poisk
Ruski modul Poisk za vrijeme opremanja u laboratoriju

U utorak u 15:22 po našem vremenu s Ruskog kozmodroma u Baikonuru (Kazakhstan) uspješno je prema Međunarodnoj svemirskoj postaji lansiran novi Ruski modul pod nazivom "Poisk". Tijekom današnjeg dana ovaj bi modul trebao biti spojen s ISS-om na "gornjoj" strani između postojećih Ruskim modula Zarya i Zvezda. Osnovna je namjena modula Poisk da posluži kao spojni modul za buduća pristajanja pilotiranih brodova tipa Sojuz i nepilotiranih transportnih brodova tipa Progres. Ruski astronauti će pri tkz. svemirskim šetnjama za potrebe njihovog dijela svemirske postaje koristiti Poisk i kao međuodjeljak (komoru) za izlazak u otvoreni svemirski prostor. U njemu će biti smješten i dio znanstveno istraživačke aparature a kroz nekoliko godina moguće da na njega bude spojen i jedan veći znanstveni modul postaje.To je prvi instalirani ruski segment na ISSu dopremljen u svemir nakon 2001. godine.

poisk-iss
Položaj Poisk-a na ISSu

Novi modul ima masu od preko 4000 kg, dimenzije 2.6 x 4.6 m te zapreminu od 12.6 kubnih metara i pomalo nalikuje modulu Pirs lansiranom 2001. U njemu se sada nalazi nekoliko stotina kilograma opreme i potrepština koje će astronauti nakon spajanja s ISS i provjere hermetizacije rasporediti kako na samom Poisku tako i u druge dijelove ISSa. Između ostalog u njemu se nalaze i nova svemirska odijela tipa Orlan namijenjena zahtjevnim radovima u otvorenom svemirskom prostoru.
Sam je modul poznat i pod nazivom Mini Research Module-2. Tijekom maja naredne godine na ISS će biti instaliran još jedan ruski modul (Mini Research Module-1) koji se sada nalazi u završnim pripremama pred transport do američkog svemirskog centra na Floridi, obzirom će njega u svemir ponijeti raketoplan Atlantis u misiji STS-132.

Kozmonauti Oleg Kotov i Maksim Suraev imaju zadatak da Posik pripreme i opreme svom opremom (tu je od krucijalne važnosti instalacija antenskih i drugih segmenata sustava Kursk) za automatizirano pristajanje svemirskih brodova.
Sojuz TMA-16 krajem januara iduće godine biti će prvi svemirski brod koji će se spojiti na ISS pomoću pristanišnog mjesta na modulu Poisk.

Podrobnija analiza Ruskih nastojanja oko daljnjeg opremanja ISSa te izjave nekih čelnika Europske svemirske agencije daju zaključiti kako se s njihove strane svemirska postaja vrijedna preko 100 milijardi dolara namjerava koristiti najmanje do 2025. godine. Čak i u slučaju da amerikanci odustanu od njene eksploatacije u vremenu od 2015-2020. godine.
U takvom scenariju događanja Rusi bi mogli preuzeti cijelu postaju ili odvojiti njihov dio kao zasebnu svemirsku tvorevinu.

Članci o ISS