O sudaru naše galaksije u davnoj prošlosti sa drugom, omanjom galaksijom već smo pisali 7. jula prošle godine:

„Zahvaljujući podacima sa Svemirske opservatorije Gaja (Global Astrometric Interferometer for Astrophysics) Evropske svemirske agencije, astronomi su pronašli dokaze o snažnom sudaru mladog Mlečnog puta i male galaksije interesantnog imena: Kobasica (engl. Sausage). Taj događaj seže u davna kosmička vremena, četiri ili nešto više milijardi godina od početka, tj. pre 8 do deset milijardi godina.“ I tako dalje (ceo članak).

Sada se pojavila dopuna teorije o ovom sudaru. Astronomi su sredinom januara ove godine u časopisu Nature Astronomy objavili da je do sudara došlo pre 11,5 milijardi godina.

milky way sudar
Mozaik Mlečnog puta viđen na nebu Zemljine južne hemisfere (Nasa i njen lovac na planete TESS). Na mozaiku se vide Magelanovi oblaci. Patuljasta galaksija koja se zarila u Mlečni put pre 11,5 milijardi godina imala je masu Velikog Magelanovog oblaka.

Naša galaksija spada u stare galaksije i njen nastanak se smešta u vreme samo nekoliko stotina miliona nakon što je čitav svemir pre 13,8 milijardi godina nastao. Starost Mlečnog puta se se procenjuje na 13,5 milijardi godina. To znači da je do sudara došlo svega nekih dve milijardi godina od nastanka Melčnog puta. Ovim sudarom naša galaksija je dobila oko 50 milijardi solarnih masa zvezda, gasova i tamne materije.

Ove procene rezultat su rada tima astronoma Univerziteta u Birmingemu, Velika Britanija, na čelu sa astrofizičarem Billom Chaplinom.

Prema EarthSky