Odiseji u svemiru 2001 AI Hal saopštava da je Evropa zabranjeni svet na koji se ne sme stupiti.

Zašto, u filmu ostaje tajna.

ugljenik

Šta je to, i da li je scenarista Artur Klark nešto znao ili pretpostavljao, a što bi bilo naučno zasnovano, za sada ne znamo. Odgovor, na kom se uveliko radi će se verovatno naći.

Jupiterov satelit Evropa je jedan od svetova u Sunčevom sistemu koji moguće sadrži uslove pogodne za život. Ispod njegove debele kore od vodenog leda se nalazi slani okean tečne vode sa kamenitim dnom. Još nije potvrđeno da li taj okean sadrži hemikalije potrebne za život, posebno ugljenik.

Svemirski teleskop Džejms Veb je identifikovao ugljen-dioksid na ledenoj površini Evrope koji verovatno potiče iz podzemnog okeana.

Slika prikazuje površinu Evrope u bliskoj infracrvenoj svetlosti NIRCam ST Džejms Veb, u prvom panelu. Na sledeća tri panela su kompozicione mape izvedene iz NIRSpec/IFU (Near Infrared Spectrograph’s Integral Field Unit). Beli pikseli odgovaraju ugljen-dioksidu u velikom regionu Tara Regio (u sredini i desno), sa dodatnim koncentracijama u delovima regiona haosa Povis Regio (levo). Drugi i treći panel pokazuju kristalni ugljen-dioksid, dok četvrti panel ukazuje na složeni i amorfni oblik ugljen-dioksida.

„Na Zemlji život voli hemijsku raznolikost – što je više raznolikosti, to bolje. Mi smo život zasnovan na ugljeniku. Razumevanje hemije Evropinog okeana pomoći će nam da utvrdimo da li je on neprijateljski nastrojen prema životu kakav poznajemo ili je možda dobro mesto za život“, rekao je Geronimo Viljanueva iz NASA-inog Centra za svemirske letove Godard u Grinbeltu, Merilend, glavni autor jednog dva nezavisna rada koji opisuju nalaze.

NASA planira da lansira svemirsku letelicu Evropa Kliper, koja će u bliskim preletima Evrope istražiti da li ima uslove pogodne za život, u oktobru 2024.

Veb otkriva da je ugljen-dioksid najzastupljeniji u regionu Tara Regio, geološki mladoj oblasti generalno obnovljenog terena poznatog kao „teren haosa“. Površinski led je izlomljen, gde je verovatno došlo do razmene materijala između podzemnog okeana i ledene površine.

Zapažanja STHabl pokazuju dokaze o okeanskoj soli u regionu Tara, a Veb sada potvrđuje jaku koncentraciju ugljen-dioksida što implicira da ugljenik potiče iz unutrašnjeg okeana.

Ugljen dioksid je nestabilan na površini Evrope a njegova koncentracija i mlad teren ukazuju da je izbačen u skorije vreme.

Vebovi podaci ne pokazuju nikakve dokaze o aktivnim gejzirima što ne isključuje njihove pojave.

Ovi nalazi će svakako pomoći u planiranju NASA-ine misije Evropa Kliper, kao i ESA predstojećeg Jupiter Ici Moons Ekplorer (JUICE).

Hvala na tekstu. Pogledaćemo kada... 19 sati ranije