stafford 1

General i mirotvorac, američki astronaut umro u dobi od 93 godine

Dana 18.03.2024. u svom domu na Floridi od posljedica teške kronične bolesti umro je američki astronaut Thomas P. Stafford. General i Mirotvorac. Četiri je puta letio u svemir i to u svemirskim brodovima Gemini 6A, Gemini 9A, Apollo 10 i Apollo ASTP. Povijest će ga najviše pamtiti po zagrljaju s ruskim kozmonautom Alexeyem Leonovim u misiji Apollo-Soyuz Test Program (ASTP) 1975. godine kada su se američki i ruski svemirski brod spojili u orbiti oko Zemlje. Rukovanje i zagrljaj ove dvojice mirotvoraca u jeku najveće hladnoratovske napetosti bio je tračak spasa za posrnulu civilizaciju homo sapiensa.

stafford i leonov prvo rukovanje u svemiru

Stafford je rođen 17.09.1930, umro 18.03.2024. Akademski obrazovan, vojni pilot s ratnim iskustvom, testni pilot, astronaut, predavač i humanista. Za vrijeme Olimpijskih igara u Rusiji (Soči, 2014.) sa Leonovom bio je prava maskota mira i suradnje u svijetu.

Manje je poznato kako su Stafford i Leonov još jednom poletjeli ka zvijezdama u zajedničkoj misiji dviju letjelica Istarskog svemirskog programa tijekom ljeta 2023. godine. HISTRION 203 Alexey Leonov i HISTRION 206 Thomas Stafford.

Stafford je svojim životom i radom obilježio američku i svjetsku astronautičku povijest. Njegov angažman u poslovima i aktivnostima koje je obavljao tijekom cijelog života bio je poseban. Nerijetko svojeglav i tvrdoglav, svojim je „šarmom” i rezultatom bio jedan od rijetkih svoje vrste. Kada je u svemirskom brodu Apollo 10 pripremio teren za povijesno slijetanje Apolla 11, kontrola misije nije htjela riskirati da se u Staffordovom brodu nalazi pun spremnik goriva. Nitko nije bio siguran da se Stafford ne bi upustio u neplanirano slijetanje na Mjesec. Vanserijski Čovjek.

Počivaj u miru heroju-astronaute Thomas P. Stafford!

stafford i leonov