Astronomija

Kakav je univerzum bio kada je bio mlad?

1 387Hablov kosmički teleskop je jedno od čuda koje je stvorio savremeni čovek. Mene je fascinirao kao sprava, uređaj, pogotovu nakon što sam čitao kako su još na Zemlji napravili kiks koji ih je skoro koštao godina i godina rada i miliona i miliona dolara. Naravno, pravo je čudo da ako ga usmeriš gde i kako valja, možeš da snimiš atmosferu na Plutonu ili nepoznati asteroid u Kajperovom pojasu, sledeću žrtvu 'New Horizonsa'. Ali šta je limit ovog teleskopa? Dokle može da dokuči u dubinu kosmosa?

Astronomija

Astronomija 2

Nije čudo što je astronomija toliko važna i popularna. Ona od iskonskih vremena pred sebe stavlja najvažnija pitanja s kojima se čovek sreće: od čega je svet sastavljen, kako je nastao i kada je nastao, kakvog je oblika Zemlja, postoji li život i van Zemlje, šta se sve u univerzumu nalazi, kakva je priroda nebeskih tela, kakvo je poreklo nebeskih pojava, preti li i kakva opasnost iz svemira i tako dalje. A to su, kad razmislite, najvažnija pitanja, jer se, bar neka od njih, tiču opstanka svih nas, pa zapravo i čitavog života na planeti.

Da li je Higija nova planeta?

h1

Najvjerojatnije ti ime ne zvuči poznato. Ali to je četvrti najveći objekt u pojasu asteroida, i po masi i po veličini. Govorimo o asteroidu 10 Hygiea – Higija na našem – koji je, uprkos veličini, bio deseti asteroid koji je otkriven, što pokazuje i njegov kataloški broj. Po veličini, Higija je iza Ceresa, Veste i Palasa. Ne znamo sa sigurnošću kako Higija izgleda jer nijedna sonda nije prolazila tuda, ali imamo hiljade promatranja sa zemaljskim teleskopima. A poslednja su obavljena moćnim instrumentom SPHERE teleskopa VLT (Very Large Telescope), smeštenom u Čileu. Zahvaljujući ogromnoj rezoluciji VLT-a, istraživači su uspeli da odrede oblik i veličinu Higije s velikom preciznošću. I što su našli? Suprotno svim očekivanjima, Higija je gotovo loptasta. Ili, izraženo na drugi način, to znači da ona ispunjava kriterijime da se kandiduje za patuljastu planetu.