Astronomija

Da li živimo u višestrukom univerzumu?

Multiverzum375

Počeci astrofizičkih istraživanja univerzuma vezuju se za kraj 19 veka i to je kulminiralo Big-bang teorijom. Sada znamo da je vasiona stara oko 13,8 milijardi godina i ima veličinu od bar 240 milijardi triliona kilometara.. Ali u skorije vreme astronomi su počeli da pretpostavljaju zapanjujuće mogućnosti - vasiona, koju možemo da posmatramo, i u kojoj živimo, može da bude jedna od mnogih koje čine kosmos.

Šta je to Great Attractor?

Attractor 1Great Attractor, ili kako bi mi rekli Veliki Privlačilac ili tako nešto, neko vreme je identifikovan kao glavni razlog zbog koga se naša galaksija i sve galaksije u blizini kreću u pravcu u kome se ona nalazi. Danas se misli da nas, zajedno sa samim Velikim Atraktorom, gura još masivniji Shapley Attractor. Naša galaksija se na donjoj slici nalazi u Lokalnoj grupi.

Da li svemir ima granicu?

1crop

Kada stojimo na površini Zemlje, jasno nam je da je ona ograničenih dimenzija. Na bilo koju stranu da krenemo, vratićemo se u polaznu tačku, ili ako je promašimo, vrtećemo se u krugu. Ako probamo u dubinu, i ona je konačna, desetak hiljada kilometara i na drugoj smo strani. Jedino ako pogledamo u vis, u pravcu neba, tu izgleda nema ograničenja u tome koliko daleko se može otići.

Ovo nije fotografija nego mapa 1,8 milijardi zvezda Mlečnog puta

MilkyWay.crop

Evropska svemirska agencija (ESA) je 2013. godine poslala satelit Gaia u svemir, opservatoriju za prikupljanje podatka o pozicijama, udaljenostima i kretanjima zvezda. Dobijeni podaci se koristite za izradu najvećeg 3D svemirskog kataloga ikada, koji ima ukupno milijardu zvezda, planeta, kometa, asteroida, kvazara i drugih nebeskih objekata.