom poslu radi.

cubesail2
Umjetnički prikaz CubeSail-a u svemiru

CubeSail demonstrator ima masu od svega 3kg, a njegove su dimenzije 10cm x 10cm x 30cm. Pomoću jednostavnog mehanizma za razvlačenje jedra specijalno jedro razvući će se preko nosivih šipki i dostignuti površinu od 25m2. Manevriranje u orbiti izvoditi će se nagibom jedra (letjelice) koje će onda uz djelovanje Sunčeva vjetra usmjeravati točno kamo i kako bi planeri misije željeli. To je vrlo složen i spor ali učinkovit postupak. CubeSail će se nalaziti na visini od 700km iznad Zemlje. Troškovnik ovog projekta procjenjuje se na 1.5 milijuna USD.

U SVEMIRU PREKO 1000 SATELITA