30. jun 2010.

Piše: Andreja Ilić
|  | 
Beskonačnost, kako u matematici tako i u filozofiji, predstavlja koncept koji se  odnosi na ’veličinu’ bez granice odnosno kraja. Reč beskonačnost dolazi  iz latinskog jezika - infinitas što znači neograničenost.  Potreba za pojmom beskonačnosti uočena je još u prvim koracima izgradnje  matematike kao teorije. Čak je i sam Euklid u svojim Elementima (knjiga  IX, lema 20) rekao da prostih brojeva ima više nego u bilo kom skupu  prostih brojeva – gde je skup smatrao konačnim. Simbol bekonačnosti je  leminskata (što znači gumica): ∞. 
 Započnimo naše putovanje ’jednostavnim’ pitanjem: Da li postoji najveći broj? Još kao deca, kada smo počeli da učimo da brojimo, uvideli smo da tom  učenju zapravo nema kraja. Kad god bismo naučili novi broj, jednostavno  dodavanjem jedinice istom dobili bi veći broj. Jedan od najvećih brojeva  koji imaju svoje ime jeste googol (gugol), koji je jednak 10^100. 
 Ukoliko vam on ne deluje zastrašujuće veliko, napomenimo da se ni  ukupan broj atoma iz kojeg je sastavljena zemlja ne može porediti sa  njim. On je veći od bilo čega što ima smisla u prirodi, a sa druge  strane on nije ništa bliži beskonačnosti od broja 1! Većina ljudi  pogrešno tumači pojam bekonačnosti kao broj. Naime, beskonačnost ne  predstavlja broj u matematici već jednu klasu pojmova. Da bismo bolje  razumeli navedenu klasu, spustićemo se koji korak niže na lestvici: u  teoriju skupova.
Iako zvuči vrlo jednostavno, u matematici se teorija skupova se formalno jako teško uvodi. Iz tog razloga se u školstvu iznosi naivna teorija skupova koja je, za razliku od aksiomatski zasnovane teorije, jako intuitivna.  Osnivač teorije skupova je nemački matematičar Georg Kantor (1845 –  1918). U naivnoj teoriji skupova sam pojam skupa se ne definiše, već se  uzima kao polazni pojam – baza od koje gradimo ostale pojmove.  Intuitivno on predstavlja kolekciju objekata pri čemu se oni  objedinjavaju nekim zajedničkim svojstvom. Na ovaj način teorija skupova  je uvedena nizom relacija i operacija nad skupovima. Međutim, glavni  problem je predstavljao navedeni uslov kojim se elementi grupišu u skup.  
 Primera radi, na ovaj način se skup svih brojeva koji su  potpuni kvadrati definiše kao {x | ako postoji prirodni broj y takav da  je y^2 = x} = {1, 4, 9, 16,…}. Postavlja se pitanje, da li dati uslov  može biti proizvoljan? Odgovor na ovo pitanje je negativan, čime je  naivna teorija skupova pala. Prvi koji je uočio ovu činjenicu bio je  Betrand Russel (1897 – 1970). Pardoks, sada poznatiji kao Raselov paradoks,  ovde prvo iznosimo u malo drugačijem obliku (prvobitni paradoks je bio  definisan preko pojmova iz same teorije skupova ali su ideje identične).  Zamislimo Pinokija kako izgovara rečenicu "Moj nos će sada da poraste!".  Još iz detinjstva smo svi upoznati sa Pinokijom i njegovim avanturama.  Ono što ga izdvaja od ostali likova je da svaka laž koju on izgovori  prouzrokuje da njegov nos poraste. Vratimo se na rečenicu: ona je ili  istinita ili je laž. Ukoliko je istina, to znači da će njegov nos  porasti. 
 Međutim, ukoliko on poraste to povlači da je slagao,  tj. da je rečenica laž, što je suprotno sa našom pretpostavkom da je  rekao istinu. Sa druge strane, ukoliko je rečenica koju je izgovorio  laž, to znači da nos neće da mu poraste (po rečenici koju je izgovorio),  međutim, kako njegov nos uvek poraste kada laže i sada će, što je opet  suprotno pretpostavci. Ovim smo pokazali da Pinokio zapravo ne  postoji... Šalu na stranu, paradoks zasnovan na sličnoj ideji možemo u  teoriji skupova definisati kao: definišimo skup A kao skup svih skupova  koji nisu svoji elementi. Postavlja se pitanje da li je A pripada sebi  ili ne. Oba slučaja dovode do kontradikcije (protivurečnosti). Ovim je  ozbiljno bio poljuljan temelj matematike kao nauke, tako da se ipak  moralo pribeći njenoj aksiomatizaciji. Ali to je neka sasvim druga  avantura...

