eso1436sr — Foto izdanje

6. novembar 2014. Ovo je prevod ESO saopštenja za javnost eso1436.

eso1436a
Nova slika sa teleskopa ALMA, Atakama veliki milimetarski/submilimetarski teleskop, otkriva nam izvanredno fine detalje, kakve do sada nismo imali priliku da vidimo, u disku u kojem se formiraju planete u okolini mlade zvezde. Ovo su prva posmatranja koja su nastala u skoro pa finalnoj konfiguraciji ALMA teleskopa i to su najoštrije slike ikada napravljene na submilimetarskim talasnim dužinama. Ovi novi rezultati su ogroman korak unapred u posmatranjima razvoja protoplanetarnih diskova i formiranja planeta.
  eso1436a

eso1436h

HL Tauri zvezda u sazveđu Bika
  VIDEO

eso1436a copy

ESOcast69: Revolucionarna slika teleskopa ALMA otkriva nam tajne formiranja planeta

eso1436b copy

Zumirano okruženje HL Tauri zvezde
  eso1436c copy
Umetnički doživljaj mlade zvezde okružene protoplanetarnim diskom
  eso1436d copy

Artist's 3d impression of the disc around the young star HL Tauri
Samo na engleskom jeziku

Za posmatranja koja su obavljana u novoj i do sada najboljoj konfiguraciji ALMA-e, istraživači su usmerili antene ka HL Tauri - mladoj zvezdi, oko 450 svetlosnih godina udaljenoj, koja je okružena prašnjavim diskom [1]. Slike koje su dobili na ovaj način prevazilaze sva očekivanja. Otkrivaju nam neočekivano sitne detalje u disku materijala koji je ostao nakon formiranje zvezde i ukazuju na prisustvo nekoliko planeta. Slika pokazuje niz koncentričnih, svetlih prstenova sa tamnim delovima - prazninama. [2].

"Formacije koje vidimo na slici skoro su sigurno posledica formiranja malih tela sličnih planetama u disku. Ovo je začuđujuće jer se od ovako mlade zvezde ne očekuje da u svom sistemu ima dovoljno velike planetolike strukture koje bi mogle da proizvedu ovakve efekte" rekao je Stuartt Corder, zamenik dikretora ALMA-e.

"Kada smo prvi put videli ove slike bili smo zaprepašćeni spektakularnim detaljima. Ostali smo bez teksta. HL Tauri je oko milion godina stara zvezda, a izgleda da već ima prsten koji je pun planeta koje se formiraju. Već ova slika sama će imati revolucionarni uticaj na teoriju formiranja planeta" objasnila je Catherine Vlahakis, zamenik programskog naučnika ALMA-e i vodeći programski istraživač ALMA kampanje duge osnovice.

Izgleda da je disk HL Tauri zvezde mnogo razvijeniji nego što bismo očekivali s' obzirom na starost sistema. Stoga, nove slike sa ALMA-e mogu promeniti trenutno stanovište teorije formiranja planeta u smislu brzine ovog procesa.

Ovako visoka rezolucija se može postići samo sa ALMA mogućnostima koje pruža konfiguracija duge osnovice i omogućiće astronomima da dođu do informacija koje bi bilo nemoguće sakupiti na bilo koji drugi način - čak ni uz pomoć Habl svemirskog teleskopa. "Postavljane antena na ovako velikim razmacima zahtevalo je do sada neviđene koordinisane logističke i infrastrukturne napore od strane internacionalnog tima inžinjera i naučnika", rekao je direktor ALMA-e, Pierre Cox i dodao, "Konfiguracija duge osnovice je jedan od najbitnih ciljeva ALMA teleskopa i predstavlja prekretnicu u tehnološkom, naučnom i inžinjerskom smislu".

Mlade zvezde poput HL Tauri se rađaju iz oblaka gasa i fine prašine, u regionima koji su gravitaciono kolapsirali i formirali veoma vruća jezgra koja eventualno počinju da "gore" i postaju mlade zvezde. Ove mlade zvezde se u početku nalaze u čauri preostalog gasa i prašine koja se eventualno rasprostranjuje u vidu diska poznatog kao protoplanetarni disk.

Čestice prašine se lepe jedna za drugu posredstvom velikog broja sudara i stvaraju gromuljice veličine zrna peska ili kamenčića. Konačno se od ovog diska formiraju asteroidi, komete pa čak i planete. Mlade planete stvaraju prstenove, praznine i rupe, kao one koje se mogu videti na novim slikama sa ALMA-e [3].

Istraživanje ovih protoplanetarnih diskova je krucijalno u razumevanju kako se fomirala Zemlja i Sunčev sistem. Posmatranja prvih faza formiranja planeta u okolini HL Taurija mogu nam ukazati na to kako je naš sopstveni planetarni sistem izgledao pre više od 4 milijarde godina, u vreme njegovog formiranja.

