Ring Nebula Ring Nebula
Kliknite na fotografije da se učitaju u većoj rezoluciji

Nove slike magline Prsten (Ring nebula, M57 ili NGC 6720) su date u neviđenoj prostornoj rezoluciji i spektralnoj osetljivosti bez presedana.

Na slici NIRCam (Near-Infrared Camera, detektuje blisku infracrvenu svetlost), levo, složeni detalji strukture filamenata unutrašnjeg prstena su posebno vidljivi. Unutrašnja šupljina magline je u nijansama plave i zelene, dok je prsten u nijansama narandžaste u unutrašnjim delovima i ružičastim u spoljašnjim.

Slika MIRI (srednji infracrveni instrument, detektuje srednju infracrvenu svetlost), desno, otkriva posebne detalje u koncentričnim karakteristikama u spoljnim delovima prstena. Unutrašnja šupljina magline je u nijansama crvene i narandžaste, dok je prsten u nijansam žute u unutrašnjim delovima i plavo/ljubičaste u spoljašnjim. Unutrašnji deo prstena ima različite elemente filamenata.

Rodžer Veson sa Univerziteta u Kardifu govori o ovoj fazi životnog ciklusa zvezde slične Suncu i kako su Vebova zapažanja dala vredan uvid u formiranje i evoluciju ovih objekata, nagoveštavajući ulogu binarnih pratilaca.

„Nekada se smatralo da su planetarne magline sferni objekti sa jednom umirućom zvezdom u centru. Ime su dobili po svom nejasnom izgledu, kroz male teleskope. Pre nekoliko hiljada godina, ta zvezda je još uvek bila crveni džin koji je izbacivao većinu svoje mase. Vrelo jezgro sada jonizuje, ili zagreva, ovaj izbačeni gas, a maglina odgovara šarenom emisijom svetlosti. Savremena zapažanja pokazuju da većina planetarnih maglina pokazuje kompleksnost. Postavlja se pitanje: kako sferna zvezda stvara tako zamršene i delikatne ne-sferične strukture?"

„Maglina Prsten je idealna za upoznavanje planetarnih maglina. Udaljena je oko 2200 svetlosnih godina. Naš tim, ESSENcE (Evolved StarS and their Nebulae in the JWST Era), je međunarodna grupa stručnjaka za planetarne magline i slične objekte. Pošto je maglina Prsten u vidnom polju Vebovih NIRCam i MIRI instrumenta njihova zapažanja nam pružaju neprocenjive uvide i omogućavaju da je detaljno proučavamo. Veb je maglinu Prsten snimio samo nekoliko nedelja nakon što su počele naučne operacije 12. jula 2022."

„Kada smo prvi put videli slike, bili smo zapanjeni količinom detalja na njima. Svetli prsten koji maglini daje ime je sastavljen od oko 20 000 pojedinačnih gustih nakupina molekularnog vodonika, od kojih je svaka masivna otprilike kao Zemlja. Unutar prstena postoji uski opseg emisije iz policikličnih aromatičnih ugljovodonika, složenih molekula koji sadrže ugljenik, koje nismo očekivali da će se formirati u maglini Prsten. Izvan svetlog prstena vidimo neobične „šiljke“ usmerene direktno od centralne zvezde, koji su istaknuti u infracrvenom spektru, ali su bili malo vidljivi na slikama ST Habla. Mislimo da bi to moglo biti zbog molekula koji se mogu formirati u senkama najgušćih delova prstena, gde su zaštićeni od direktnog, intenzivnog zračenja vruće centralne zvezde."

„MIRI slike su nam pružile najoštriji i najjasniji pogled do sada na slabašni molekularni oreol izvan svetlog prstena. Iznenađujuće otkriće bilo je prisustvo do deset pravilno raspoređenih, koncentričnih obeležja unutar ovog slabog oreola. Ovi lukovi su se morali formirati svakih 280 godina dok je centralna zvezda odbacivala svoje spoljašnje slojeve. Kada jedna zvezda evoluira u planetarnu maglinu ne postoji proces za koji znamo da ima takav vremenski period. Stoga, ovi prstenovi sugerišu da mora postojati zvezda pratilac u sistemu, koja kruži otprilike toliko daleko od centralne zvezde koliko i Pluton od našeg Sunca. Dok je umiruća zvezda izbacivala svoju atmosferu, zvezda pratilac je oblikovala izliv i izvajala ga. Nijedan prethodni teleskop nije imao osetljivost i prostornu rezoluciju da otkrije ovaj suptilni efekat."

Hvala na tekstu. Pogledaćemo kada... 10 sati ranije