Astronautika: misije

Želite li biti među prvima, ili čak prvi od Vaše ekipe, koja je poslala svoj „selfie“ u svemir imate još svega nekoliko dana da to učinite.

ss1
ss2
ss3
ss4
ss5 mellani sabo SolarSail Certificate 13052015

Međunarodna neprofitabilna organizacija Planetary Society tijekom ovog mjeseca (20. maja) u svemir će lansirati pikosatelit klase „3-cubesat“ kako bi testirala opremu koju će upotrijebiti u zahtjevnijem i još ambicioznijem projektu 2016. godine. Riječ je o testiranju „solarnog jedrenja“, načina putovanja u svemiru doslovce pomoću jedra. Istina, ne baš bilo kakvog jedra već specijalne konstrukcije od mylara koja se razvija u svemiru. Sunčeva svjetlost i vjetar „udarati“ će u solarno jedro i (baš kao što to vjetar čini jedrenjacima na moru) „odguravati“ letjelicu s takvim pogonom u svemirskim prostranstvima.

Kako iskoristiti solarno jedro i kako upravljati takvom letjelicom izazovi su za budućnost. Ta je budućnost sada pristigla, a svatko tko to želi može na simboličan način sudjelovati u misiji LightSail-1.

Na letjelici se nalazi memorijski čip u kojem će biti pohranjene „selfie“ fotografije svakog tko to želi. Za sudjelovanje potrebno je tek nekoliko klikova mišem i imati spremnu „selfie“ fotografiju. Posjetite link www.planetary.org/get-involved/messages/lightsail/ te kliknite na plavi kvadratić „Send Your Selfie to Space“. Od Vas se traži da unesete ime i prezime, starosnu dob, email adresu te fotografiju. Nakon toga kliknite na „“Submit“. Otvoriti će se novi prozor u kojem ćete odmah moći vidjeti Vaš „Certifikat o sudjelovanju“ u misiji u pdf formatu. Istovremeno ćete dobiti i obavijest o tome na email. Spremite na računalo, tablet, mobitel zasluženi certifikat te ga slobodno podijelite prijateljima i poznanicima. Neka i oni budu dio svemirske odiseje.

Cilj ovakvih edukativnih programa je širenje informacija o svemirskim tehnologijama i uključivanje javnosti u iste. Na matičnim stranicama Planetary Society pronaći ćete mnoštvo informacija o projektima koji se spremaju za 2016. godinu i pomalo nalikuju na dobar SF roman. Sada je krajnje vrijeme da završite sa čitanjem članka i odjurite „glavom i slikom“ u svemir. Vidimo se Gore!

LightSail-1 pripada kategoriji piko satelita. Njegove su dimenzije 30 x 10 x 10 cm. Načinjen je od tri osnovna elementa cubesata koje čini kocka dimenzija 10 x 10 x 10 cm. Solarno jedro koje letjelica nosi u sebi tanko je svega nekoliko mikrona a površina jedra kada se u cijelosti razvije u svemiru biti će 32 m2 (kvadratura manjeg dvosobnog stana!). Cijela svita znanstvenih instrumenata na zemlji ali i u svemiru pomoći će definirati utjecaj Sunčeve svjetlosti i Sunčeva vjetra na ponašanje (putanju) LightSail-1. Ti će se rezultati iskoristiti za planiranje i projektiranje znatno zahtjevnijeg projekta čija se realizacija očekuje 2016.

Sam LightSail-1 u svemir će biti lansiran raketom kao tkz. sekundarni teret, na visinu od oko 800 km. Dobrobit „Solarnog jedrenja“ je u tome što letjelici opremljenoj takvim tipom „pogona“ neće biti potrebni ni raketni motori ni raketno gorivo, rekli bi kako ćemo na taj način svemirom putovati „besplatno“. Financijski proračun misije cijeni se na nekoliko milijuna USD.