Mali Magelanov oblak, susedna patuljasta galaksija, satelit našeg Mlečnog puta, ubrzano gubi svoj gas. To je zaključak astronoma na osnovu podataka prikupljenih novim australijskim radio teleskopima, uparenim nizom od 36 radioantena Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP). Svi ti podaci su ukomponovani u jednu sliku koja prikazuje tri puta više detalja nego prethodni snimci ove male galaksije. Zaključak astronoma je da Mali Magelanov oblak brzim tempom gubi vodonik, rasejava ga u intergalaktički prostor što znatno smanjuje njenu sposobnost da formira nove zvezde.

SMCHydrogenGas
Radio slika pokazuje gas vodonik u Malom Magelanovom oblaku. Naomi McClure-Griffiths et al, CSIRO's ASKAP telescope

Na snimku istraživači vide izliv iz Oblaka koji je formiran pre 25 do 60 miliona godina i koji se pruža 6500 svetlosnih godina iz galaktičkog centra. Procene govore da u tom izlivu ima materijala za formiranje 107 solarnih masa, što je tri procenta od ukupne količine atomskog gasa ove galaksije. Ubrzano izlivanje ovog gasa je čak deset puta veće nego što traje proces formiranja novih zvezda.

2018 CSIRO E9A2638
Australijski niz radio teleskopa. Square Kilometre Array Pathfinder (ASKAP) Telescope

To, smatraju astronomi, može konačno da potpuno blokira sposobnost galaksije da obnavlja svoje zalihe zvezda što bi za galaksiju značilo da je ona osuđena na lagano odumiranje, s obzirom da zvezde imaju svoj konačan vek i gase se. Istina, sudbina Malog Magelanovog oblaka je već zapečaćena bez obzira na njegovu unutrašnju dramu, jer je ova galaksija suviše blizu svom većem galaktičkom rođaku, našem Mlečnom putu, i ne može da se otrgne od njegovog gravitacionog zagrljaja. Oblak će pre ili kasnije biti progutan. Sve njegove zvezde, svi gasovi, prašina, tamna materija, čitav galaktički inventar Malog Magelanovog oblaka na putu je da bude usisan i da postane sastavni deo naše galaksije.

Izlive gasa, uglavnom vodonika, iz Magelanovih oblaka, astronomi su primetili još pre nekoliko decenija. Taj rep gasa pokriva prostor od čitavih sto stepeni neba. Veruje se da je on rezultat interakcije naše galaksije sa jednim od oblaka, a možda i oba: sa Malim i Velikim Magelanovim oblakom. Ovom prilikom je količina gasa koji gubi Mali Magelanov oblak i precizno izmeren što će poslužiti kao odličan materijal za buduće studije našeg galaktičkog susedstva.

Gas koji potiče od patuljastih galaksija nema uticaj samo na internu sposobnost formiranja zvezda već i na količinu gasova u međugalaktičkom prostoru. Male galaksije su brojne, a kako one imaju relativno malu masu, a time i manju gravitaciju od velikih galaksija one lako gube svoj sadržaj. Shvatanje kako i zašto patuljaste galaksije gube masu putem ovih izliva, kakav ima Mali Magelanov oblak, pomoći će astronomima da bolje razumeju kako se sistemi galaksija razvijaju i kako deluju jedna na drugu.

Magellanic Clouds Irregular Dwarf Galaxies