Astronautika: misije

Izgleda gotovo nevjerojatno no zadnji funkcionalni robot na Mjesecu završio je svoj zadatak daleke 1976. godine. Misija Ruske Lune-24 čija je kapsula na Zemlju dopremila uzorke Mjesečeve površine posljednja je aktivnost koju su roboti odradili na Mjesecu. U međuvremenu svjetske svemirske agencije desetljećima su bile u svojevrsnoj letargiji. Mjesec je prestao biti predmet interesovanja. Sve donedavno. Nekoliko Mjesečevih orbitera i nova saznanja te pripreme za čovjekov povratak na Zemljin prirodni satelit započelu su novo doba njegova istraživanja.

russia_luna_rover
Rusko-Indijska misija na Mjesec, izgled landera

Rusija i Indija spremaju veliku Mjesečevu misiju 2013. godine. Indija će sagraditi letjelicu koja će orbitirati oko Mjeseca. S druge strane Ruski lander odvojiti će se od nje i spustiti na Mjesečevo tlo, a na sebi će imati i mali Indijski rover (mase 15kg) na četiri kotača koji će kao pokretna istraživačka platforma prvi puta nakon Ruskih Lunohoda početkom sedamdesetih godina prošlog stoljeća voziti Mjesecom. Cijela ova kompozicija biti će lansirana Indijskom raketom.

Biti će to svojevrsni test novih tehnologija koje će se koristiti i u narednim misijama a u konačnici i doprinos budućoj kolonizaciji Mjeseca. Minijaturni Indijski rover mase svega 15-tak kg odraditi će čak i veći istraživački posao od 750kg masivnih Lunohoda s tehnologijom od prije 40 i više godina. Misija za svoje odredište ima polarne Mjesečeve predjele, što znači da znatno lakšu i postojaniju konstantnu komunikaciju s Zemaljskim kontrolnim centrom ali i izazov jer su dosadašnje misije uglavnom slijetale u području oko Mjesečeva ekvatora.

Izgleda da su svjetske svemirske agencije u zamahu planiranja i realizacije novih robotičkih misija diljem Sunčeva sustava. Velika zasluga u tome je razmjena informacija i tehnologija te međunarodna suradnja koja se i u svemiru postavlja ne kao luksuz već kao nasušna potreba.