Odmah na početku, jasno i glasno - teleportacija je moguća ! Ali ipak, budimo precizniji - to se za sada odnosi isključivo na kvantnu teleportaciju.

O čemu se ovde zapravo radi? Uobičajena definicija teleportacije je ona koja kaže da je ,,teleportacija trenutni ili gotovo trenutni prenos materije sa jedne lokacije na neku drugu lokaciju i to uz pomoć posebnih (paranormalnih) sposobnosti ili primenom tehnologije,,

Kovanicu ,,teleportacija,, smislio je i prvi put je pomenuo u svojoj knjizi ,,Lo!,, američki pisac Čarls Fort (Charles Fort) poznat po svom interesovanju za ,,natprirodne fenomene" Fort je jednostavno spojio grčki izraz "tele" (daljina) sa latinskim "portare" (nositi, preneti)
Ljudima se mnogo dopala nova reč a takodje i sama ideja o trenutnom "magičnom" prevozu na daljinu.Narednih decenija je dosetka nemilice eksploatisana u SF - produkciji, počev od takozvanih "pulp" magazina do TV serija (naravno - Star trek ! )

A onda je došla 1997. godina! Kod nas su ljudi uglavnom bili zauzeti ratovanjem i drugim pametnim stvarima tako da gotovo niko nije obratio pažnju na jednu epohalnu vest, na jedan vanredan dogadjaj koji se eto, nije desio kod nas nego negde u dalekom svetu (vest nije imala bilo kakve veze sa gorivom za dotrajali "Jugo" niti se bavila hranom i turšijom - stoga je bila sasvim nekorisna, neupotrebljiva i nezanimljiva )

Mesto dešavanja - Insbruk, Austrija.

Na jednom tamošnjem univerzitetu grupa naučnika sprovela je u delo ono u šta sam Ajnštajn (a koji je bio jednim delom otac te teorije) nije verovao...Štaviše, Čika Albert je (a i neki vodeći svetski fizičari ) tu ideju baš ismejavao!

sl.1Slika 1

Ne obazirući se na "neostvarljivost" teleportacije, austrijski tim (na slici 1, austrijski naučnik i učesnik projekta, Dr Anton Zelinger, nazvan zbog svog uspešnog eksperimenta "Mister Beam" ) je uspeo da dokaže da je čudo ipak moguće ! Tek će naredne decenije pokazati u kojoj meri je ovo otkriće značajno.Još nemamo dovoljno predstave o tome čak i ne razumemo sasvim ni mehanizam kvantne teleportacije.

Zašto je većina naučnika smatrala teleportaciju čistom fikcijom ? Verovali su da bi takav dogadjaj narušio takozvani "kvantnomehanički princip neodređenosti" Ovaj princip je potekao od naučnika Vernera Hajzenberga koji je smatrao da bi jedan takav proces poput teleportacije stvarao velika izobličenja i neizbežno gubljenje informacija o objektu odredjenom za prenos pa bi zbog toga teleportacija u praksi bila - praktično nemoguća.

Ipak, godine 1993, istraživač Čarls Benet i njegov tim obznanjuju čuvenu "teoriju kvantne teleportacije" Ova teorija tvrdi da je "teleportacija moguća na kvantnom nivou" i takodje pominje nešto što je u svetu fizike poznato kao "EPR efekt" (Ajnštajn-Podolski-Rosen-ov efekt)

"EPR efekt" kaže :
Izvršite li uticaj na jednu česticu iz nekog skupa zajednički stvorenih čestica, isti uticaj će se pojaviti i na drugoj čestici iz skupa i to bez bilo kakve komunikacije među njima !

Vau !

