Koristeći CanariCam, infracrvenu kameru na Gran Telescopio Canarias na ostrvu La Palma, prof Pat Roche sa Univerziteta u Oksfordu, sa svojim timom je napravio mapu magnetnog polja u gasu i prašini oko supermasivne crne rupe u centru naše galaksije, koja je prva takve vrste.

cr2MB

Crne rupe su objekti sa snažnim gravitacionim poljem kome čak ni svetlost ne može da umakne. Izgleda da je centar skoro svake galaksije domaćin crnoj rupi, pa i naš, Mlečni put ima jednu čija je masa više od milion puta veća od mase našeg Sunca. Zvezde se oko crne rupe kreću brzinom do 30 miliona km/h.

Vidljivo svetlo iz izvora u centru Mlečnog puta za nas je nevidljivo jer je blokirano oblacima gasa i prašine. Infracrveno svetlo, X- zraci i radio talasi prolaze kroz ovaj mračni materijal. Astronomi koriste ove zrake da vide region jasnije. CanariCam kombinuje infracrvene snimke sa polarizacionim uređajem, koji preferentno filtrira svetlost sa posebnim karakteristikama povezanom sa magnetnim poljima.

Mapa pokriva region oko jedne svetlosne godine sa obe strane supermasivne crne rupe. Ona prikazuje jačinu infracrvenog svetla i tragove linija sila magnetnog polja unutar filamenata tople prašine i vrućeg gasa, koje se pojavljuju kao tanke linije.

Izgleda da se filamenti, dugi nekoliko svetlosnih godina susreću blizu crne rupe (u tački ispod centra na karti), što ukazuje na to da se kružni tokovi gasova i prašine približavaju. Jedan istaknuti filament povezuje neke od najsjajnijih zvezda u centru galaksije. Uprkos snažnim vetrovima koji duvaju iz ovih zvezda, filamenti ostaju na mestu, vezani magnetnim poljem unutar njih. Na drugom mestu, magnetno polje je manje poravnato sa filamentima. Neki od filamenata mogu na kraju biti zahvaćeni i zarobljeni crnom rupom.

Nove opservacije daju astronomima detaljnije informacije o odnosu između sjajnih zvezda i prašnjavih filamenta. Poreklo magnetnog polja u ovom regionu nije razjašnjeno, ali verovatno je da se mala magnetna polja istežu, jer se filamenti izdužuju gravitacionim uticajem crne rupe i zvezda u galaktičkom centru.

Pat Roche za novu tehniku i rezultate kaže: „Veliki teleskopi kao što je GTC i instrumenti kao što je CanariCam, pružaju stvarne rezultate. Sada smo u stanju da posmatramo kretanje materijala oko crne rupe udaljene 25 000 svetlosnih godina i prvi put vidimo tamošnje magnetno polje detaljno. „

Tim se nada da će u daljim posmatranjima galaktičkog centra istražiti veći deo magnetno polje i njegovo povezivanje sa oblacima gasa i prašine koji obuhvataju crnu rupu na daljinama od nekoliko svetlosnih godina.

Detaljnije:PHYSORG