Vratimo  se našoj priči o beskonačnosti. Kada treba ispitati da li dva konačna  skupa imaju isti broj elemenata, najjednostavnije je izbrojati koliko  elemenata ima u svakom i jednostavno uporediti ta dva broja. Broj  elemenata jednog skupa nazivamo kardinalnost. Tu nailazimo na problem:  koliko elemenata ima skup prirodnih brojeva {1, 2, 3, ...}. On svakako  nije konačan (šta god to značilo). Ideju o jednakosti dva skupa možemo  iskazati i kroz jedan misaoni eksperiment. 
 Zamislimo da je u  prazan autobus ušao odredjeni broj putnika. Kada možemo reći da je broj  ljudi koji je ušao jednak broj sedišta u autobusu? Jednostavno, rećićemo  svim ljudima da sednu. Ukoliko svi nađu mesto za sedenje i ako su  sedišta su popunjena, onda možemo reći da ima jednak broj sedišta i  putnika. Ideja o jednakosti dva konačna skupa se prenosi na opšte  skupove na sledeći način: za dva skupa kažemo da imaju jednak broj  elemenata ukoliko se može uspostaviti bijekcija između njih. 
 Drugim rečima ako se svakom elementu iz prvog skupa dodeli tačno jedan  element iz drugog skupa pri čemu je svaki element iz drugog skupa  dodeljen tačno jednom elementu iz prvog skupa, tj. vršimo uparivanje  između elemenata skupova. Iako sasvim prirodno proširenje intuitivnog  poimanja jednakosti broja elemenata dva skupa dobijaju se neke  neverovatne stvari: broj parnih prirodnih brojeva je jednak broju prirodnih brojeva. Bijekcija koja ovo definiše je sasvim jednostavna: f (2n) = n. Dakle, svakom parnom broj 2n dodelimo prirodan broj n.  Posledica ove prelepe činjenice je da pravi podskup (podskup koji je  različit od praznog skupa i njega samog) može imati isti broj elemenata  kao i sam skup. Ne samo da ovo naravno nije tačno za konačne skupove,  već se ovo protivi nekim prirodnim razmišljanjima: da polovina nečeg  može biti jednaka samoj celini... Kao što je i sam Kantor jednom  prilikom rekao: „Gledam i vidim, ali i sam ne verujem”. 
 Ako  mislite da je ovo čudno, razmotrimo sledeće pitanje: da li ima više  prirordnih ili realnih brojeva? Ispostavlja se da u ovom slučaju ima  više realnih. Prvi koji je dokazao ovu lemu bio je sam Kantor. Dokaz je  jednostavan, ali ga se treba setiti: 
 Pretpostavimo, suprotno od onoga što dokazujemo, da se skup svih realnih brojeva od 0 do 1 može poređati u niz a1, a2, a3,... Ukoliko je ovo moguće izvršili smo uparivanje prirodnih brojeva i realnih iz intervala (0, 1). U suštini kada čovek prebrojava neke objekte on ih jednostavno uparuje sa brojevima 1, 2, 3,... pa ih onda možemo zapisati u obliku niza. Niz a ima oblik:
|  | 
Pretpostavka nam je da se u ovom nizu nalaze svi realni brojevi iz (0, 1). Definišimo broj x = c1c2c3c4…. kao: c1 se razlikuje od cifre a11, c2 se razlikuje od a22, c3 od a33,… Na ovaj način dobijamo broj koji pripada intervalu (0, 1) ali koji je različit od svih brojeva u nizu a. Ovo povlači sa sobom da niz a ne sadrži sve elemente iz datog intervala, tj. da nam polazna pretpostavka nije korektna. 
 Kantor tako dolazi do prve beskonačnosti višeg reda od beskonačnosti prirodnih brojeva. Sada nastaje totalno ludilo - ne postoji samo jedna beskonačnost.  Postoji ceo spektar beskonačnosti. Dve beskonačnosti koje mi srećemo u  svakodnevnom ‘matematičkom životu’ su kardinalnost prirodnih brojeva N0 (čita se alef nula) i kardinalnost realnih brojeva C (čita se kontinuum). 
