Naša galaksija, Mlečni put, je veća nego što smo mislili. U novim udžbenicima i enciklopedijama stoji da njen prečnik iznosi nešto preko 100.000 svetlosnih godina, u nekim se navodi čak i 150.000 svetlosnih godina, pa i više od toga. Ide se čak i do 200.000 svetlosnih godina. Ali sada naučnici iznose daleko, daleko veće procene prečnika Mlečnog puta. Nove procene znatno nadmašuju i najsmelije pretpostavke. Izlazi da prečnik naše galaksije iznosi blizu dva miliona svetlosnih godina!

Galaksija
Mlečni put

To je neverovatno saznanje. Doduše, mora se imati u vidu da se Mlečni put, kao i ostale galaksije, sastoji od dela koji se vidi u optičkoj oblasti elektromagnetnog spektra, tj. u vidljivoj svetlosti i od oblasti koji ne vidimo. Prečnik tog, vidljivog dela naše galaksije, a njega čine zvezde, zaista iznosi oko 120.000 svetlosnih godina. Ali iza njega pruža se disk gasa pun nevidljivih čestica tamne materije. Pošto se ne vidi, taj, spoljni deo galaksije nije lako izmeriti.

Međutim,  astronomi su izgleda pronašli način da uoče gde se granice Mlečnog puta nalaze.

Da bi pronašli granice Mlečnog puta, naučnici su pokrenuli kompjuterske simulacije evolucije džinovskih galaksija kakva je i Mlečni put. Njih su interesovali galaktički sistemi bliskih galaksija, kao što su Mlečni put i Velika galaksija u Andromedi, koja je naš najbliži veliki sused.

Simulacije su pokazale da brzina malih obližnjih galaksija koje se nalaze u blizini ruba galaksije, naglo opada, tj. da se one kreću upadljivo sporije nego što bi po ranijim pretpostavkama trebalo da se kreću.

Ovo otkriće se poklapa sa posmatračkim podacima koji takođe govore o smanjenju brzina galaksija u blizini našeg Mlečnog puta. Taj efekat obaranja brzine kretanja galaksije zabeležen je na 950.000 svetlosnih godina od centra naše galaksije. Tih 950.000 svetlosnih godina, prema tome, predstavljaju poluprečnik Mlečnog puta.

Kao i uvek kad se radi o neobičnom otkriću potrebna su nova istraživanja, istraživanja koja će dovesti do potvrde (eventualno demanta) i veće preciznosti u računu.

Rad o novim granicama naše galaksije objavljen je na arXiv.org