Astronomija

Edgar Alan Po o kosmosu – sto godina pre naučnika

Allan PoePoslednji veliki roman Poa (1809 – 1849), napisan 1848. godine, godinu dana pre njegove, prerane i nedovoljno razjašnjene smrti. Kod nas je ovaj roman nekako zapostavljen i objavljen je prvi put tek 2013. godine, u izdanju Službenog GLASNIKA.

Pre desetak godina, u Njujork Tajmsu se pojavio naslov: “Šta je Po znao o kosmologiji?” Odgovor je glasio: “Ništa. A ipak, bio je u pravu.”

Opširnije: Edgar Alan Po o kosmosu – sto godina pre naučnika

Gravitaciona sočiva

sl1sm

Svi znaju da gravitacija ima osobinu da savija putanju svetlosti. To je još i Njutn pretpostavio. Naime, on se zapitao: „Da li svetlosni zraci odstupaju od prave linije u gravitacionom polju nekog masivnog objekta?“, ali nije mogao da dođe do nekog načina da to dokaže i da nađe pravilo (formulu) po kojoj će tačno da izračuna koliko svetlost skreće u prisustvu gravitacije.

Opširnije: Gravitaciona sočiva

Write comment (0 Comments)

Da li živimo u višestrukom univerzumu?

Multiverzum375

Počeci astrofizičkih istraživanja univerzuma vezuju se za kraj 19 veka i to je kulminiralo Big-bang teorijom. Sada znamo da je vasiona stara oko 13,8 milijardi godina i ima veličinu od bar 240 milijardi triliona kilometara.. Ali u skorije vreme astronomi su počeli da pretpostavljaju zapanjujuće mogućnosti - vasiona, koju možemo da posmatramo, i u kojoj živimo, može da bude jedna od mnogih koje čine kosmos.

Opširnije: Da li živimo u višestrukom univerzumu?

Write comment (0 Comments)

Šta je to Great Attractor?

Attractor 1Great Attractor, ili kako bi mi rekli Veliki Privlačilac ili tako nešto, neko vreme je identifikovan kao glavni razlog zbog koga se naša galaksija i sve galaksije u blizini kreću u pravcu u kome se ona nalazi. Danas se misli da nas, zajedno sa samim Velikim Atraktorom, gura još masivniji Shapley Attractor. Naša galaksija se na donjoj slici nalazi u Lokalnoj grupi.

Opširnije: Šta je to Great Attractor?

Write comment (0 Comments)

Da li svemir ima granicu?

1crop

Kada stojimo na površini Zemlje, jasno nam je da je ona ograničenih dimenzija. Na bilo koju stranu da krenemo, vratićemo se u polaznu tačku, ili ako je promašimo, vrtećemo se u krugu. Ako probamo u dubinu, i ona je konačna, desetak hiljada kilometara i na drugoj smo strani. Jedino ako pogledamo u vis, u pravcu neba, tu izgleda nema ograničenja u tome koliko daleko se može otići.

Opširnije: Da li svemir ima granicu?

• dragant said More