ažurirano 2. maja 2022.

Da popričamo malo o Lokalnoj grupi galaksija.

Lokalna grupa (ili Lokalno jato) galaksija je skup 54 (bar 80, većinom patuljastih) galaksija koje su gravitaciono povezane i nalaze se u krugu od jednog megaparseka*. Međutim, ta daljina i nije toliko bitna za članstvo u grupi. Da bi neka galaksija ostala član Lokalne grupa važna je i njena brzina kretanja. Ako se jako brzo kreće ona se može otrgnuti gravitaciji Lokalne grupe i otići izvan nje. Ali, pojednostavljeno rečeno: to su galaksije koje se nalaza pod dominantnim uticajem gravitacije svih galaksija u grupi.

Najveći članovi Lokalne grupe su Velika galaksija u Andromedi, zatim Mlečni put, galaksija Trougao i Mefeji. Ostali članovi su male, patuljaste galaksije.

Naziv Lokalne grupe galaksija piše se velikim početnim slovom „L“ jer je to vlastito ime grupe. Ovo ime dao joj je Edvih Habl nakon što je otkrio, prvo, da se galaksije udaljavaju jedna od druge, i zatim da su neke galaksije grupisane u našem galaktičkom susedstvu. Tu grupu galaksija u svojoj knjizi Carstvo maglina iz 1936. godine (The Realm of the Nebulae) nazvao je Lokalna grupa.

*Megaparsek je milion parseka, a parsek je daljina sa koje se jedna astronomska jedinica (AJ=150 miliona km) vidi pod uglom od jedne lučne sekunde. Ukratko, mnogo daleko.

5 Local Galactic Group ELitU

Аутор: Andrew Z. Colvin - Сопствено дело, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14359629

Inače u Hablovo vreme bilo je poznato 11 članova Lokalne grupe.

Broj članova grupe nije izvestan iz dva razloga. Prvo, moguće je da u grupi postoje manji članovi, patuljasti i bledunjavi koje današnjom opremom naučnici još nisu u stanju da vide. Sem toga, moguće je da neke galaksije ne vidimo zato što se nalaze sa druge strane Mlečnog puta te ih ne vidimo iz tog razloga. Drugo, neke galaksije jesu tu u blizini, ali gravitaciono nisu vezani za Grupu, odnosno imaju dovoljno veliku brzinu da gravitacija Grupe ne može da ih zadrži i one su zapravo neka vrsta privremenih članova. (U vezi skrievenih galaksija pročitajte članak: Pronađena „duh“ galaksija na rubu Mlečnog puta)

Neki članovi Lokalne grupe mogu da se vide i golim okom. Sem našeg Mlečnog puta to su Galaksija Andromeda, Trougao, Veliki i Mali Magelanov oblak.

Najveći član Lokalne grupe je Velika galaksija u Andromedi, poznatija pod oznakom M31. Kad se zna o čemu govorite možete komotno reći i samo Andromeda. Dakle, Andromeda ima možda i biliona zvezda (1012), dok za Mlečni put nije sigurno da li ih ima 200 ili 400 milijardi, ali tu negde između toga je sigurno. Ali nedavno se ispostavilo da je Mlečni put i prostraniji i masivniji nego što smo do sada mislili. Moguće je da on ima veću masu od Andromede. U svakom slučaju, centar mase čitave Lokalne grupe galaksija nalazi se negde između ove dve galaksije.

Virgo supercluster

Ova ilustracija treba da dočara okolinu Lokalne grupe galaskija kao i rastojanje do drugih galaktičkih grupa.

Image via Wikimedia Commons.

The Milky Way and Andromeda Galaxies

Široka pruga preko cele slike je, naravno, Mlečni put kome i sami pripadamo. A gore desno, kao malo sjajnija zvezdica, vidi se Andromeda. To je gigantska galaksija koja nam, inače, juri u susret i jednog dana će proći kroz našu galaksiju.

Mlečni put je veći nego što smo mislili