Astronomi su u srcu zvezdanog jata NGC 6397 pronašli nešto što nisu očekivali: koncentracija malih crnih rupa umesto jedne masivne crne rupe srednje veličine.

Slika 1. Zvezdano jato NGC 6397. Staro je gotovo koliko i sam univerzum. Ovo jato je udaljeno 7800 svetlosnih godina, što ga čini jednim od najbližih zvezdanih jata Zemlji.

Loptasta zvezdana jata su izuzetno gusti zvezdani sistemi u kojima se desetine hiljada zvezdi nalaze blizu jedna drugoj, tipično na daljini od 1 svetlosne godine a u samom centru rastojanje može biti čak veličine Sunčevog sistema. Možda bi neko pomislio, blago civilizaciji nastaloj na planeti oko neke od tih zvezdi, njima su zvezde tako blizu. Ali ništa od toga. Proračuni pokazuju da zbog blizine zvezdi, orbite planeta nisu stabilne i da bi njihov životni vek bio samo do 100 miliona godina.

U početku su astronomi mislili da se u zvezdanom jatu nalazi crna rupa srednje mase. Crna rupa srednje mase je „karika koja nedostaje“ između supermasivnih crnih rupa (mnogo miliona puta mase našeg Sunca) koje se nalaze u centrima galaksija i crnih rupa zvezdane mase (nekoliko masa našeg Sunca) koje nastaju urušavanjem jedne masivnije zvezde. Do danas je identifikovano samo nekoliko kandidata crnih rupa srednje mase. U potrazi sa crnom rupom srednje mase u NGC 6397 pronašli su neočekivano.

Slika 2. Ilustracija koja prikazuje koncetraciju malih crnih rupa u centru zvezdanog jata NGC 6397.

Koristeći podatke sa Habla i sa svemirske laboratorije GAIA skupljenih tokom niz godina istraživači su izmerili brzine kretanja zvezda u jatu. Iz kretanja su izračunali raspored masa. Podaci su ukazali da zvezde ne orbitiraju oko jedne masivne crne rupe nego oko grupacije manjih crnih rupa. Ovo je prvi takav nalaz, koncetracija manjih crnih rupa.

Izvor: https://www.nasa.gov/feature/goddard/2021/hubble-uncovers-concentration-of-small-black-holes