Roštilj za budućnost – Avangard u (bliskom) svemiru

Lijepi sunčani dan, nasušno potrebno i dobrodošlo druženje obitelji i prijatelja, svježi i čisti zrak, na otvorenom, svatko donese dio namirnica i pića, odrasli u svojim pričama, djeca u igri.. Čovjek! Scenario je to koji smo svi iskusili. Bogatiji smo za prekrasan dan u našim životima. Rekli bi ta to je „samo obično roštiljanje“ ali puno je više od toga. Da, čak i za nas na Zemlji. I najveći i najmanji među nama moraju udisati zrak, unositi tekućinu i hranu, osigurati opstojnost vrste i biti – družiti se sa jedinkama svoje vrste.

Svemirski roštilj Svemirski roštilj

Ljudi u svemiru također moraju sve to raditi. Uskoro ćemo kao vrsta otići dalje, ka Mjesecu i Marsu. Stotine milijardi „novaca“ utrošilo se a još će se više utrošiti u vremenu koje dolazi kako bi čovjek mogao boraviti u svemiru. Ipak, danas ljudi u svemiru zakinuti su za jedan „običan“ dan uz roštilj.

Svemirski roštilj ljudi u svemiru ne proizvode svoju hranu (osim u eksperimentalnim količinama, dio tekućina i namirnica recikliraju). Potpuno su ovisni o onome što ponesu sa sobom odnosno onome što im dostavljamo u teretnim svemirskim brodovima. Loženje vatre, zapravo bilo kakva vatra smrtni je neprijatelj u svemirskim brodovima ili na svemirskim postajama. Ali u budućnosti to će se promijeniti, promijeniti će se onda kada izgradimo ozbiljne eko-sustave dalje od sigurnosti plavog planeta. I kako sad povezati hranu, roštilj a k tome i naše ljude?!

Svemirski roštilj

Svemirski roštilj bespilotna letjelica HISTRION 201 obavila je svoju misiju u bliskom svemiru 09./10. listopada prošle godine, dostigavši pri tome maksimalnu visinu leta od 28.831m. Među inim eksperimentima unutar letjelice ekipa Istarskog svemirskog programa Astronomske udruge Vidulini u suradnji s gospodarstvom pobrinula se za jedan poseban artefakt. Kao koristan teret u BLISKI svemir poletio je i prvi „svemirski roštilj“; Avangard u produkciji  Zorana i Vesne Burić (Roštilji Burić, Žminj,  Cere) Oni su u suradnji sa Darijem Hercegom (AUV) priredili umanjenu inačicu roštilja Avangard iz njihovog proizvodnog programa. I ne samo da je poseban roštilj Zorana Burića bio visoko na nebu iznad nas, društvo su mu pravili izabrani kukci, sjemenke i gljive u sklopu eksperimenata iz astrobiologije a prema riječima Ivice Lađarevića (AUV-CAB) upravo će nam oni omogućiti hranu a jednog dana i prvo pravo roštiljanje van granica našeg planeta.

Svemirski roštilj

Roštilji Burić ostati će zabilježeni kao pioniri u svojoj branši, prvi koji su izradili (blisko) svemirski roštilj za vrijeme koje tek dolazi. Ono najbolje što je ovdje proizašlo iz suradnje znanosti, tehnologija i gospodarstva ogleda se u proizvodnom programu Zorana i Vesne Burić koji danas imaju isti takav ali stvarni model na kojemu već sutra možete ostvariti ono što današnjim astronautima nije moguće. Svemirski model izrađen u 3D print tehnologiji poslužio je kao osnova za pravi model (Avangard) kojeg i vi možete imati u svom dvorištu. Primjer je to direktne suradnje gospodarstva i znanosti (tehnologija) pretočen u stvarnu vrijednost. Svemirski roštilj će prema riječima Zorana Burića odsada na gospodarskim sajmovima u domovini i inozemstvu (na kojima redovito izlaže svoj proizvodni program) bit izložen kao poseban, pionirski artefakt. Uostalom sjetimo se onog kako svaki veliki korak započinje malim koracima. Budućnost je zapisana, prvi svemirski roštilj na Zemlji porijeklom je iz Istre. Tko zna, možda jednom u budućnosti baš Zoranov i Vesnin model Avangard bude izabran kao onaj na kojem će naši potomci uživati na Mjesecu ili Marsu i ući po drugi puta u povijest čovjekova istraživanja i naseljavanja svemira, ovaj puta kao prvi ljudi koji su roštiljali u svemiru.

Svemirski roštilj Svemirski roštilj

Projekt Avangard realiziran je u suradnji Roštilji Burić, Žminj, Cere i Istarskog svemirskog programa – Prvog hrvatskog svemirskog programa Astronomske udruge Vidulini. Kako bi letjelica HISTRION 201 tijekom leta bila sigurna i u realnom vremenu slala pregršt podataka i video materijal te po slijetanju locirana i spašena zaslužna je elektronika koju potpisuje Gabrijel Erman (AUV), odnosno suradnja sa tvrtkom E4 technology (Žminj, Matkići) izjavio nam je voditelj Istarskog svemirskog programa Marino Tumpić.

(redakcija)