 Odgovor na gore postavljeno pitanje se može napisati kao: N0 < C.  Za skup koji ima alef nula elemenata kažemo da je prebrojiv. Sva naša  shvatanja o realnim i prirodnim brojevima ne mogu se preneti na  operacije sa kardinalnim brojevima (kardinalni brojevi su oni brojevi  koji predstavljaju broj elemenata nekih skupova: 0, 1, 2, ...., N0, C).  Primera radi imamo da je N0 = N0 + 1, što u skupu realnih brojeva nema  smisla. Ovo možemo iskazati simpatičnom pričom Davida Hilberta (1862 –  1943): 
 Ulazi čovek u hotel u kome su sobe numerisane  prirodnim brojevima: 1, 2, 3,... (ima ih beskonačno mnogo). Prilazi  recepcionaru i zahteva sobu za prenoćište, na šta mu recepcionar  odgovara da su sve sobe zauzete i da ne može da ga primi. Gost mu da to  odgovara: Kako nema mesta? Samo prebacite gosta iz prve sobe u drugu, iz  druge u treću, iz treće u četvrtu i tako redom – a ja ću uzeti sobu sa  rednim brojem 1.
 Ričard Dedekind (1831 – 1916) je posle ovih prvih Kantorovih rezultata i predložio definiciju beskonačnog skupa: Skup je beskonačan ako i samo ako je istobrojan se nekim svojim pravim podskupom. Neka od ovih čudnih svojstva beskonačnih skupova koja Kantor pronalazi i dokazuje nisu bila nepoznata i ranije.
Ričard Dedekind (1831 – 1916) je posle ovih prvih Kantorovih rezultata i predložio definiciju beskonačnog skupa: Skup je beskonačan ako i samo ako je istobrojan se nekim svojim pravim podskupom. Neka od ovih čudnih svojstva beskonačnih skupova koja Kantor pronalazi i dokazuje nisu bila nepoznata i ranije. 
 Međutim, u antici je ovo služilo upravo kao argument da aktuelno  beskonačne skupove treba odbaciti baš zato što proizvode ovakve  paradokse. Ne zaboravimo Euklidovu aksiomu: Celina je uvek veća od  svakog svog dela, koja i namerava da zabrani rad sa beskonačnošću. Stoga  navedena Dedekindova definicija deluje ili kao ironija ili kao “prst u  oko”. Kantor je otvorio vrata Zemlje čuda i Alisa nije mogla da odoli da  kroz njih ne zakorači... 
 Međutim, čim je Kantor počeo sa  objavljivanjem svojih rezultata, naišao je na žestoko protivljenje od  strane tadašnjih umova matematike, a pogotovu od strane Leopolda  Kronekera (1823 – 1891) koji je u tom trenutku verovatno bio  najuticajniji nemački matematičar. Zbog temperamenta obojice i zbog  Kantorovih psihičkih problema, rasprava je bila veoma žustra. Kroneker  se nije libio čak ni da ometa publikovanje Knatorovih radova, koje je  smatrao epistemološki sumnjivim. “Međutim, Kantorovo čedo se rodilo i  valjalo ga je ljuljati...” 
 Sledeći značajni rezultat pokazuje  da je skup svih podskupova nekog skupa (tzv. partitivni skup) veće  kardinalnosti od polaznog skupa. Ovo nam omogućava da izgradimo  beskonačnu skalu bekonačnih brojeva. Postoji beskonačno beskonačnosti.  Čoveku je dugo bilo potrebno da se izbori sa pojmom beskonačnosti i  konceptom koji on krije iza sebe, a onda iz njenog postojanja nailazimo  na lavinu čudnih, ali uzbudljivih činjenica. Kantor je beskonačne  skupove uveo kao uopštenje prirodnih brojeva. Jedno od pitanja koje je  Kantor ostavio otvorenim, danas poznatim kao Hipoteza kontinuuma glasi: Da li postoji kardinalni broj koji je između kardinalnog broja svih prirodnih brojeva i kardinalnog broja svih realnih brojeva?  
 Problem kontinuuma je jedan od 23 veoma važna nerešena problema koji je  poznati nemački matematičar David Hilbert postavio 1900. godine na  kongresu matematičara u Parizu. On ni do danas nije rešen, ali su  dokazane dve interesantne stvari. Kurt Gedel (1906 – 1978) je 1938.  godine dokazao da dodavanje Uopštene kontinuum hipoteze standardnim  aksiomama teorije skupova ne dovodi do protivurečnosti. Još zanimljiviji  rezultat dobio je Džordž Koen (1934 – 2007) 1963. godine, koji je  dokazao se Uopštena kontinuum hipoteza ne može dokazati polazeći od  sadašnjih aksioma teorije skupova. 
 Priču o beskonačnosti  završavamo citatom Davida Hilberta na gore pomenutom kongresu koja na  najbolji način opisuje lepotu i savršenstvo ove teorije: “Niko nam ne  može oduzeti parče raja koje je Kantor stvorio za nas...”
 
	 
	



 KOJI TELESKOP DA KUPIM?
 KOJI TELESKOP DA KUPIM?