"Većina stvari koje danas znamo o formiranju planeta su bazirane na teorijama. Slike sa ovakvim nivoom detalja su do sada bile moguće samo u kompijuterskim simulacijama ili umetničkim poduhvatima. Ova slika HL Tauri zvezde, visoke rezolcuje, pokazuje nam šta ALMA može da nam pruži kada je u svojoj najvećoj konfiguraciji i započinje novu eru u našem istraživanju univerzuma" rekao je Tim de Zeeuw, generalni direktor ESO-a.

[4]

Beleške

[1] Od septembra 2014 ALMA posmatra univerzum u svojoj najdužoj postavci, sa antenama razmaknutim po 15 kilometara. Ova kampanja dugačke osnovice će se nastaviti do prvog decembra 2014 godine. Osnovica je rastojanje između dve antene u mreži. Radi poređenja, drugi teleskopi koji rade na milimetarskim talasnim dužinama, imaju antene koje su razmaknute ne više od 2 kilometra. Najveća moguća osnovica ALMA-e iznosi 16 kilometara. Buduća posmatranja na kraćim talasnim dužinama će imati još veću oštrinu slika.

[2] Strukture koje možemo videti dobijene su sa rezolucijom koja je pet puta veća od rastojanja Zemlje od Sunca. Ovo odgovara ugaonoj rezoluciji od 35 mililučnih sekundi - što je bolja rezolucija od one koju rutinski postuže N ASA/ESA Habl svemirski teleskop.

[3] HL Tauri zvezda je sakrivena u vidljivom delu spektra iza ogromne količine prašine i gasa. ALMA vrši posmatranja na mnogo dužim talasnim dužinama zbog čega joj je omogućeno da posmatra procese u samom centru ovog oblaka.

[4] Tekst je prevela Jovana Petrović, University of Belgrade, Faculty of Mathematics.

Teleskop ALMA je partnerski poduhvat Evrope, Severne Amerike i istočne Azije, u saradnji sa Republikom Čile. ALMA-u finansira ESO u Evropi, Američka nacionalna naučna fondacija  (National Science Foundation, NSF) u Severnoj Americi, u saradnji sa Nacionalnim istraživačkim odborom Kanade (National Research Council of Canada, NRC) i Nacionalni naučni odbor Tajvana (National Science Council of Taiwan NSC) i Nacionalni institut za prirodne nauke (National Institutes od Natural Sciences, NINS) u istočnoj Aziji u saradnji sa Kineskom akademijom (Academia Sinica) na Tajvanu. Izgradnju i rad teleskopa ALMA omogućio je ESO u Evropi, Nacionalna radio-astronomska opservatorija (National Radio Astronomi Observatory, NRAO) u Severnoj Americi, kojom upravljaju Ujedinjeni univerziteti (Associated Universities, Inc. AUI) i Nacionalna astronomska opservatorija Japana (National Astronomical Observatory of Japan, NAOJ). Ujedinjena opservatorija ALMA (Joint ALMA Observatory, JAO), pruža jedinstveno vođstvo i rukovođenje izgradnjom, puštanjem u rad i funkcionisanjem ALMA-e.

ESO je najistaknutija međunarodna astronomska organizacija u Evropi i najproduktivnija zemaljska opservatorija na svetu. Podržava je 15 zemalja članica: Austrija, Belgija, Brazil, Češka, Danska, Francuska, Finska, Nemačka, Italija, Holandija, Portugal, Španija, Švedska, Švajcarska i Velika Britanija. ESO sprovodi vrlo ambiciozan program fokusiran na dizajn, izgradnju i upravljanje najmoćnijim astronomskim opservatorijama na Zemlji, koje će omogućiti značajna naučna otkrića. Takođe, ESO ima vodeću ulogu u promovisanju i organizovanju saradnje u oblasti astronomskih istraživanja. ESO vodi tri jedinstvene posmatračke lokacije u Čileu: La Sija, Paranal i Šahnantor. Na Paranalu, ESO upravlja Veoma velikim teleskopom, najnaprednijim teleskopom na svetu u oblasti vidljive svetlosti, a rukovodi i teleskopima za pregled neba. VISTA radi u oblasti infracrvene svetlosti i najveći je teleskop za pregled neba na svetu, dok je VST najveći teleskop dizajniran da sprovodi pretraživanja neba isključivo u oblasti vidljive svetlosti. ESO je evropski partner na revolucionarnom projektu ALMA, najvećoj astronomskoj opservatoriji današnjice. ESO trenutno radi na projektovanju i izgradnji Evropskog izuzetno velikog teleskopa, koji će postati “najveće svetsko oko upereno ka nebu”.