Već pomenuti tim u Insbruku je 1997. godine uspešno teleportovao jedan foton na daljinu od 1 m ! Upotrebili su famozni EPR efekt koga takodje nazivaju i "ukrštanjem" ili "preplitanjem"

sl.2
Slika 2

Naime, "prepleteni" fotoni na kvantnom nivou pokazuju poput minijaturnih magneta suprotna svojstva. Ono svojstvo koje stekne prvi foton izaziva suprotno svojstvo kod drugog fotona. Izvršen je eksperiment korišćenjem lasera s tri fotona koji su nazvani A, B i C. Namera istraživača je bila da sprovedu prenošenje smera svetlosnog titranja fotona A na foton C (vidi sl 2 i 3)

sl.3
Slika 3

Postupak :
Fotoni B i C su "prepleteni" prvi. Zatim je B prepleten s A. Foton A je potom dezintegrisan. B foton je sada preuzeo stanje suprotno početnom stanju A fotona.Iz ovoga sledi da je nakon prepleta fotona B sa fotonom C ovaj poslednji stekao polarizaciju potpuno suprotnu od one koju ima B !

Ustvari, kvantna teleportacija doslovno znači "prenos svojstava materije a ne same te materije"

Ono što dobijamo na drugom kraju je savršena replika objekta a naučnici tvrde :
"ako nešto ima savršeno identična svojstva onda se u načelu, može i smatrati istim objektom"

Ovo prvim ljudima koji će (možda) biti teleportovani kroz koji vek, verovatno neće biti baš uverljivo. Za čoveka bi zbog činjenice da poseduje svest takav transport jednostavno značio samoubistvo na jednom kraju teleporta a na drugom bi se pojavila samo kopija te iste osobe koja bi o celom procesu imala jedno sasvim drugačije vidjenje.

Ipak, i "puka teleportacija neživih stvari i predmeta" pruža neke odista neverovatne mogućnosti našoj vrsti.

Recimo, sledeći eksperiment godine 2002 i to od strane jednog australijskog tima dokazao je mogućnost teleportacije laserskog snopa.Zbog čega je ovo važno? Pa, laserski snop koji je "nestao na jednom kraju i pojavio se na drugom" (ustvari, njegova kopija) nosio je u sebi i zapisanu informaciju, jedan kodirani radio - signal. Sasvim očuvani radi-signal je potom dešifrovan.

Mislim da je jasno šta ovo u stvari znači za budućnost čovečanstva odnosno kuda to vodi (zasada se pominju "kvantni kompjuteri" koji bi obradjivali informacije barem million puta brže od današnjih PC- ija i potpuno novi vidovi kriptografije ali to su ipak tek bledi nagoveštaji nečeg mnogo, mnogo krupnijeg. Obris kolosalne stvari koja će doći - i izmeniti naše živote iz korena!)

Neki istraživači već govore o eksperimentima koji bi dokazali u narednih par godina kako je moguće teleportovati i čitave pojedinačne atome (Raste i "dužina puta" - 2005 godine, opet austrijanci, uspevaju da izvrše prenos na daljinu od čak 600 m ! Vidi sl.4 ) Optimističke procene drugih idu još dalje. Po njima u naredna pola veka moguće je očekivati i prve prave teleportacije predmeta poput stolica ili štapova za golf !

s-l.4
Slika 4

E, ali ono što mi se posebno svidja u celoj stvari su mogućnosti koje kvantna teleportacija pruža u vezi kosmičkih istraživanja. Zamislite sledeće - želite da teraformirate planetu koja se nalazi u drugom solarnom sistemu kojih desetak svetlosnih godina od vaše planete. Ne možete nikako teleportovati ljude ali zato ladno možete atom po atom - mašine ! (možda nano - bote ? )

Na stotine tudjinskih svetova bi sa Zemlje bilo "zasejano" kolonijama nano - mašina koje bi vekovima marljivo pripremale te planete (menjale atmosferu, otapale polove itd.) čekajući strpljivo dolazak prvih ljudskih kolonista...

Zar to nije jedna od onih velikih stvari zbog kojih se ponekad osećamo tako ponosnim što pripadamo našoj, ljudskoj rasi?

Deo podataka preuzet sa