detalj

Zvezda mase veće od mase 8 sunaca je na kraju svog životnog veka ekslodirala kao supernova i pri tom izbacila svoje spoljašnje delove. Istovremeno njeno jezgro je imlodiralo u crnu rupu koja sada jede ostake zvezde, razbacane u okolni prostor. Mlazevi koje crna rupa u toku hranjenja izbacuje hrane ostake supernove ili nastale magline i to svojevrsno recikliranje ili jedenje samog sebe se nastavlja.

mikrokvazar 2

Ova kompozitna slika magline Manatee prikazuje mlaz koji izvire iz crne rupe SS 433 koja uvlači materijal ostatka supernove. Radio emisija ostatka supernove je plavo-zelena, rendgenski snimci IXPE, XMM-Njutna i Čandre su svetlo plavo-ljubičasti i roze-beli na pozadini infracrvenih podataka u crvenoj boji.

Crna rupa emituje mlazeve materije u suprotnim smerovima skoro brzinom svetlosti, koji svetle na oko 100 svetlosnih godina od nje. Čestice u sudarima unutar mlaza u magnetnom polju dobijaju veoma veliku energiju i ubrzanje.

Mikrokvazar SS 433 se nalazi u centru ostatka supernove V50 u sazvežđu Akvila, oko 18.000 svetlosnih godina od Zemlje. Snažni mlazevi crne rupe SS 433 iskrivljuju oblik ostatka i kreću se brzinom oko 26% brzine svetlosti, ili više od 80 000km/s.

Novi rad, koji detaljno opisuje IXPE-ova zapažanja na SS 433, objavljen je u The Astrophisical Journal. IXPE je plod saradnje NASA-e i Italijanske svemirske agencije sa partnerima i naučnim saradnicima iz 12 zemalja.

Maglina podseća na oblik morskog sisara lamantina. Providan oblak plavičasto-zelene boje je nalik na morsku kravu, orijentisan glavom prema desnoj a repom prema levoj strani slike. U sredini ostatka svetla bela tačka je crna rupa SS 433.

Levo u području sa manje materijala su mlazevi materijala vidljivog u rendgenskom svetlu (ljubičasto-plavo). Crna rupa je otkrivena u rendgenskom svetlu u ružičastoj boji.

U pozadini, mnoštvo belih mrlja i tankih crvenih pruga su zvezde i materijal koji sijaju u infracrvenom svetlu.

mikrokvazar 1